The world of work in the movies: possible approaches in the YAE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Mario Cezar Alves
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6446
Resumo: The main purpose of this paper is to discuss the possibilities of using movies in the Youth and Adult Education (YAE) as means of giving visibility to the implications of the global capitalism on the world of work. The research was conducted based on the following question: how is it possible to approach the labor relations under capitalist mode of production, starting from the movies as a pedagogical resource in the YAE? The core of the research was to analyze how the world of work is present in productions about movies and education; briefly introduce some methodological aspects to be considered when one intends to use movies in the classroom and, finally, demonstrate some possibilities of using movies to approach the world of work in the YAE as from the movies Peões (2004) and The Nanny Diaries (2007).
id UECE-7_83b4cebbbe59cdaeefd5a13842adbd3b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6446
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling The world of work in the movies: possible approaches in the YAEO mundo do trabalho no cinema: abordagens possíveis na EJAEducação de Jovens e AdultosMundo do trabalhoCinemaYouth and Adult EducationWorld of WorkFilmThe main purpose of this paper is to discuss the possibilities of using movies in the Youth and Adult Education (YAE) as means of giving visibility to the implications of the global capitalism on the world of work. The research was conducted based on the following question: how is it possible to approach the labor relations under capitalist mode of production, starting from the movies as a pedagogical resource in the YAE? The core of the research was to analyze how the world of work is present in productions about movies and education; briefly introduce some methodological aspects to be considered when one intends to use movies in the classroom and, finally, demonstrate some possibilities of using movies to approach the world of work in the YAE as from the movies Peões (2004) and The Nanny Diaries (2007).Este trabalho tem como objetivo principal discutir as possibilidades de uso do cinema na Educação de Jovens e Adultos (EJA) como meio de dar visibilidade às implicações do capitalismo global sobre o mundo trabalho. A pesquisa foi norteada pela seguinte questão: como é possível abordar as relações de trabalho no modo de produção capitalista, partindo do filme como recurso pedagógico na EJA? O fulcro da pesquisa foi analisar como o mundo do trabalho está presente em produções sobre cinema e educação; apresentar, brevemente, alguns aspectos metodológicos a serem considerados, quando se tem a intenção de utilizar o cinema em sala de aula e, por fim, demostrar algumas possibilidades do uso de filmes para abordar o mundo do trabalho na EJA a partir das produções Peões (2004) e Diário de uma Babá (2007).EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6446Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-102675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6446/5432Copyright (c) 2021 Mario Cezar Alves Ferreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Ferreira, Mario Cezar Alves2022-09-23T14:40:24Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6446Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:24Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The world of work in the movies: possible approaches in the YAE
O mundo do trabalho no cinema: abordagens possíveis na EJA
title The world of work in the movies: possible approaches in the YAE
spellingShingle The world of work in the movies: possible approaches in the YAE
Ferreira, Mario Cezar Alves
Educação de Jovens e Adultos
Mundo do trabalho
Cinema
Youth and Adult Education
World of Work
Film
title_short The world of work in the movies: possible approaches in the YAE
title_full The world of work in the movies: possible approaches in the YAE
title_fullStr The world of work in the movies: possible approaches in the YAE
title_full_unstemmed The world of work in the movies: possible approaches in the YAE
title_sort The world of work in the movies: possible approaches in the YAE
author Ferreira, Mario Cezar Alves
author_facet Ferreira, Mario Cezar Alves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Mario Cezar Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos
Mundo do trabalho
Cinema
Youth and Adult Education
World of Work
Film
topic Educação de Jovens e Adultos
Mundo do trabalho
Cinema
Youth and Adult Education
World of Work
Film
description The main purpose of this paper is to discuss the possibilities of using movies in the Youth and Adult Education (YAE) as means of giving visibility to the implications of the global capitalism on the world of work. The research was conducted based on the following question: how is it possible to approach the labor relations under capitalist mode of production, starting from the movies as a pedagogical resource in the YAE? The core of the research was to analyze how the world of work is present in productions about movies and education; briefly introduce some methodological aspects to be considered when one intends to use movies in the classroom and, finally, demonstrate some possibilities of using movies to approach the world of work in the YAE as from the movies Peões (2004) and The Nanny Diaries (2007).
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6446
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6446
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6446/5432
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Mario Cezar Alves Ferreira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Mario Cezar Alves Ferreira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-10
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950800429056