The task in the Theory of Objectification: a look from Brazilian research
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/42 |
Resumo: | The Theory of Objectivation (TO) presents itself as a possibility to understand the teaching and learning process of Mathematics that is based on the principles of historical and dialectical materialism, having as one of its epistemological bases the Activity Theory of Leontiev (1988) and takes as an element of analysis the classroom activity that materializes through the tasks. With the intention of analyzing the role played by tasks in research based on OT nationwide, this theoretical-narrative study was developed. As scope of the study, 19 researches were selected, being 11 dissertations and 8 theses, in a new filter, 8 of these were separated for a detailed analysis of the tasks. At the end of the study, it was possible to notice that many researchers organize and think about tasks based on their degree of complexity or on the level of motivation students will have to solve them. It was also noticed that there are different understandings by researchers of how it is possible to develop tasks to provide joint work and knowledge objectification processes. |
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The task in the Theory of Objectification: a look from Brazilian research La tarea en la Teoría de la Objetivación: una mirada a partir de investigaciones brasileñaA tarefa na Teoria da Objetivação: um olhar a partir de pesquisas brasileirasTeoria da ObjetivaçãoTarefaTeoria Histórico-CulturTeoría de la objetivacióTareasTeoría Histórico-CulturalObjectification TheoryTasksHistorical-Cultural TheoryThe Theory of Objectivation (TO) presents itself as a possibility to understand the teaching and learning process of Mathematics that is based on the principles of historical and dialectical materialism, having as one of its epistemological bases the Activity Theory of Leontiev (1988) and takes as an element of analysis the classroom activity that materializes through the tasks. With the intention of analyzing the role played by tasks in research based on OT nationwide, this theoretical-narrative study was developed. As scope of the study, 19 researches were selected, being 11 dissertations and 8 theses, in a new filter, 8 of these were separated for a detailed analysis of the tasks. At the end of the study, it was possible to notice that many researchers organize and think about tasks based on their degree of complexity or on the level of motivation students will have to solve them. It was also noticed that there are different understandings by researchers of how it is possible to develop tasks to provide joint work and knowledge objectification processes. La Teoría de la Objetivación (TO) representa una posibilidad de comprender el proceso de enseñanza y aprendizaje de las Matemáticas que se sustenta en los principios del materialismo histórico dialéctico, posee como una de sus bases epistemológicas la Teoría de la Actividad de Leontiev (1988) y toma como elemento de análisis la actividad del salón de clases que se materializa por medio de tareas. Con la intención de analizar el papel que ocupan las tareas en las investigaciones fundamentales en la TO a nivel nacional, se desarrolló este estudio de cuño teórico-narrativo. Como interés de estudio fueron seleccionados 19 investigaciones, siendo 11 tesis de maestría y 8 tesis de doctorado, en un nuevo filtro, se seleccionaron 8 de las 19, para un análisis detallado de las tareas. Al final del estudio fue posible percibir que muchos investigadores organizan y piensan en las tareas guiándose en el grado de complejidad de estas o en el nivel de motivación que los estudiantes tendrán para resolverlas. Se percibió también que hay diferentes comprensiones por los investigadores de cómo es posible desarrollar las tareas para proporcionar la labor conjunta y los procesos de objetivación del conocimiento.A Teoria da Objetivação (TO) apresenta-se como uma possibilidade para compreender o processo de ensino e aprendizagem de Matemática que se sustenta nos princípios do materialismo histórico-dialético, que possui como uma de suas bases epistemológica a Teoria da Atividade de Leontiev (1988) e toma como elemento de análise a atividade da sala de aula que se materializa por meio das tarefas. Com a intencionalidade de analisar o papel que ocupam as tarefas nas pesquisas fundamentadas na TO em âmbito nacional desenvolveu-se esse estudo de cunho teórico-narrativo. Como escopo do estudo foram selecionadas 19 pesquisas, sendo 11 dissertações e 8 teses, em um novo filtro, separou-se 8 destas para uma análise detalhada das tarefas. Ao final do estudo foi possível perceber que muitos pesquisadores organizam e pensam nas tarefas pautando-se no grau de complexidade destas ou no nível de motivação que os estudantes terão para resolve-las. Percebeu-se também que há diferentes compreensões pelos pesquisadores de como é possível desenvolver as tarefas para proporcionar o labor conjunto e os processos de objetivação do conhecimento.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2022-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/4210.37001/remat25269062v19id682Revista de Educação Matemática; Vol. 19 No. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022053Revista de Educação Matemática; Vol. 19 Núm. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e022053Revista de Educação Matemática; v. 19 n. Edição Especial (2022): Cognição, Linguagem e Aprendizagem em Matemática; e0220532526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/42/43https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMinosso, AndersonDíaz-Urdaneta, StephaniePanossian, Maria Lucia2023-07-04T16:11:37Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/42Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T16:11:37Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
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