Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Teresa Mendes
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
DOI: 10.22481/el.v9i1.1146
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1146
Resumo: In this investigation, we will analyze texts from Portuguese textbooks, in order to find the discourse strategies used whilst selecting and organizing the excerpts one can find in textbooks. Admitting the text/discourse as a configurational unit, we will look into the textual organization of the excerpts so as to understand if the cohesive links that give unit and autonomy to the text are ‘broken’ in the excerpt. Special relevance will be given to the recontextualization and retextualization that allow the reader to grasp the meaning(s) of the excerpt, because we consider the texts/ discourses as semantic-pragmatic units.KEYWORDS: Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization.
id UESB-2_9042e577dc3768f79fe186591d1bdb88
oai_identifier_str oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1146
network_acronym_str UESB-2
network_name_str Estudos da Língua(gem)
spelling Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooksTextoExcertoRecontextualizaçãoRetextualizaçãoText. Excerpt. Recontextualization. Retextualization.In this investigation, we will analyze texts from Portuguese textbooks, in order to find the discourse strategies used whilst selecting and organizing the excerpts one can find in textbooks. Admitting the text/discourse as a configurational unit, we will look into the textual organization of the excerpts so as to understand if the cohesive links that give unit and autonomy to the text are ‘broken’ in the excerpt. Special relevance will be given to the recontextualization and retextualization that allow the reader to grasp the meaning(s) of the excerpt, because we consider the texts/ discourses as semantic-pragmatic units.KEYWORDS: Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization.Nesta investigação, analisaremos textos de manuais de Português, a fim de encontrar as estratégias discursivas utilizadas na seleção e organização dos excertos presentes nos manuais. Entendendo o texto como uma unidade configuracional, interessa-nos a organização textual dos excertos para perceber se os nexos coesivos que conferem unidade e autonomia ao texto são “quebrados” no excerto. Daremos especial relevo aos processos de recontextualização e retextualização que tornam possível ao leitor a apreensão do(s) sentido(s) do excerto, uma vez que entendemos os textos/discursos como um todo semântico-pragmático.PALAVRAS-CHAVE: Texto. Excerto. Recontextualização. Retextualização. ABSTRACT In this investigation, we will analyze texts from Portuguese textbooks, in order to find the discourse strategies used whilst selecting and organizing the excerpts one can find in textbooks. Admitting the text/discourse as a configurational unit, we will look into the textual organization of the excerpts so as to understand if the cohesive links that give unit and autonomy to the text are ‘broken’ in the excerpt. Special relevance will be given to the recontextualization and retextualization that allow the reader to grasp the meaning(s) of the excerpt, because we consider the texts/ discourses as semantic-pragmatic units.KEYWORDS: Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization.Edições UESB2011-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/114610.22481/el.v9i1.1146Estudos da Língua(gem); v. 9 n. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-189Language Studies; Vol. 9 No. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-189Études de Langues; Vol. 9 No. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-189Estudios del lenguaje; Vol. 9 Núm. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-1891982-05341808-135510.22481/el.v9i1reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1146/990Copyright (c) 2011 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Teresa Mendes2021-03-13T22:36:21Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1146Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2021-03-13T22:36:21Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
dc.title.none.fl_str_mv Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)
Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks
title Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)
spellingShingle Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)
Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)
Castro, Teresa Mendes
Texto
Excerto
Recontextualização
Retextualização
Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization.
Castro, Teresa Mendes
Texto
Excerto
Recontextualização
Retextualização
Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization.
title_short Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)
title_full Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)
title_fullStr Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)
Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)
title_full_unstemmed Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)
Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)
title_sort Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)
author Castro, Teresa Mendes
author_facet Castro, Teresa Mendes
Castro, Teresa Mendes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Teresa Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv Texto
Excerto
Recontextualização
Retextualização
Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization.
topic Texto
Excerto
Recontextualização
Retextualização
Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization.
description In this investigation, we will analyze texts from Portuguese textbooks, in order to find the discourse strategies used whilst selecting and organizing the excerpts one can find in textbooks. Admitting the text/discourse as a configurational unit, we will look into the textual organization of the excerpts so as to understand if the cohesive links that give unit and autonomy to the text are ‘broken’ in the excerpt. Special relevance will be given to the recontextualization and retextualization that allow the reader to grasp the meaning(s) of the excerpt, because we consider the texts/ discourses as semantic-pragmatic units.KEYWORDS: Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Reviewed by peers
Revisión por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1146
10.22481/el.v9i1.1146
url https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1146
identifier_str_mv 10.22481/el.v9i1.1146
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1146/990
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Estudos da Língua(gem)
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Estudos da Língua(gem)
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
publisher.none.fl_str_mv Edições UESB
dc.source.none.fl_str_mv Estudos da Língua(gem); v. 9 n. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-189
Language Studies; Vol. 9 No. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-189
Études de Langues; Vol. 9 No. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-189
Estudios del lenguaje; Vol. 9 Núm. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-189
1982-0534
1808-1355
10.22481/el.v9i1
reponame:Estudos da Língua(gem)
instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron:UESB
instname_str Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
instacron_str UESB
institution UESB
reponame_str Estudos da Língua(gem)
collection Estudos da Língua(gem)
repository.name.fl_str_mv Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
repository.mail.fl_str_mv estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com
_version_ 1822182981299601408
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.22481/el.v9i1.1146