Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6288 |
Resumo: | In this research we have as object of investigation the cultural heritage, especially in the areas: material and immaterial. Our objective is to analyze how heritage is approached in History textbooks from the final years of Elementary School, with a special focus on the decolonial perspective. We will start from the following questions: What is the concept of heritage that permeates the contents of History in the didactic collections approved in the last edition of the National Book and Didactic Material Program (PNLD)? Does the decolonial perspective have space in the patrimonial approach? We did a documentary investigation in the National Common Curriculum Base (BNCC). We carried out a literature review on cultural heritage. We dialogued with Gonçalves, Santos, Funari and Pelegrini. We had as direct source two collections of History textbooks from the final grades of elementary school. |
id |
UECE-7_8e43c8b7d5ff5d2a50122617300fa8ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6288 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focusPatrimônio cultural nos livros didáticos de história: decolonialidade em focoPatrimônio culturalDecolonialLivro didáticoCultural HeritageDecolonialTextbookIn this research we have as object of investigation the cultural heritage, especially in the areas: material and immaterial. Our objective is to analyze how heritage is approached in History textbooks from the final years of Elementary School, with a special focus on the decolonial perspective. We will start from the following questions: What is the concept of heritage that permeates the contents of History in the didactic collections approved in the last edition of the National Book and Didactic Material Program (PNLD)? Does the decolonial perspective have space in the patrimonial approach? We did a documentary investigation in the National Common Curriculum Base (BNCC). We carried out a literature review on cultural heritage. We dialogued with Gonçalves, Santos, Funari and Pelegrini. We had as direct source two collections of History textbooks from the final grades of elementary school.Nesta pesquisa temos como objeto de investigação o patrimônio cultural, em especial nos âmbitos: material e imaterial. O nosso objetivo é analisar como o patrimônio é abordado nos livros didáticos de História dos anos finas do Ensino Fundamental, com foco especial na perspectiva decolonial. Partiremos das seguintes indagações: Qual é o conceito de patrimônio que permeia os conteúdos de História nas coleções didáticas aprovadas na última edição do Programa Nacional do Livro e Material Didático (PNLD)? A perspectiva decolonial tem espaço na abordagem patrimonial? Fizemos uma investigação documental na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Realizamos uma revisão bibliográfica sobre o patrimônio cultural. Dialogamos com Gonçalves, Santos, Funari e Pelegrini. Tivemos como fonte direta duas coleções de livros didáticos de História das séries finais do Ensino Fundamental.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6288Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-5Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-5Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-52675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6288/5429Copyright (c) 2021 Gabriel Armstrong Carvalho de Queiroz, Isaíde Bandeira da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQueiroz, Gabriel Armstrong Carvalho de Silva, Isaíde Bandeira da 2022-09-23T14:42:59Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6288Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:42:59Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus Patrimônio cultural nos livros didáticos de história: decolonialidade em foco |
title |
Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus |
spellingShingle |
Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus Queiroz, Gabriel Armstrong Carvalho de Patrimônio cultural Decolonial Livro didático Cultural Heritage Decolonial Textbook |
title_short |
Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus |
title_full |
Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus |
title_fullStr |
Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus |
title_full_unstemmed |
Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus |
title_sort |
Cultural heritage in history textbooks: decoloniality in focus |
author |
Queiroz, Gabriel Armstrong Carvalho de |
author_facet |
Queiroz, Gabriel Armstrong Carvalho de Silva, Isaíde Bandeira da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Isaíde Bandeira da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queiroz, Gabriel Armstrong Carvalho de Silva, Isaíde Bandeira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Patrimônio cultural Decolonial Livro didático Cultural Heritage Decolonial Textbook |
topic |
Patrimônio cultural Decolonial Livro didático Cultural Heritage Decolonial Textbook |
description |
In this research we have as object of investigation the cultural heritage, especially in the areas: material and immaterial. Our objective is to analyze how heritage is approached in History textbooks from the final years of Elementary School, with a special focus on the decolonial perspective. We will start from the following questions: What is the concept of heritage that permeates the contents of History in the didactic collections approved in the last edition of the National Book and Didactic Material Program (PNLD)? Does the decolonial perspective have space in the patrimonial approach? We did a documentary investigation in the National Common Curriculum Base (BNCC). We carried out a literature review on cultural heritage. We dialogued with Gonçalves, Santos, Funari and Pelegrini. We had as direct source two collections of History textbooks from the final grades of elementary school. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6288 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6288 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6288/5429 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Gabriel Armstrong Carvalho de Queiroz, Isaíde Bandeira da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Gabriel Armstrong Carvalho de Queiroz, Isaíde Bandeira da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-5 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-5 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-5 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213950364221440 |