African Cinema and Aesthetic Education: a Mythohermeneutic Study of the Film Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Rogério de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Boaro, Júlio César
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10851
Resumo: This article aims to investigate the relationship between African cinema and aesthetic education through a mythohermeneutic study of the Mozambican film Chikwembo, directed by Julio Silva. While the approach can be established using Western analytical canons, an African perspective is proposed regarding how art and aesthetics are inseparably related to everyday life and culture in an ethical dimension that involves ways of living. The results indicate the presence of a pedagogical dimension of black cinema, which is based on how African culture circulates through art and, more specifically, through cinema.
id UECE-6_fb4bca0c1c6c95fcf16bd6606c9fcd3a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10851
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling African Cinema and Aesthetic Education: a Mythohermeneutic Study of the Film Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película ChikwemboCine africano y educación estética: estudio mitohermenéutico de la película ChikwemboCinema africano e educação estética: estudo mitohermenêutico do filme Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembocinema africanoeducação estéticacinema e educaçãoAfrican cinemaaesthetic educationcinema and educationcine africanoeducación estéticacine y educaciónThis article aims to investigate the relationship between African cinema and aesthetic education through a mythohermeneutic study of the Mozambican film Chikwembo, directed by Julio Silva. While the approach can be established using Western analytical canons, an African perspective is proposed regarding how art and aesthetics are inseparably related to everyday life and culture in an ethical dimension that involves ways of living. The results indicate the presence of a pedagogical dimension of black cinema, which is based on how African culture circulates through art and, more specifically, through cinema.Este artículo tiene como objetivo investigar la relación entre el cine africano y la educación estética a través de un estudio mitohermenéutico de la película mozambiqueña Chikwembo, dirigida por Julio Silva. Aunque el enfoque puede establecerse utilizando los cánones analíticos occidentales, se propone una mirada africana sobre cómo el arte y la estética se relacionan indisolublemente con la vida cotidiana y la cultura, en una dimensión ética que involucra los modos de vida. Los resultados señalan la presencia de una dimensión pedagógica del cine negro, que se basa en la forma en que circula la cultura africana a través del arte y, más específicamente, del cine.Este artigo tem como objetivo investigar a relação entre cinema africano e educação estética por meio de um estudo mitohermenêutico do filme moçambicano Chikwembo, de Julio Silva. Por mais que a abordagem possa ser estabelecida com o uso dos cânones analíticos ocidentais, propõe-se um olhar africano sobre o modo como a arte e a estética relacionam-se indissociavelmente com o cotidiano e a cultura, numa dimensão ética, isto é, que envolve os modos de vida. Os resultados apontam a presença de uma dimensão pedagógica do cinema negro, que se fundamenta no modo como faz circular a cultura africana por meio da arte e, mais especificamente, pelo cinema.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2023-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1085110.47149/pemo.v5.e10851Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10851Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10851Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e108512675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10851/10392https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10851/10413https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10851/10414Copyright (c) 2023 Rogério de Almeida, Júlio César Boaro (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Rogério deBoaro, Júlio César2023-12-28T11:28:03Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10851Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-12-28T11:28:03Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv African Cinema and Aesthetic Education: a Mythohermeneutic Study of the Film Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembo
Cine africano y educación estética: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembo
Cinema africano e educação estética: estudo mitohermenêutico do filme Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembo
title African Cinema and Aesthetic Education: a Mythohermeneutic Study of the Film Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembo
spellingShingle African Cinema and Aesthetic Education: a Mythohermeneutic Study of the Film Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembo
Almeida, Rogério de
cinema africano
educação estética
cinema e educação
African cinema
aesthetic education
cinema and education
cine africano
educación estética
cine y educación
title_short African Cinema and Aesthetic Education: a Mythohermeneutic Study of the Film Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembo
title_full African Cinema and Aesthetic Education: a Mythohermeneutic Study of the Film Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembo
title_fullStr African Cinema and Aesthetic Education: a Mythohermeneutic Study of the Film Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembo
title_full_unstemmed African Cinema and Aesthetic Education: a Mythohermeneutic Study of the Film Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembo
title_sort African Cinema and Aesthetic Education: a Mythohermeneutic Study of the Film Chikwembo: estudio mitohermenéutico de la película Chikwembo
author Almeida, Rogério de
author_facet Almeida, Rogério de
Boaro, Júlio César
author_role author
author2 Boaro, Júlio César
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Rogério de
Boaro, Júlio César
dc.subject.por.fl_str_mv cinema africano
educação estética
cinema e educação
African cinema
aesthetic education
cinema and education
cine africano
educación estética
cine y educación
topic cinema africano
educação estética
cinema e educação
African cinema
aesthetic education
cinema and education
cine africano
educación estética
cine y educación
description This article aims to investigate the relationship between African cinema and aesthetic education through a mythohermeneutic study of the Mozambican film Chikwembo, directed by Julio Silva. While the approach can be established using Western analytical canons, an African perspective is proposed regarding how art and aesthetics are inseparably related to everyday life and culture in an ethical dimension that involves ways of living. The results indicate the presence of a pedagogical dimension of black cinema, which is based on how African culture circulates through art and, more specifically, through cinema.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10851
10.47149/pemo.v5.e10851
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10851
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v5.e10851
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10851/10392
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10851/10413
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10851/10414
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Rogério de Almeida, Júlio César Boaro (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Rogério de Almeida, Júlio César Boaro (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10851
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10851
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 5 (2023): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10851
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154149007360