Pedagogical possibilities for an anti-racist education based on the movie Provisional Measure
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10883 |
Resumo: | This work presents black cinema as an important pedagogical tool for the recovery and appreciation of Afro History and Culture, in accordance with Law No. 10,639, of January 9, 2003. It presents the movie Executive Order (2022), written and directed by Lázaro Ramos, as a didactic possibility. It makes a bibliographical review based on the theoretical assumptions of Abdias Nascimento (1840) and Frantz Fanon (2008), in addition to basing itself on three recent articles published by the Revistas Educação & Formação, and Educative Practices, Memories and Orality of the State University of Ceará – UECE. It discusses the need to break with the predominant colonizing thinking in Brazilian schools and encourages anti-racist education. |
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Pedagogical possibilities for an anti-racist education based on the movie Provisional MeasurePosibilidades pedagógicas para uma educación antirracista a partir de la película Medida ProvisionalPossibilidades pedagógicas para uma educação antirracista a partir do filme Medida ProvisóriaCinema negroEducaçãoFilme Medida ProvisóriaRacismoEducaçãoCinema negro brasileiroEducação antirracistaBlack cinemaEducationExecutive Order movieRacismEducationBrazilian black cinemaAnti-racist educationCine negroEducaciónPelícula Medida ProvisionalRacismoEducaciónCine negro brasileñoEducación antirracistaThis work presents black cinema as an important pedagogical tool for the recovery and appreciation of Afro History and Culture, in accordance with Law No. 10,639, of January 9, 2003. It presents the movie Executive Order (2022), written and directed by Lázaro Ramos, as a didactic possibility. It makes a bibliographical review based on the theoretical assumptions of Abdias Nascimento (1840) and Frantz Fanon (2008), in addition to basing itself on three recent articles published by the Revistas Educação & Formação, and Educative Practices, Memories and Orality of the State University of Ceará – UECE. It discusses the need to break with the predominant colonizing thinking in Brazilian schools and encourages anti-racist education.Este trabalho apresenta o cinema negro como importante ferramenta pedagógica para o resgate e a valorização da História e da Cultura Afro, de acordo com a Lei n.º 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Apresenta o filme Medida Provisória (2022), escrito e dirigido por Lázaro Ramos, como possibilidade didática. Faz uma revisão bibliográfica a partir dos pressupostos teóricos de Abdias Nascimento (1840) e Frantz Fanon (2008), além de pautar-se em três artigos recentes publicados pelas Revistas Educação & Formação e Práticas Educativas, Memórias e Oralidade da Universidade Estadual do Ceará – UECE. Discute a necessidade de ruptura do pensamento colonizador predominante nas escolas brasileiras e incentiva a educação antirracista.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1088310.47149/pemo.v5.e10883Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10883Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10883Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e108832675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10883/9848https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10883/10200https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10883/10282Copyright (c) 2023 Beatriz Moraes de Abreu, Orivaldo Rocha da Silva (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Beatriz Moraes deSilva, Orivaldo Rocha da2023-11-21T19:07:03Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10883Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-11-21T19:07:03Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
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