Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos da Língua(gem) |
DOI: | 10.22481/el.v9i1.1146 |
Texto Completo: | https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1146 |
Resumo: | In this investigation, we will analyze texts from Portuguese textbooks, in order to find the discourse strategies used whilst selecting and organizing the excerpts one can find in textbooks. Admitting the text/discourse as a configurational unit, we will look into the textual organization of the excerpts so as to understand if the cohesive links that give unit and autonomy to the text are ‘broken’ in the excerpt. Special relevance will be given to the recontextualization and retextualization that allow the reader to grasp the meaning(s) of the excerpt, because we consider the texts/ discourses as semantic-pragmatic units.KEYWORDS: Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization. |
id |
UESB-2_9042e577dc3768f79fe186591d1bdb88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1146 |
network_acronym_str |
UESB-2 |
network_name_str |
Estudos da Língua(gem) |
spelling |
Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks)Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooksTextoExcertoRecontextualizaçãoRetextualizaçãoText. Excerpt. Recontextualization. Retextualization.In this investigation, we will analyze texts from Portuguese textbooks, in order to find the discourse strategies used whilst selecting and organizing the excerpts one can find in textbooks. Admitting the text/discourse as a configurational unit, we will look into the textual organization of the excerpts so as to understand if the cohesive links that give unit and autonomy to the text are ‘broken’ in the excerpt. Special relevance will be given to the recontextualization and retextualization that allow the reader to grasp the meaning(s) of the excerpt, because we consider the texts/ discourses as semantic-pragmatic units.KEYWORDS: Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization.Nesta investigação, analisaremos textos de manuais de Português, a fim de encontrar as estratégias discursivas utilizadas na seleção e organização dos excertos presentes nos manuais. Entendendo o texto como uma unidade configuracional, interessa-nos a organização textual dos excertos para perceber se os nexos coesivos que conferem unidade e autonomia ao texto são “quebrados” no excerto. Daremos especial relevo aos processos de recontextualização e retextualização que tornam possível ao leitor a apreensão do(s) sentido(s) do excerto, uma vez que entendemos os textos/discursos como um todo semântico-pragmático.PALAVRAS-CHAVE: Texto. Excerto. Recontextualização. Retextualização. ABSTRACT In this investigation, we will analyze texts from Portuguese textbooks, in order to find the discourse strategies used whilst selecting and organizing the excerpts one can find in textbooks. Admitting the text/discourse as a configurational unit, we will look into the textual organization of the excerpts so as to understand if the cohesive links that give unit and autonomy to the text are ‘broken’ in the excerpt. Special relevance will be given to the recontextualization and retextualization that allow the reader to grasp the meaning(s) of the excerpt, because we consider the texts/ discourses as semantic-pragmatic units.KEYWORDS: Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization.Edições UESB2011-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/114610.22481/el.v9i1.1146Estudos da Língua(gem); v. 9 n. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-189Language Studies; Vol. 9 No. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-189Études de Langues; Vol. 9 No. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-189Estudios del lenguaje; Vol. 9 Núm. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-1891982-05341808-135510.22481/el.v9i1reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1146/990Copyright (c) 2011 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Teresa Mendes2021-03-13T22:36:21Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/1146Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2021-03-13T22:36:21Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks) Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks |
title |
Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks) |
spellingShingle |
Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks) Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks) Castro, Teresa Mendes Texto Excerto Recontextualização Retextualização Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization. Castro, Teresa Mendes Texto Excerto Recontextualização Retextualização Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization. |
title_short |
Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks) |
title_full |
Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks) |
title_fullStr |
Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks) Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks) |
title_full_unstemmed |
Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks) Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks) |
title_sort |
Texto/excerto: re(con)textualização em manuais escolares de português (Text/excerpts: re(con)textualization in the portuguese textbooks) |
author |
Castro, Teresa Mendes |
author_facet |
Castro, Teresa Mendes Castro, Teresa Mendes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Teresa Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Texto Excerto Recontextualização Retextualização Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization. |
topic |
Texto Excerto Recontextualização Retextualização Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization. |
description |
In this investigation, we will analyze texts from Portuguese textbooks, in order to find the discourse strategies used whilst selecting and organizing the excerpts one can find in textbooks. Admitting the text/discourse as a configurational unit, we will look into the textual organization of the excerpts so as to understand if the cohesive links that give unit and autonomy to the text are ‘broken’ in the excerpt. Special relevance will be given to the recontextualization and retextualization that allow the reader to grasp the meaning(s) of the excerpt, because we consider the texts/ discourses as semantic-pragmatic units.KEYWORDS: Text. Excerpt. Recontextualization. Retextualization. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reviewed by peers Revisión por pares Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1146 10.22481/el.v9i1.1146 |
url |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1146 |
identifier_str_mv |
10.22481/el.v9i1.1146 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/1146/990 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2011 Estudos da Língua(gem) info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2011 Estudos da Língua(gem) |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
publisher.none.fl_str_mv |
Edições UESB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem); v. 9 n. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-189 Language Studies; Vol. 9 No. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-189 Études de Langues; Vol. 9 No. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-189 Estudios del lenguaje; Vol. 9 Núm. 1 (2011): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 165-189 1982-0534 1808-1355 10.22481/el.v9i1 reponame:Estudos da Língua(gem) instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) instacron:UESB |
instname_str |
Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
instacron_str |
UESB |
institution |
UESB |
reponame_str |
Estudos da Língua(gem) |
collection |
Estudos da Língua(gem) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
repository.mail.fl_str_mv |
estudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com |
_version_ |
1822182981299601408 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.22481/el.v9i1.1146 |