Qr Code as a edagogical resource in the History Textbook
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6548 |
Resumo: | With this work, we aim to analyze the insertion of the QR Code hypermedia in the History Textbook (LDH) and in the Teacher's Manual (MP) of a textbook collection called History-School and Democracy (CAMPOS; CLARO; DOLHNIKOFF, 2018) approved in the PNLD 2020. We are based on Choppin (2004), Moran (2009), among other authors who research the textbook. Moreover, we analyze documents such as the PNLD 2020 Notice and the PNLD 2020 Textbook Choice Guide. Therefore, we observed the importance of appropriating digital information and communication technologies (TDIC's) such as the Quick Response Code (QR Code) for pedagogical use, especially in textbooks, as these can enable more interactive and attractive classes, allowing students to be protagonists of their own learning process. |
id |
UECE-7_b2e54fb47d91cbe23cde3be29ebecedf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6548 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Qr Code as a edagogical resource in the History TextbookQr Code como recurso pedagógico no livro didático de HistóriaLivro DidáticoPNLDTecnologias DigitaisQr CodeTextbookPNLDDigital TechnologiesQr CodeWith this work, we aim to analyze the insertion of the QR Code hypermedia in the History Textbook (LDH) and in the Teacher's Manual (MP) of a textbook collection called History-School and Democracy (CAMPOS; CLARO; DOLHNIKOFF, 2018) approved in the PNLD 2020. We are based on Choppin (2004), Moran (2009), among other authors who research the textbook. Moreover, we analyze documents such as the PNLD 2020 Notice and the PNLD 2020 Textbook Choice Guide. Therefore, we observed the importance of appropriating digital information and communication technologies (TDIC's) such as the Quick Response Code (QR Code) for pedagogical use, especially in textbooks, as these can enable more interactive and attractive classes, allowing students to be protagonists of their own learning process.O presente trabalho tem por objetivo analisar a inserção da hipermídia QR Code no Livro Didático de História (LDH) e no Manual do Professor (MP) da coleção História-Escola e Democracia (CAMPOS; CLARO; DOLHNIKOFF, 2018) aprovada no PNLD 2020. Dialogamos com Choppin (2004) Moran (2009), dentro outros autores que pesquisam sobre o Livro Didático, além de analisar documentos, como o Edital do PNLD 2020 e o Guia de escolha do livro didático do PNLD 2020. Observamos assim, a importância da apropriação de tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC’s) como o Quick Response Code (QR Code) para uso pedagógico, sobretudo no livro didático, pois estes podem possibilitar aulas mais interativas e atrativas, permitindo que os estudantes sejam protagonistas de sua aprendizagem.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6548Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-132675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6548/5586Copyright (c) 2021 Koelyne Barbosa Santana, Isaíde bandeira da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Koelyne Barbosa Silva , Isaíde Bandeira da2022-09-23T14:40:26Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6548Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:26Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Qr Code as a edagogical resource in the History Textbook Qr Code como recurso pedagógico no livro didático de História |
title |
Qr Code as a edagogical resource in the History Textbook |
spellingShingle |
Qr Code as a edagogical resource in the History Textbook Santana, Koelyne Barbosa Livro Didático PNLD Tecnologias Digitais Qr Code Textbook PNLD Digital Technologies Qr Code |
title_short |
Qr Code as a edagogical resource in the History Textbook |
title_full |
Qr Code as a edagogical resource in the History Textbook |
title_fullStr |
Qr Code as a edagogical resource in the History Textbook |
title_full_unstemmed |
Qr Code as a edagogical resource in the History Textbook |
title_sort |
Qr Code as a edagogical resource in the History Textbook |
author |
Santana, Koelyne Barbosa |
author_facet |
Santana, Koelyne Barbosa Silva , Isaíde Bandeira da |
author_role |
author |
author2 |
Silva , Isaíde Bandeira da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Koelyne Barbosa Silva , Isaíde Bandeira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livro Didático PNLD Tecnologias Digitais Qr Code Textbook PNLD Digital Technologies Qr Code |
topic |
Livro Didático PNLD Tecnologias Digitais Qr Code Textbook PNLD Digital Technologies Qr Code |
description |
With this work, we aim to analyze the insertion of the QR Code hypermedia in the History Textbook (LDH) and in the Teacher's Manual (MP) of a textbook collection called History-School and Democracy (CAMPOS; CLARO; DOLHNIKOFF, 2018) approved in the PNLD 2020. We are based on Choppin (2004), Moran (2009), among other authors who research the textbook. Moreover, we analyze documents such as the PNLD 2020 Notice and the PNLD 2020 Textbook Choice Guide. Therefore, we observed the importance of appropriating digital information and communication technologies (TDIC's) such as the Quick Response Code (QR Code) for pedagogical use, especially in textbooks, as these can enable more interactive and attractive classes, allowing students to be protagonists of their own learning process. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6548 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6548 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6548/5586 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Koelyne Barbosa Santana, Isaíde bandeira da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Koelyne Barbosa Santana, Isaíde bandeira da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-13 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213950830837760 |