Quantitative approach in educational: perspectives in the Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2013-2016) research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Márcia Cristiane Ferreira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Miranda, Augusto Ridson Araújo, Freire, Vitória Chérida Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5141
Resumo: The general theme of this article is the quantitative approach in a Graduate Program in National Reference Education, with Qualis CAPES note 5. It aims to show a documentary survey concerning the use of the quantitative approach in the conclusion of the Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE), taking as a time frame the period of 2013 to 2016. The methodology used was bibliographic and documentary analysis. As a document, 106 dissertations were researched, 102 (97%) qualitative work and 4 (3%) quantitative approach. As a result, it was possible to measure an overview of the quantitative approach in educational research, in particular: the PPGE-UECE; and understand, in the numerical inexpressiveness of quantitative approach productions in the case analyzed, how the dissertations analyzed structure their quantitative approach in order to legitimize their importance and consistency in statistical methods and Pragmatism.
id UECE-7_56bb121fb8e2eede1e7eebbe3cadef4c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/5141
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Quantitative approach in educational: perspectives in the Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2013-2016) researchAbordagem quantitativa em pesquisas educacionais: perspectivas no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2013-2016)Abordagem quantitativa.Pesquisa Educacional.Dissertações.Quantitative approach.. Educational Research.Dissertations.The general theme of this article is the quantitative approach in a Graduate Program in National Reference Education, with Qualis CAPES note 5. It aims to show a documentary survey concerning the use of the quantitative approach in the conclusion of the Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE), taking as a time frame the period of 2013 to 2016. The methodology used was bibliographic and documentary analysis. As a document, 106 dissertations were researched, 102 (97%) qualitative work and 4 (3%) quantitative approach. As a result, it was possible to measure an overview of the quantitative approach in educational research, in particular: the PPGE-UECE; and understand, in the numerical inexpressiveness of quantitative approach productions in the case analyzed, how the dissertations analyzed structure their quantitative approach in order to legitimize their importance and consistency in statistical methods and Pragmatism.O tema geral deste artigo é a abordagem quantitativa em um Programa de Pós-Graduação em Educação de referência nacional, com qualis CAPES nota 5. Objetiva mostrar um levantamento documental concernente ao uso da abordagem quantitativa nos trabalhos de conclusão do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE), tendo como recorte temporal o período de 2013 a 2016. A metodologia empregada foi a da análise bibliográfica e documental. Como documento, foram pesquisadas 106 dissertações, sendo 102 (97%) trabalhos qualitativos e 4 (3%) de abordagem quantitativa. Como resultado foi possível mensurar um panorama da abordagem quantitativa em pesquisas educacionais, em específico: o PPGE-UECE; e compreender, na inexpressividade numérica de produções de abordagem quantitativa no caso analisado, como as dissertações analisadas estruturam sua abordagem quantitativa de forma a legitimar sua importância e consistência nos métodos estatísticos e no Pragmatismo.  EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5141Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-19Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-19Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-192675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5141/4080Copyright (c) 2021 Márcia Cristiane Ferreira Mendes, Augusto Ridson Araújo Miranda, Vitória Chérida Costa Freirehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Márcia Cristiane FerreiraMiranda, Augusto Ridson AraújoFreire, Vitória Chérida Costa2022-10-06T12:41:50Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/5141Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-10-06T12:41:50Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Quantitative approach in educational: perspectives in the Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2013-2016) research
Abordagem quantitativa em pesquisas educacionais: perspectivas no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2013-2016)
title Quantitative approach in educational: perspectives in the Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2013-2016) research
spellingShingle Quantitative approach in educational: perspectives in the Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2013-2016) research
Mendes, Márcia Cristiane Ferreira
Abordagem quantitativa.
Pesquisa Educacional.
Dissertações.
Quantitative approach.
. Educational Research.
Dissertations.
title_short Quantitative approach in educational: perspectives in the Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2013-2016) research
title_full Quantitative approach in educational: perspectives in the Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2013-2016) research
title_fullStr Quantitative approach in educational: perspectives in the Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2013-2016) research
title_full_unstemmed Quantitative approach in educational: perspectives in the Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2013-2016) research
title_sort Quantitative approach in educational: perspectives in the Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2013-2016) research
author Mendes, Márcia Cristiane Ferreira
author_facet Mendes, Márcia Cristiane Ferreira
Miranda, Augusto Ridson Araújo
Freire, Vitória Chérida Costa
author_role author
author2 Miranda, Augusto Ridson Araújo
Freire, Vitória Chérida Costa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Márcia Cristiane Ferreira
Miranda, Augusto Ridson Araújo
Freire, Vitória Chérida Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Abordagem quantitativa.
Pesquisa Educacional.
Dissertações.
Quantitative approach.
. Educational Research.
Dissertations.
topic Abordagem quantitativa.
Pesquisa Educacional.
Dissertações.
Quantitative approach.
. Educational Research.
Dissertations.
description The general theme of this article is the quantitative approach in a Graduate Program in National Reference Education, with Qualis CAPES note 5. It aims to show a documentary survey concerning the use of the quantitative approach in the conclusion of the Programa de Pós-Graduação em Educação Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE), taking as a time frame the period of 2013 to 2016. The methodology used was bibliographic and documentary analysis. As a document, 106 dissertations were researched, 102 (97%) qualitative work and 4 (3%) quantitative approach. As a result, it was possible to measure an overview of the quantitative approach in educational research, in particular: the PPGE-UECE; and understand, in the numerical inexpressiveness of quantitative approach productions in the case analyzed, how the dissertations analyzed structure their quantitative approach in order to legitimize their importance and consistency in statistical methods and Pragmatism.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5141
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5141
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5141/4080
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-19
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-19
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 2 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-19
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213949843079168