Contributions of the More Literacy Program to teacher training and professionality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Márcia Cristina Xavier dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Simões, Eveline Daniele Borges Silva, Lins, Carla Patrícia Acioli
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6369
Resumo: This text proposes a reflection on the possible contributions of the More Literacy Program – PMALFA for teacher training and professionalism. We discuss teacher education based on Nóvoa (2017), Gatti (2008), Castro and Amorim (2015) and teaching professionality based on Bourdoncle (1991) and Brzezinski (2008). Our methodology was based on a documental analysis of Ordinance No. 142, of February 22, 2018 and the Operational Manual of the Pedagogical Guidance and Monitoring System, such analysis signaled that the contributions of the Mais Literacy program for teacher training and professionalism support to adapt the PMALFA's goals to the realities of the teaching networks and schools that adhere to the program.
id UECE-7_a9f4f473787b63e40cc5dcf731ccdf54
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6369
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Contributions of the More Literacy Program to teacher training and professionalityContribuições do Programa Mais Alfabetização para a formação e profissionalidade docenteFormação docenteProfissionalidadePMALFATeacher trainingProfessionalityPMALFAThis text proposes a reflection on the possible contributions of the More Literacy Program – PMALFA for teacher training and professionalism. We discuss teacher education based on Nóvoa (2017), Gatti (2008), Castro and Amorim (2015) and teaching professionality based on Bourdoncle (1991) and Brzezinski (2008). Our methodology was based on a documental analysis of Ordinance No. 142, of February 22, 2018 and the Operational Manual of the Pedagogical Guidance and Monitoring System, such analysis signaled that the contributions of the Mais Literacy program for teacher training and professionalism support to adapt the PMALFA's goals to the realities of the teaching networks and schools that adhere to the program.O presente texto propõe uma reflexão sobre as possíveis contribuições do programa Mais Alfabetização – PMALFA para a formação e profissionalidade docente. Discutimos a formação docente a partir de Nóvoa (2017), Gatti (2008), Castro e Amorim (2015) e a profissionalidade docente a partir de Bourdoncle (1991) e Brzezinski (2008). Nossa metodologia se deu a partir de análise da Portaria n° 142, de 22 de fevereiro de 2018 e do Manual Operacional do Sistema de Orientação Pedagógica e Monitoramento. A análise sinalizou que as contribuições do programa Mais Alfabetização para a formação e profissionalidade docente apoia-se no movimento das professoras e professores de adaptação das metas do PMALFA às realidades das redes de ensino e das escolas que aderiram ao programa.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6369Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6369/5693Copyright (c) 2021 Márcia Cristina Xavier dos Santos, Eveline Daniele Borges Silva Simões, Carla Patrícia Acioli Linshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Márcia Cristina Xavier dos Simões, Eveline Daniele Borges SilvaLins, Carla Patrícia Acioli2022-10-03T18:10:00Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6369Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-10-03T18:10Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of the More Literacy Program to teacher training and professionality
Contribuições do Programa Mais Alfabetização para a formação e profissionalidade docente
title Contributions of the More Literacy Program to teacher training and professionality
spellingShingle Contributions of the More Literacy Program to teacher training and professionality
Santos, Márcia Cristina Xavier dos
Formação docente
Profissionalidade
PMALFA
Teacher training
Professionality
PMALFA
title_short Contributions of the More Literacy Program to teacher training and professionality
title_full Contributions of the More Literacy Program to teacher training and professionality
title_fullStr Contributions of the More Literacy Program to teacher training and professionality
title_full_unstemmed Contributions of the More Literacy Program to teacher training and professionality
title_sort Contributions of the More Literacy Program to teacher training and professionality
author Santos, Márcia Cristina Xavier dos
author_facet Santos, Márcia Cristina Xavier dos
Simões, Eveline Daniele Borges Silva
Lins, Carla Patrícia Acioli
author_role author
author2 Simões, Eveline Daniele Borges Silva
Lins, Carla Patrícia Acioli
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Márcia Cristina Xavier dos
Simões, Eveline Daniele Borges Silva
Lins, Carla Patrícia Acioli
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
Profissionalidade
PMALFA
Teacher training
Professionality
PMALFA
topic Formação docente
Profissionalidade
PMALFA
Teacher training
Professionality
PMALFA
description This text proposes a reflection on the possible contributions of the More Literacy Program – PMALFA for teacher training and professionalism. We discuss teacher education based on Nóvoa (2017), Gatti (2008), Castro and Amorim (2015) and teaching professionality based on Bourdoncle (1991) and Brzezinski (2008). Our methodology was based on a documental analysis of Ordinance No. 142, of February 22, 2018 and the Operational Manual of the Pedagogical Guidance and Monitoring System, such analysis signaled that the contributions of the Mais Literacy program for teacher training and professionalism support to adapt the PMALFA's goals to the realities of the teaching networks and schools that adhere to the program.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6369
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6369
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6369/5693
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-11
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-11
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-11
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950397775872