CURRICULUM PRIVATIZATION AND ENCOURAGEMENT OF YOUTH ENTREPRENEURSHIP: AN ANALYSIS OF FULL-TIME HIGH SCHOOL IN THE STATE NETWORK OF RIO DE JANEIRO : uma análise do ensino médio de tempo integral na rede estadual do Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Carlos Soares
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Madeira, Filipe Cavalcanti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da FAEEBA (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15821
Resumo: The objective of this text is to reflect on the business reform and the privatization process of the curriculum, through its institutes and foundations, which takes place within the State Department of Education of Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ). It is documentary research, theoretically and methodologically grounded in historical and dialectical materialism, which constituted the Full-time Education Program of the State of Rio de Janeiro as an empirical corpus, based on the specificity of Full-Time High School with Emphasis on Applied Entrepreneurship to World of Work. The results indicate that the network served as a “laboratory” for the current High School reform (Law nº 13.415/2017), given the links between the instituted curricular organization and the curricular arrangements developed in the network, under the strong influence of the Ayrton Senna Institute, in addition to to signal the implicit purposes of stimulating entrepreneurship in the current phase of the flexible accumulation regime and the real meaning of entrepreneurship in the Brazilian historical specificity.
id UNEB-3_5f7ac8d0f7b33cc2af82db61bf7417ef
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uneb.br:article/15821
network_acronym_str UNEB-3
network_name_str Revista da FAEEBA (Online)
repository_id_str
spelling CURRICULUM PRIVATIZATION AND ENCOURAGEMENT OF YOUTH ENTREPRENEURSHIP: AN ANALYSIS OF FULL-TIME HIGH SCHOOL IN THE STATE NETWORK OF RIO DE JANEIRO : uma análise do ensino médio de tempo integral na rede estadual do Rio de JaneiroPRIVATIZACIÓN DEL CURRÍCULO Y PROMOCIÓN DEL EMPRENDIMIENTO JUVENIL: UN ANÁLISIS DE LA ESCUELA SECUNDARIA A TIEMPO COMPLETO EN LA RED ESTATAL DE RÍO DE JANEIRO: uma análise do ensino médio de tempo integral na rede estadual do Rio de JaneiroPrivatização do Currículo e Fomento ao Empreendedorismo Juvenil: uma análise do ensino médio de tempo integral na rede estadual do Rio de JaneiroHigh SchoolCurriculumPrivatizationEntrepreneurshipEnseñanza MediaCurrículoPrivatizaciónEmprendimientoEnsino MédioCurrículoPrivatizaçãoEmpreendedorismoThe objective of this text is to reflect on the business reform and the privatization process of the curriculum, through its institutes and foundations, which takes place within the State Department of Education of Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ). It is documentary research, theoretically and methodologically grounded in historical and dialectical materialism, which constituted the Full-time Education Program of the State of Rio de Janeiro as an empirical corpus, based on the specificity of Full-Time High School with Emphasis on Applied Entrepreneurship to World of Work. The results indicate that the network served as a “laboratory” for the current High School reform (Law nº 13.415/2017), given the links between the instituted curricular organization and the curricular arrangements developed in the network, under the strong influence of the Ayrton Senna Institute, in addition to to signal the implicit purposes of stimulating entrepreneurship in the current phase of the flexible accumulation regime and the real meaning of entrepreneurship in the Brazilian historical specificity.El objetivo de este texto es reflexionar sobre la reforma empresarial y el proceso de privatización del currículo, por medio de sus institutos y fundaciones, que ocurre por dentro de la Secretaría de Estado de Educación de Río de Janeiro (SEEDUC-RJ). Se trata de investigación documental, fundamentada teórico-metodológicamente en el materialismo histórico y dialéctico, que constituyó como corpus empírico el Programa de Educación Integral del Estado de Río de Janeiro, a partir de la especificidad de la escuela secundaria a tiempo completo con énfasis en el espíritu empresarial aplicado al mundo del trabajo. Los resultados indican que la red sirvió como "laboratorio" de la actual reforma de la Enseñanza Media (Ley nº 13.415/2017), dado los vínculos entre la organización curricular instituida y los arreglos curriculares desarrollados en la red, bajo fuerte influencia del Instituto Ayrton Senna, además de señalar las finalidades implícitas del estímulo al emprendimiento en la actual fase del régimen de acumulación flexible y el real significado del emprendimiento en la especificidad histórica brasileña.O objetivo deste texto é refletir sobre a reforma empresarial e o processo de privatização do currículo, por meio de seus institutos e fundações, que ocorre por dentro da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ). Trata-se de pesquisa documental, fundamentada teórico-metodologicamente no materialismo histórico e dialético, que constituiu como corpus empírico o Programa de Educação Integral do Estado do Rio de Janeiro, a partir da especificidade do Ensino Médio em Tempo Integral com Ênfase em Empreendedorismo Aplicado ao Mundo do Trabalho. Os resultados indicam que a rede serviu como “laboratório” da atual reforma do Ensino Médio (Lei nº 13.415/2017), dado os vínculos entre a organização curricular instituída e os arranjos curriculares desenvolvidos na rede, sob forte influência do Instituto Ayrton Senna, além de sinalizar as finalidades implícitas do estímulo ao empreendedorismo na atual fase do regime de acumulação flexível e o real significado do empreendedorismo na especificidade histórica brasileira.UNEB2023-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1582110.