OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Manoel Oriosvaldo de
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Sforni, Marta Sueli de Faria, Araújo, Eliane Sampaio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15674
Resumo: Current research discusses certain presuppositions in Learning Orientation Activity (LOA), according toLeontiev’s Activity Theory. The structuring elements of LOA are the teacher’s intentionality, specification oflearning-triggered case problem, interaction events among children, the teacher and the object of knowledge insearch of possible types of presented problem solutions, collective events of analysis and synthesis of thesolutions encountered. Highlighted among these issues are the analysis of learning-triggered problem case, withspecial reference to concepts of objectification and appropriation to justify the presence of problem cases aselements in Learning Orientation Activity. An example of an activity in the teaching of Math organizedaccording to presuppositions discussed in the essay is given
id UEM-11_0ae709f102dafbdc979804a794929a0f
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/15674
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITYOBJETIVAÇÃO E APROPRIAÇÃO DE CONHECIMENTOS NA ATIVIDADE ORIENTADORA DE ENSINOObjectificationappropriationLearning Orientation ActivityActivity TheoryObjetivaçãoApropriaçãoAtividade Orientadora de EnsinoTeoria da AtividadeCurrent research discusses certain presuppositions in Learning Orientation Activity (LOA), according toLeontiev’s Activity Theory. The structuring elements of LOA are the teacher’s intentionality, specification oflearning-triggered case problem, interaction events among children, the teacher and the object of knowledge insearch of possible types of presented problem solutions, collective events of analysis and synthesis of thesolutions encountered. Highlighted among these issues are the analysis of learning-triggered problem case, withspecial reference to concepts of objectification and appropriation to justify the presence of problem cases aselements in Learning Orientation Activity. An example of an activity in the teaching of Math organizedaccording to presuppositions discussed in the essay is givenEste artigo é dedicado à discussão de alguns pressupostos da Atividade Orientadora de Ensino (AOE), segundo aTeoria da Atividade de Leontiev. A AOE tem como elementos estruturantes: a intencionalidade do professor; aexplicitação de uma situação-problema desencadeadora da aprendizagem; momentos de interação entre ascrianças, o professor e o objeto do conhecimento, em busca de possíveis formas de resolução do problemaapresentado; momentos coletivos de análise e síntese das resoluções encontradas. Entre esses elementos,privilegia-se a análise da situação problema desencadeadora da aprendizagem, destacando-se os conceitos deobjetivação e de apropriação para justificar a presença da situação-problema como elemento da AtividadeOrientadora de Ensino. Ao final, é apresentado um exemplo de uma atividade de ensino de matemática,organizada conforme os pressupostos discutidos ao longo do artigo.Universidade Estadual de Maringá2012-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/1567410.4025/tpe.v14i1.15674Teoria e Prática da Educação; v. 14 n. 1 (2011); 39-502237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15674/8500Moura, Manoel Oriosvaldo deSforni, Marta Sueli de FariaAraújo, Eliane Sampaioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-12T13:53:53Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/15674Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:22.829877Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY
OBJETIVAÇÃO E APROPRIAÇÃO DE CONHECIMENTOS NA ATIVIDADE ORIENTADORA DE ENSINO
title OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY
spellingShingle OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY
Moura, Manoel Oriosvaldo de
Objectification
appropriation
Learning Orientation Activity
Activity Theory
Objetivação
Apropriação
Atividade Orientadora de Ensino
Teoria da Atividade
title_short OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY
title_full OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY
title_fullStr OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY
title_full_unstemmed OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY
title_sort OBJECTIFICATION AND APPROPRIATION OF KNOWLEDGE IN LEARNING ORIENTATION ACTIVITY
author Moura, Manoel Oriosvaldo de
author_facet Moura, Manoel Oriosvaldo de
Sforni, Marta Sueli de Faria
Araújo, Eliane Sampaio
author_role author
author2 Sforni, Marta Sueli de Faria
Araújo, Eliane Sampaio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Manoel Oriosvaldo de
Sforni, Marta Sueli de Faria
Araújo, Eliane Sampaio
dc.subject.por.fl_str_mv Objectification
appropriation
Learning Orientation Activity
Activity Theory
Objetivação
Apropriação
Atividade Orientadora de Ensino
Teoria da Atividade
topic Objectification
appropriation
Learning Orientation Activity
Activity Theory
Objetivação
Apropriação
Atividade Orientadora de Ensino
Teoria da Atividade
description Current research discusses certain presuppositions in Learning Orientation Activity (LOA), according toLeontiev’s Activity Theory. The structuring elements of LOA are the teacher’s intentionality, specification oflearning-triggered case problem, interaction events among children, the teacher and the object of knowledge insearch of possible types of presented problem solutions, collective events of analysis and synthesis of thesolutions encountered. Highlighted among these issues are the analysis of learning-triggered problem case, withspecial reference to concepts of objectification and appropriation to justify the presence of problem cases aselements in Learning Orientation Activity. An example of an activity in the teaching of Math organizedaccording to presuppositions discussed in the essay is given
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15674
10.4025/tpe.v14i1.15674
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15674
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v14i1.15674
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15674/8500
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 14 n. 1 (2011); 39-50
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207156007665664