Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232 |
Resumo: | This article aims to present a survey of productions on the "conversation circles in childhood education". Searches were made in the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) and SciELO (Scientific Electronic Library Online) journal portals; in the theses and dissertations database of the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), and in the CAPES Theses and Dissertations Catalog. The theoretical contribution was based on the concept of the state of knowledge in Ferreira (2002) and Romanowski and Ens (2006). The methodology was the research of the state of knowledge type, which aims to collect data on the knowledge produced about a certain topic. The results indicate a low number of productions on the subject and the need to carry out research based on the perspective and knowledge of educators who carry out conversation circles. |
id |
UECE-6_1083d4e8db71d3c277bdffeeae622323 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/7232 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mappingA roda de conversa na Educação Infantil: um mapeamento bibliográficoRoda de ConversaEstado do ConhecimentoEducação InfantilState of KnowledgeConversation CirclesChildhood EducationThis article aims to present a survey of productions on the "conversation circles in childhood education". Searches were made in the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) and SciELO (Scientific Electronic Library Online) journal portals; in the theses and dissertations database of the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), and in the CAPES Theses and Dissertations Catalog. The theoretical contribution was based on the concept of the state of knowledge in Ferreira (2002) and Romanowski and Ens (2006). The methodology was the research of the state of knowledge type, which aims to collect data on the knowledge produced about a certain topic. The results indicate a low number of productions on the subject and the need to carry out research based on the perspective and knowledge of educators who carry out conversation circles.O presente texto tem o propósito de apresentar um levantamento das produções sobre a “roda de conversa na educação infantil”. As buscas se deram nos portais de periódicos da Capes e SciELO (Scientific Electronic Library Online); nos bancos de dados de teses e dissertações da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), e no Catálogo de Teses e Dissertações da Capes. O aporte teórico se deu a partir do conceito do estado do conhecimento em Ferreira (2002) e Romanowski e Ens (2006). A metodologia foi a pesquisa do tipo estado do conhecimento que tem como finalidade levantar dados sobre o conhecimento produzido a respeito de determinado tema. Os resultados apontam um volume baixo de produções sobre a temática e, a necessidade da realização de pesquisas partindo do olhar e dos saberes dos educadores na realização da roda de conversa.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/723210.47149/pemo.v.4.7232Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47232Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47232Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e472322675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232/6788https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232/8345https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232/8816Copyright (c) 2022 Katia Lanuce Morais Noronha, Maria Margarita Villegas, Marcelo Bezerra de Moraishttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNoronha, Katia Lanuce MoraisVillegas, Maria MargaritaMorais, Marcelo Bezerra de2023-10-05T13:31:28Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7232Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-10-05T13:31:28Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping A roda de conversa na Educação Infantil: um mapeamento bibliográfico |
title |
Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping |
spellingShingle |
Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping Noronha, Katia Lanuce Morais Roda de Conversa Estado do Conhecimento Educação Infantil State of Knowledge Conversation Circles Childhood Education |
title_short |
Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping |
title_full |
Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping |
title_fullStr |
Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping |
title_full_unstemmed |
Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping |
title_sort |
Conversation circles in Childhood Education: a bibliographic mapping |
author |
Noronha, Katia Lanuce Morais |
author_facet |
Noronha, Katia Lanuce Morais Villegas, Maria Margarita Morais, Marcelo Bezerra de |
author_role |
author |
author2 |
Villegas, Maria Margarita Morais, Marcelo Bezerra de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Noronha, Katia Lanuce Morais Villegas, Maria Margarita Morais, Marcelo Bezerra de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Roda de Conversa Estado do Conhecimento Educação Infantil State of Knowledge Conversation Circles Childhood Education |
topic |
Roda de Conversa Estado do Conhecimento Educação Infantil State of Knowledge Conversation Circles Childhood Education |
description |
This article aims to present a survey of productions on the "conversation circles in childhood education". Searches were made in the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) and SciELO (Scientific Electronic Library Online) journal portals; in the theses and dissertations database of the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), and in the CAPES Theses and Dissertations Catalog. The theoretical contribution was based on the concept of the state of knowledge in Ferreira (2002) and Romanowski and Ens (2006). The methodology was the research of the state of knowledge type, which aims to collect data on the knowledge produced about a certain topic. The results indicate a low number of productions on the subject and the need to carry out research based on the perspective and knowledge of educators who carry out conversation circles. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232 10.47149/pemo.v.4.7232 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v.4.7232 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232/6788 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232/8345 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7232/8816 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Katia Lanuce Morais Noronha, Maria Margarita Villegas, Marcelo Bezerra de Morais http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Katia Lanuce Morais Noronha, Maria Margarita Villegas, Marcelo Bezerra de Morais http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47232 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47232 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47232 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213153562853376 |