Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hissa, Débora Liberato Arruda
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Araújo, Nukácia Meyre Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21814/diacritica.260
Resumo: This research has as purpose to describe the hypertextual retextualization process by which the didactic digital material goes through before being posted in the Virtual Learning Environment for E-learning. The research corpusconsists of every written version from the 25 web classes produced by the multidisciplinary team from the Undergraduate Coursein Professional and Technological Education course (EPCT).The hypertextual retextualization process phase involves adaptingand regularizing the genre style to the new textual support (the Moodle); adding visuals, auditory and hypertextualresources; the replacement of written texts for oral and/or visual texts; along with structural reordination of the typical contextualization factors ofdidactic texts. At the end of the study, we concluded that there is a closerelationshipbetween the discursive genre, the hypertextual retextualization and the didactic transposition, since that in both activities there is a discursive adaptation movement and language re-elaboration.
id RCAP_3b2fb17c8a24ff410db835cf274b2077
oai_identifier_str oai:journals.uminho.pt:article/4958
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learningA retextualização hipertextual em material didático digital para a educação àdistânciaHypertextual retextualizationProduction of Didactic Digital MaterialE-learningRetextualização hipertextualProdução de Material Didático DigitalEducação a DistânciaThis research has as purpose to describe the hypertextual retextualization process by which the didactic digital material goes through before being posted in the Virtual Learning Environment for E-learning. The research corpusconsists of every written version from the 25 web classes produced by the multidisciplinary team from the Undergraduate Coursein Professional and Technological Education course (EPCT).The hypertextual retextualization process phase involves adaptingand regularizing the genre style to the new textual support (the Moodle); adding visuals, auditory and hypertextualresources; the replacement of written texts for oral and/or visual texts; along with structural reordination of the typical contextualization factors ofdidactic texts. At the end of the study, we concluded that there is a closerelationshipbetween the discursive genre, the hypertextual retextualization and the didactic transposition, since that in both activities there is a discursive adaptation movement and language re-elaboration.Este artigo tem como propósito descrever o processo de retextualização hipertextual por meio do qual o material didático digital(MDD)passa antes de ser postado em um Ambiente Virtual de Aprendizagem(AVA)para os cursos de Educação a Distância(EaD). O corpus de pesquisa é constituído de todas as versões escritas de 25 web aulas produzidas por uma equipe multidisciplinar do curso de Licenciatura em Educação Profissional, Científica e Tecnológica (EPCT). Nomeamos o processo de retextualização hipertextual como uma atividade textual de adaptação e regularização do gênero web aula, produzido tradicionalmente no meio impresso, para o novo suporte textual (o Moodle). Em nosso estudo, vimos que a retextualização hipertextual acontece pelo acréscimo de recursos visuais, auditivos e hipertextuais; pela substituição de textos escritos por textos orais e/ou visuais; e pela reordenação estrutural dos fatores de contextualização típicos de textos didáticos. Ao final do artigo, concluímos que há uma estreita relação entre a retextualização hipertextual em MDDe a transposição didática multimodal, já que, em ambas as atividades, há um movimento de adaptações discursivas e de reelaboração da linguagem em função da esfera enunciativa do Ambiente Virtual de Aprendizagem na qual o gênero é veiculado.CEHUM2020-04-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.260https://doi.org/10.21814/diacritica.260Diacrítica; Vol. 34 N.º 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 41-57Diacrítica; Vol. 34 No. 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 41-572183-91740870-896710.21814/diacritica.34.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4958https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4958/5576Direitos de Autor (c) 2023 Débora Liberato Arruda Hissa, Nukácia Meyre Silva Araújoinfo:eu-repo/semantics/openAccessHissa, Débora Liberato ArrudaAraújo, Nukácia Meyre Silva2023-07-28T07:47:35Zoai:journals.uminho.pt:article/4958Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:34:36.175061Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning
A retextualização hipertextual em material didático digital para a educação àdistância
title Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning
spellingShingle Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning
Hissa, Débora Liberato Arruda
Hypertextual retextualization
Production of Didactic Digital Material
E-learning
Retextualização hipertextual
Produção de Material Didático Digital
Educação a Distância
title_short Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning
title_full Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning
title_fullStr Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning
title_full_unstemmed Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning
title_sort Hypertextual retextualization in didactic digital material for e-learning
author Hissa, Débora Liberato Arruda
author_facet Hissa, Débora Liberato Arruda
Araújo, Nukácia Meyre Silva
author_role author
author2 Araújo, Nukácia Meyre Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hissa, Débora Liberato Arruda
Araújo, Nukácia Meyre Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Hypertextual retextualization
Production of Didactic Digital Material
E-learning
Retextualização hipertextual
Produção de Material Didático Digital
Educação a Distância
topic Hypertextual retextualization
Production of Didactic Digital Material
E-learning
Retextualização hipertextual
Produção de Material Didático Digital
Educação a Distância
description This research has as purpose to describe the hypertextual retextualization process by which the didactic digital material goes through before being posted in the Virtual Learning Environment for E-learning. The research corpusconsists of every written version from the 25 web classes produced by the multidisciplinary team from the Undergraduate Coursein Professional and Technological Education course (EPCT).The hypertextual retextualization process phase involves adaptingand regularizing the genre style to the new textual support (the Moodle); adding visuals, auditory and hypertextualresources; the replacement of written texts for oral and/or visual texts; along with structural reordination of the typical contextualization factors ofdidactic texts. At the end of the study, we concluded that there is a closerelationshipbetween the discursive genre, the hypertextual retextualization and the didactic transposition, since that in both activities there is a discursive adaptation movement and language re-elaboration.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.21814/diacritica.260
https://doi.org/10.21814/diacritica.260
url https://doi.org/10.21814/diacritica.260
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4958
https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/4958/5576
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Débora Liberato Arruda Hissa, Nukácia Meyre Silva Araújo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Débora Liberato Arruda Hissa, Nukácia Meyre Silva Araújo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv CEHUM
publisher.none.fl_str_mv CEHUM
dc.source.none.fl_str_mv Diacrítica; Vol. 34 N.º 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 41-57
Diacrítica; Vol. 34 No. 1 (2020): Línguas & Tecnologias: modalidades, desafios e experiência; 41-57
2183-9174
0870-8967
10.21814/diacritica.34.1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132072660434944