Theory of objectification and democratic management: contributions to training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426 |
Resumo: | This research aims to analyze the contributions of the Theory of Objectification for the formation of school managers in the perspective of democratic management, and with a historical-cultural basis. It is a qualitative research, involving exploratory and descriptive aspects, with a bibliographic investigation method, as it is based on pertinent references to the education of school managers and on theoretical elements arising from the Theory of Objectification. The reading of analysis and evaluation of the information took place in a critical or reflective way, with theoretical support based on the studies of Radford (2011, 2015, 2020a, 2020b), Lück (2009), Lück et al (2010), Bizol and Dutra (2018 ). It is evident from the deepening of the framework of bibliographical research, that the Theory of Objectivity enhances the educational process of school managers, enabling the dialectical creation of critical, reflective and ethical individuals, considering new structures of action and thought, in the face of a series of aspects related to culture and social practices. |
id |
UECE-6_0a1e67d7a70e5e3b3b0a05040a1dc54e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10426 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Theory of objectification and democratic management: contributions to trainingTeoria da objetivação e a gestão democrática: contribuições para a formaçãoTeoria da ObjetivaçãoFormaçãoGestores EscolaresTheory of ObjectificationTrainingSchool ManagersTeoría de la objetivaciónCapacitaciónGerentes escolaresThis research aims to analyze the contributions of the Theory of Objectification for the formation of school managers in the perspective of democratic management, and with a historical-cultural basis. It is a qualitative research, involving exploratory and descriptive aspects, with a bibliographic investigation method, as it is based on pertinent references to the education of school managers and on theoretical elements arising from the Theory of Objectification. The reading of analysis and evaluation of the information took place in a critical or reflective way, with theoretical support based on the studies of Radford (2011, 2015, 2020a, 2020b), Lück (2009), Lück et al (2010), Bizol and Dutra (2018 ). It is evident from the deepening of the framework of bibliographical research, that the Theory of Objectivity enhances the educational process of school managers, enabling the dialectical creation of critical, reflective and ethical individuals, considering new structures of action and thought, in the face of a series of aspects related to culture and social practices.Esta investigación tiene como objetivo analizar los aportes de la Teoría de la Objetivación para la formación de gestores escolares en la perspectiva de la gestión democrática, y con una base histórico-cultural. Se trata de una pesquisa cualitativa, envolviendo aspectos descriptivos y exploratorios, con método de pesquisa bibliográfica, pues se basa en referentes pertinentes a la formación de administradores escolares y en elementos teóricos provenientes de la Teoría de la Objetivación. La lectura de análisis y evaluación de la información se realizó de forma crítica o reflexiva, con sustento teórico basado en los estudios de Radford (2011, 2015, 2020a, 2020b), Lück (2009), Lück et al (2010), Bizol y Dutra (2018). Se evidencia a partir de la profundización del marco de la investigación bibliográfica, que la Teoría de la Objetividad potencia el proceso educativo de los gestores escolares, posibilitando la creación dialéctica de sujetos críticos, reflexivos y éticos, considerando nuevas estructuras de acción y pensamiento, frente a una serie de aspectos relacionados con la cultura y las prácticas sociales.Esta pesquisa almeja analisar os contributos da Teoria da Objetivação para a formação de gestores escolares na perspectiva da gestão democrática, e com base histórico-cultural. É uma pesquisa de ordem qualitativa, envolvendo aspectos exploratórios e descritivos, com método de investigação bibliográfica, pois se fundamenta em referências pertinentes à formação de gestores escolares e nos elementos teóricos oriundos da Teoria da Objetivação. A leitura de análise e avaliação das informações aconteceu de forma crítica ou reflexiva, com aporte teórico fundamentado nos estudos de Radford (2011, 2015, 2020a, 2020b), Lück (2009), Lück et al (2010), Bizol e Dutra (2018). Evidencia-se, diante do aprofundamento no arcabouço da investigação bibliográfica, que a Teoria da Objetivação potencializa o processo formativo de gestores escolares, possibilitando a criação dialética de indivíduos críticos, reflexivos e éticos, considerando novas estruturas de ação e pensamento, frente a uma série de aspectos relativos à cultura e às práticas sociais.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1042610.47149/pemo.v5.e510426Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510426Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510426Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e5104262675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426/9056https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426/9718https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426/9166Copyright (c) 2023 Edney Araújo Lima, Claudianny Amorim Noronha (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Edney AraújoNoronha, Claudianny Amorim2023-09-20T19:42:04Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10426Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-09-20T19:42:04Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theory of objectification and democratic management: contributions to training Teoria da objetivação e a gestão democrática: contribuições para a formação |
title |
Theory of objectification and democratic management: contributions to training |
spellingShingle |
Theory of objectification and democratic management: contributions to training Lima, Edney Araújo Teoria da Objetivação Formação Gestores Escolares Theory of Objectification Training School Managers Teoría de la objetivación Capacitación Gerentes escolares |
title_short |
Theory of objectification and democratic management: contributions to training |
title_full |
Theory of objectification and democratic management: contributions to training |
title_fullStr |
Theory of objectification and democratic management: contributions to training |
title_full_unstemmed |
Theory of objectification and democratic management: contributions to training |
title_sort |
Theory of objectification and democratic management: contributions to training |
author |
Lima, Edney Araújo |
author_facet |
Lima, Edney Araújo Noronha, Claudianny Amorim |
author_role |
author |
author2 |
Noronha, Claudianny Amorim |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Edney Araújo Noronha, Claudianny Amorim |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria da Objetivação Formação Gestores Escolares Theory of Objectification Training School Managers Teoría de la objetivación Capacitación Gerentes escolares |
topic |
Teoria da Objetivação Formação Gestores Escolares Theory of Objectification Training School Managers Teoría de la objetivación Capacitación Gerentes escolares |
description |
This research aims to analyze the contributions of the Theory of Objectification for the formation of school managers in the perspective of democratic management, and with a historical-cultural basis. It is a qualitative research, involving exploratory and descriptive aspects, with a bibliographic investigation method, as it is based on pertinent references to the education of school managers and on theoretical elements arising from the Theory of Objectification. The reading of analysis and evaluation of the information took place in a critical or reflective way, with theoretical support based on the studies of Radford (2011, 2015, 2020a, 2020b), Lück (2009), Lück et al (2010), Bizol and Dutra (2018 ). It is evident from the deepening of the framework of bibliographical research, that the Theory of Objectivity enhances the educational process of school managers, enabling the dialectical creation of critical, reflective and ethical individuals, considering new structures of action and thought, in the face of a series of aspects related to culture and social practices. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426 10.47149/pemo.v5.e510426 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v5.e510426 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426/9056 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426/9718 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10426/9166 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Edney Araújo Lima, Claudianny Amorim Noronha (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Edney Araújo Lima, Claudianny Amorim Noronha (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510426 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510426 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e510426 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213154083995648 |