Theory of objectification and democratic management: contributions to training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Edney Araújo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Noronha, Claudianny Amorim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426
Resumo: This research aims to analyze the contributions of the Theory of Objectification for the formation of school managers in the perspective of democratic management, and with a historical-cultural basis. It is a qualitative research, involving exploratory and descriptive aspects, with a bibliographic investigation method, as it is based on pertinent references to the education of school managers and on theoretical elements arising from the Theory of Objectification. The reading of analysis and evaluation of the information took place in a critical or reflective way, with theoretical support based on the studies of Radford (2011, 2015, 2020a, 2020b), Lück (2009), Lück et al (2010), Bizol and Dutra (2018 ). It is evident from the deepening of the framework of bibliographical research, that the Theory of Objectivity enhances the educational process of school managers, enabling the dialectical creation of critical, reflective and ethical individuals, considering new structures of action and thought, in the face of a series of aspects related to culture and social practices.
id UECE-6_0a1e67d7a70e5e3b3b0a05040a1dc54e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10426
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Theory of objectification and democratic management: contributions to trainingTeoria da objetivação e a gestão democrática: contribuições para a formaçãoTeoria da ObjetivaçãoFormaçãoGestores EscolaresTheory of ObjectificationTrainingSchool ManagersTeoría de la objetivaciónCapacitaciónGerentes escolaresThis research aims to analyze the contributions of the Theory of Objectification for the formation of school managers in the perspective of democratic management, and with a historical-cultural basis. It is a qualitative research, involving exploratory and descriptive aspects, with a bibliographic investigation method, as it is based on pertinent references to the education of school managers and on theoretical elements arising from the Theory of Objectification. The reading of analysis and evaluation of the information took place in a critical or reflective way, with theoretical support based on the studies of Radford (2011, 2015, 2020a, 2020b), Lück (2009), Lück et al (2010), Bizol and Dutra (2018 ). It is evident from the deepening of the framework of bibliographical research, that the Theory of Objectivity enhances the educational process of school managers, enabling the dialectical creation of critical, reflective and ethical individuals, considering new structures of action and thought, in the face of a series of aspects related to culture and social practices.Esta investigación tiene como objetivo analizar los aportes de la Teoría de la Objetivación para la formación de gestores escolares en la perspectiva de la gestión democrática, y con una base histórico-cultural. Se trata de una pesquisa cualitativa, envolviendo aspectos descriptivos y exploratorios, con método de pesquisa bibliográfica, pues se basa en referentes pertinentes a la formación de administradores escolares y en elementos teóricos provenientes de la Teoría de la Objetivación. La lectura de análisis y evaluación de la información se realizó de forma crítica o reflexiva, con sustento teórico basado en los estudios de Radford (2011, 2015, 2020a, 2020b), Lück (2009), Lück et al (2010), Bizol y Dutra (2018). Se evidencia a partir de la profundización del marco de la investigación bibliográfica, que la Teoría de la Objetividad potencia el proceso educativo de los gestores escolares, posibilitando la creación dialéctica de sujetos críticos, reflexivos y éticos, considerando nuevas estructuras de acción y pensamiento, frente a una serie de aspectos relacionados con la cultura y las prácticas sociales.Esta pesquisa almeja analisar os contributos da Teoria da Objetivação para a formação de gestores escolares na perspectiva da gestão democrática, e com base histórico-cultural. É uma pesquisa de ordem qualitativa, envolvendo aspectos exploratórios e descritivos, com método de investigação bibliográfica, pois se fundamenta em referências pertinentes à formação de gestores escolares e nos elementos teóricos oriundos da Teoria da Objetivação. A leitura de análise e avaliação das informações aconteceu de forma crítica ou reflexiva, com aporte teórico fundamentado nos estudos de Radford (2011, 2015, 2020a, 2020b), Lück (2009), Lück et al (2010), Bizol e Dutra (2018). Evidencia-se, diante do aprofundamento no arcabouço da investigação bibliográfica, que a Teoria da Objetivação potencializa o processo formativo de gestores escolares, possibilitando a criação dialética de indivíduos críticos, reflexivos e éticos, considerando novas estruturas de ação e pensamento, frente a uma série de aspectos relativos à cultura e às práticas sociais.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1042610.47149/pemo.v5.e510426Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510426Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510426Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e5104262675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426/9056https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426/9718https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426/9166Copyright (c) 2023 Edney Araújo Lima, Claudianny Amorim Noronha (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Edney AraújoNoronha, Claudianny Amorim2023-09-20T19:42:04Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10426Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-09-20T19:42:04Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Theory of objectification and democratic management: contributions to training
Teoria da objetivação e a gestão democrática: contribuições para a formação
title Theory of objectification and democratic management: contributions to training
spellingShingle Theory of objectification and democratic management: contributions to training
Lima, Edney Araújo
Teoria da Objetivação
Formação
Gestores Escolares
Theory of Objectification
Training
School Managers
Teoría de la objetivación
Capacitación
Gerentes escolares
title_short Theory of objectification and democratic management: contributions to training
title_full Theory of objectification and democratic management: contributions to training
title_fullStr Theory of objectification and democratic management: contributions to training
title_full_unstemmed Theory of objectification and democratic management: contributions to training
title_sort Theory of objectification and democratic management: contributions to training
author Lima, Edney Araújo
author_facet Lima, Edney Araújo
Noronha, Claudianny Amorim
author_role author
author2 Noronha, Claudianny Amorim
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Edney Araújo
Noronha, Claudianny Amorim
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria da Objetivação
Formação
Gestores Escolares
Theory of Objectification
Training
School Managers
Teoría de la objetivación
Capacitación
Gerentes escolares
topic Teoria da Objetivação
Formação
Gestores Escolares
Theory of Objectification
Training
School Managers
Teoría de la objetivación
Capacitación
Gerentes escolares
description This research aims to analyze the contributions of the Theory of Objectification for the formation of school managers in the perspective of democratic management, and with a historical-cultural basis. It is a qualitative research, involving exploratory and descriptive aspects, with a bibliographic investigation method, as it is based on pertinent references to the education of school managers and on theoretical elements arising from the Theory of Objectification. The reading of analysis and evaluation of the information took place in a critical or reflective way, with theoretical support based on the studies of Radford (2011, 2015, 2020a, 2020b), Lück (2009), Lück et al (2010), Bizol and Dutra (2018 ). It is evident from the deepening of the framework of bibliographical research, that the Theory of Objectivity enhances the educational process of school managers, enabling the dialectical creation of critical, reflective and ethical individuals, considering new structures of action and thought, in the face of a series of aspects related to culture and social practices.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426
10.47149/pemo.v5.e510426
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v5.e510426
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426/9056
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426/9718
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426/9166
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Edney Araújo Lima, Claudianny Amorim Noronha (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Edney Araújo Lima, Claudianny Amorim Noronha (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510426
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510426
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510426
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154083995648