Full-time high school: analysis of productions from 2016 to 2018

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz, Lavínia Maria Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Cristiana Cosme da, Oliveira, Meyre-Ester Barbosa de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7312
Resumo: Ensino Médio em Tempo Integral (EMTI) is an educational policy centered on the development of the student, by increasing their permanence in school and offering curricular options. The work analyzes the meanings of this policy in the productions of Periódicos Capes, Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) and Google Scholar, in the period from 2016 to 2018, in dialogue with the studies of Ball and Bowe (1992) and Lopes (2013). They highlight problems about teacher training, curricular flexibility and curricular standardization proposals. The research suggests that the policy on the agenda is an unfinished, lightened project and subject to criticism among researchers and the school community.
id UECE-7_cad3b32689254ca36874e81635d60389
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/7312
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Full-time high school: analysis of productions from 2016 to 2018Ensino Médio em Tempo Integral: análise das produções de 2016 a 2018 PolíticaCurrículoEnsino MédioPoliticsCurriculumHigh SchoolEnsino Médio em Tempo Integral (EMTI) is an educational policy centered on the development of the student, by increasing their permanence in school and offering curricular options. The work analyzes the meanings of this policy in the productions of Periódicos Capes, Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) and Google Scholar, in the period from 2016 to 2018, in dialogue with the studies of Ball and Bowe (1992) and Lopes (2013). They highlight problems about teacher training, curricular flexibility and curricular standardization proposals. The research suggests that the policy on the agenda is an unfinished, lightened project and subject to criticism among researchers and the school community.O Ensino Médio em Tempo Integral (EMTI) é uma política educacional centrada no desenvolvimento do aluno, mediante o aumento de sua permanência na escola e da oferta de opções curriculares. O trabalho analisa os sentidos dessa política nas produções dos Periódicos Capes, Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) e Google Acadêmico, no período de 2016 a 2018, em diálogo com os estudos de Ball e Bowe (1992) e Lopes (2013). As produções analisadas evidenciam problematizações sobre formação docente, flexibilização curricular e propostas de padronização curricular. O estudo sugere que a política em pauta é um projeto inacabado, aligeirado e alvo de críticas entre pesquisadores e comunidade escolar.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-01-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7312Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-24Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-24Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-242675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7312/6346Copyright (c) 2022 Lavínia Maria Silva Queiroz, Cristiana Cosme da Silva, Meyre-Ester Barbosa de Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQueiroz, Lavínia Maria SilvaSilva, Cristiana Cosme daOliveira, Meyre-Ester Barbosa de2022-12-17T12:04:00Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7312Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:04Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Full-time high school: analysis of productions from 2016 to 2018
Ensino Médio em Tempo Integral: análise das produções de 2016 a 2018
title Full-time high school: analysis of productions from 2016 to 2018
spellingShingle Full-time high school: analysis of productions from 2016 to 2018
Queiroz, Lavínia Maria Silva
Política
Currículo
Ensino Médio
Politics
Curriculum
High School
title_short Full-time high school: analysis of productions from 2016 to 2018
title_full Full-time high school: analysis of productions from 2016 to 2018
title_fullStr Full-time high school: analysis of productions from 2016 to 2018
title_full_unstemmed Full-time high school: analysis of productions from 2016 to 2018
title_sort Full-time high school: analysis of productions from 2016 to 2018
author Queiroz, Lavínia Maria Silva
author_facet Queiroz, Lavínia Maria Silva
Silva, Cristiana Cosme da
Oliveira, Meyre-Ester Barbosa de
author_role author
author2 Silva, Cristiana Cosme da
Oliveira, Meyre-Ester Barbosa de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Queiroz, Lavínia Maria Silva
Silva, Cristiana Cosme da
Oliveira, Meyre-Ester Barbosa de
dc.subject.por.fl_str_mv Política
Currículo
Ensino Médio
Politics
Curriculum
High School
topic Política
Currículo
Ensino Médio
Politics
Curriculum
High School
description Ensino Médio em Tempo Integral (EMTI) is an educational policy centered on the development of the student, by increasing their permanence in school and offering curricular options. The work analyzes the meanings of this policy in the productions of Periódicos Capes, Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) and Google Scholar, in the period from 2016 to 2018, in dialogue with the studies of Ball and Bowe (1992) and Lopes (2013). They highlight problems about teacher training, curricular flexibility and curricular standardization proposals. The research suggests that the policy on the agenda is an unfinished, lightened project and subject to criticism among researchers and the school community.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7312
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7312
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/7312/6346
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-24
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-24
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-24
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213951386583040