African Cinema and Aesthetic Education: a Mythohermeneutic Study of the Film Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembo
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10851 |
Resumo: | This article aims to investigate the relationship between African cinema and aesthetic education through a mythohermeneutic study of the Mozambican film Chikwembo, directed by Julio Silva. While the approach can be established using Western analytical canons, an African perspective is proposed regarding how art and aesthetics are inseparably related to everyday life and culture in an ethical dimension that involves ways of living. The results indicate the presence of a pedagogical dimension of black cinema, which is based on how African culture circulates through art and, more specifically, through cinema. |
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African Cinema and Aesthetic Education: a Mythohermeneutic Study of the Film Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película ChikwemboCine africano y educación estética: estudio mitohermenéutico de la película ChikwemboCinema africano e educação estética: estudo mitohermenêutico do filme Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembocinema africanoeducação estéticacinema e educaçãoAfrican cinemaaesthetic educationcinema and educationcine africanoeducación estéticacine y educaciónThis article aims to investigate the relationship between African cinema and aesthetic education through a mythohermeneutic study of the Mozambican film Chikwembo, directed by Julio Silva. While the approach can be established using Western analytical canons, an African perspective is proposed regarding how art and aesthetics are inseparably related to everyday life and culture in an ethical dimension that involves ways of living. The results indicate the presence of a pedagogical dimension of black cinema, which is based on how African culture circulates through art and, more specifically, through cinema.Este artículo tiene como objetivo investigar la relación entre el cine africano y la educación estética a través de un estudio mitohermenéutico de la película mozambiqueña Chikwembo, dirigida por Julio Silva. Aunque el enfoque puede establecerse utilizando los cánones analíticos occidentales, se propone una mirada africana sobre cómo el arte y la estética se relacionan indisolublemente con la vida cotidiana y la cultura, en una dimensión ética que involucra los modos de vida. Los resultados señalan la presencia de una dimensión pedagógica del cine negro, que se basa en la forma en que circula la cultura africana a través del arte y, más específicamente, del cine.Este artigo tem como objetivo investigar a relação entre cinema africano e educação estética por meio de um estudo mitohermenêutico do filme moçambicano Chikwembo, de Julio Silva. Por mais que a abordagem possa ser estabelecida com o uso dos cânones analíticos ocidentais, propõe-se um olhar africano sobre o modo como a arte e a estética relacionam-se indissociavelmente com o cotidiano e a cultura, numa dimensão ética, isto é, que envolve os modos de vida. Os resultados apontam a presença de uma dimensão pedagógica do cinema negro, que se fundamenta no modo como faz circular a cultura africana por meio da arte e, mais especificamente, pelo cinema.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1085110.47149/pemo.v5.e10851Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10851Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10851Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e108512675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10851/10392https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10851/10413https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10851/10414Copyright (c) 2023 Rogério de Almeida, Júlio César Boaro (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Rogério deBoaro, Júlio César2023-12-28T11:28:03Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10851Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-12-28T11:28:03Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
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