Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz, Gabriel Armstrong Carvalho de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Isaíde Bandeira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6288
Resumo: In this research we have as object of investigation the cultural heritage, especially in the areas: material and immaterial. Our objective is to analyze how heritage is approached in History textbooks from the final years of Elementary School, with a special focus on the decolonial perspective. We will start from the following questions: What is the concept of heritage that permeates the contents of History in the didactic collections approved in the last edition of the National Book and Didactic Material Program (PNLD)? Does the decolonial perspective have space in the patrimonial approach? We did a documentary investigation in the National Common Curriculum Base (BNCC). We carried out a literature review on cultural heritage. We dialogued with Gonçalves, Santos, Funari and Pelegrini. We had as direct source two collections of History textbooks from the final grades of elementary school.
id UECE-7_8e43c8b7d5ff5d2a50122617300fa8ed
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6288
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focusPatrimônio cultural nos livros didáticos de história: decolonialidade em focoPatrimônio culturalDecolonialLivro didáticoCultural HeritageDecolonialTextbookIn this research we have as object of investigation the cultural heritage, especially in the areas: material and immaterial. Our objective is to analyze how heritage is approached in History textbooks from the final years of Elementary School, with a special focus on the decolonial perspective. We will start from the following questions: What is the concept of heritage that permeates the contents of History in the didactic collections approved in the last edition of the National Book and Didactic Material Program (PNLD)? Does the decolonial perspective have space in the patrimonial approach? We did a documentary investigation in the National Common Curriculum Base (BNCC). We carried out a literature review on cultural heritage. We dialogued with Gonçalves, Santos, Funari and Pelegrini. We had as direct source two collections of History textbooks from the final grades of elementary school.Nesta pesquisa temos como objeto de investigação o patrimônio cultural, em especial nos âmbitos: material e imaterial. O nosso objetivo é analisar como o patrimônio é abordado nos livros didáticos de História dos anos finas do Ensino Fundamental, com foco especial na perspectiva decolonial. Partiremos das seguintes indagações: Qual é o conceito de patrimônio que permeia os conteúdos de História nas coleções didáticas aprovadas na última edição do Programa Nacional do Livro e Material Didático (PNLD)? A perspectiva decolonial tem espaço na abordagem patrimonial? Fizemos uma investigação documental na Base Nacional Comum Curricular (BNCC).  Realizamos uma revisão bibliográfica sobre o patrimônio cultural. Dialogamos com Gonçalves, Santos, Funari e Pelegrini. Tivemos como fonte direta duas coleções de livros didáticos de História das séries finais do Ensino Fundamental.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6288Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-5Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-5Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-52675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6288/5429Copyright (c) 2021 Gabriel Armstrong Carvalho de Queiroz, Isaíde Bandeira da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQueiroz, Gabriel Armstrong Carvalho de Silva, Isaíde Bandeira da 2022-09-23T14:42:59Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6288Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:42:59Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus
Patrimônio cultural nos livros didáticos de história: decolonialidade em foco
title Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus
spellingShingle Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus
Queiroz, Gabriel Armstrong Carvalho de
Patrimônio cultural
Decolonial
Livro didático
Cultural Heritage
Decolonial
Textbook
title_short Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus
title_full Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus
title_fullStr Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus
title_full_unstemmed Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus
title_sort Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus
author Queiroz, Gabriel Armstrong Carvalho de
author_facet Queiroz, Gabriel Armstrong Carvalho de
Silva, Isaíde Bandeira da
author_role author
author2 Silva, Isaíde Bandeira da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Queiroz, Gabriel Armstrong Carvalho de
Silva, Isaíde Bandeira da
dc.subject.por.fl_str_mv Patrimônio cultural
Decolonial
Livro didático
Cultural Heritage
Decolonial
Textbook
topic Patrimônio cultural
Decolonial
Livro didático
Cultural Heritage
Decolonial
Textbook
description In this research we have as object of investigation the cultural heritage, especially in the areas: material and immaterial. Our objective is to analyze how heritage is approached in History textbooks from the final years of Elementary School, with a special focus on the decolonial perspective. We will start from the following questions: What is the concept of heritage that permeates the contents of History in the didactic collections approved in the last edition of the National Book and Didactic Material Program (PNLD)? Does the decolonial perspective have space in the patrimonial approach? We did a documentary investigation in the National Common Curriculum Base (BNCC). We carried out a literature review on cultural heritage. We dialogued with Gonçalves, Santos, Funari and Pelegrini. We had as direct source two collections of History textbooks from the final grades of elementary school.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6288
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6288
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6288/5429
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Gabriel Armstrong Carvalho de Queiroz, Isaíde Bandeira da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Gabriel Armstrong Carvalho de Queiroz, Isaíde Bandeira da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-5
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-5
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-5
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950364221440