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p175-196Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 70 (2023): Educação Integral e Desenvolvimento Humano; 175-1962358-01940104-704310.21879/faeeba2358-0194.v32.n70reponame:Revista da FAEEBA (Online)instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)instacron:UNEBporhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15821/11267Copyright (c) 2023 Carlos Soares Barbosa, Filipe Cavalcanti Madeirainfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Carlos SoaresMadeira, Filipe Cavalcanti2023-04-15T00:21:19Zoai:ojs.revistas.uneb.br:article/15821Revistahttps://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/PUBhttps://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/oairevistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br2358-01940104-7043opendoar:2023-04-15T00:21:19Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)false
dc.title.none.fl_str_mv CURRICULUM PRIVATIZATION AND ENCOURAGEMENT OF YOUTH ENTREPRENEURSHIP: AN ANALYSIS OF FULL-TIME HIGH SCHOOL IN THE STATE NETWORK OF RIO DE JANEIRO : uma análise do ensino médio de tempo integral na rede estadual do Rio de Janeiro
PRIVATIZACIÓN DEL CURRÍCULO Y PROMOCIÓN DEL EMPRENDIMIENTO JUVENIL: UN ANÁLISIS DE LA ESCUELA SECUNDARIA A TIEMPO COMPLETO EN LA RED ESTATAL DE RÍO DE JANEIRO: uma análise do ensino médio de tempo integral na rede estadual do Rio de Janeiro
Privatização do Currículo e Fomento ao Empreendedorismo Juvenil: uma análise do ensino médio de tempo integral na rede estadual do Rio de Janeiro
title CURRICULUM PRIVATIZATION AND ENCOURAGEMENT OF YOUTH ENTREPRENEURSHIP: AN ANALYSIS OF FULL-TIME HIGH SCHOOL IN THE STATE NETWORK OF RIO DE JANEIRO : uma análise do ensino médio de tempo integral na rede estadual do Rio de Janeiro
spellingShingle CURRICULUM PRIVATIZATION AND ENCOURAGEMENT OF YOUTH ENTREPRENEURSHIP: AN ANALYSIS OF FULL-TIME HIGH SCHOOL IN THE STATE NETWORK OF RIO DE JANEIRO : uma análise do ensino médio de tempo integral na rede estadual do Rio de Janeiro
Barbosa, Carlos Soares
High School
Curriculum
Privatization
Entrepreneurship
Enseñanza Media
Currículo
Privatización
Emprendimiento
Ensino Médio
Currículo
Privatização
Empreendedorismo
title_short CURRICULUM PRIVATIZATION AND ENCOURAGEMENT OF YOUTH ENTREPRENEURSHIP: AN ANALYSIS OF FULL-TIME HIGH SCHOOL IN THE STATE NETWORK OF RIO DE JANEIRO : uma análise do ensino médio de tempo integral na rede estadual do Rio de Janeiro
title_full CURRICULUM PRIVATIZATION AND ENCOURAGEMENT OF YOUTH ENTREPRENEURSHIP: AN ANALYSIS OF FULL-TIME HIGH SCHOOL IN THE STATE NETWORK OF RIO DE JANEIRO : uma análise do ensino médio de tempo integral na rede estadual do Rio de Janeiro
title_fullStr CURRICULUM PRIVATIZATION AND ENCOURAGEMENT OF YOUTH ENTREPRENEURSHIP: AN ANALYSIS OF FULL-TIME HIGH SCHOOL IN THE STATE NETWORK OF RIO DE JANEIRO : uma análise do ensino médio de tempo integral na rede estadual do Rio de Janeiro
title_full_unstemmed CURRICULUM PRIVATIZATION AND ENCOURAGEMENT OF YOUTH ENTREPRENEURSHIP: AN ANALYSIS OF FULL-TIME HIGH SCHOOL IN THE STATE NETWORK OF RIO DE JANEIRO : uma análise do ensino médio de tempo integral na rede estadual do Rio de Janeiro
title_sort CURRICULUM PRIVATIZATION AND ENCOURAGEMENT OF YOUTH ENTREPRENEURSHIP: AN ANALYSIS OF FULL-TIME HIGH SCHOOL IN THE STATE NETWORK OF RIO DE JANEIRO : uma análise do ensino médio de tempo integral na rede estadual do Rio de Janeiro
author Barbosa, Carlos Soares
author_facet Barbosa, Carlos Soares
Madeira, Filipe Cavalcanti
author_role author
author2 Madeira, Filipe Cavalcanti
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Carlos Soares
Madeira, Filipe Cavalcanti
dc.subject.por.fl_str_mv High School
Curriculum
Privatization
Entrepreneurship
Enseñanza Media
Currículo
Privatización
Emprendimiento
Ensino Médio
Currículo
Privatização
Empreendedorismo
topic High School
Curriculum
Privatization
Entrepreneurship
Enseñanza Media
Currículo
Privatización
Emprendimiento
Ensino Médio
Currículo
Privatização
Empreendedorismo
description The objective of this text is to reflect on the business reform and the privatization process of the curriculum, through its institutes and foundations, which takes place within the State Department of Education of Rio de Janeiro (SEEDUC-RJ). It is documentary research, theoretically and methodologically grounded in historical and dialectical materialism, which constituted the Full-time Education Program of the State of Rio de Janeiro as an empirical corpus, based on the specificity of Full-Time High School with Emphasis on Applied Entrepreneurship to World of Work. The results indicate that the network served as a “laboratory” for the current High School reform (Law nº 13.415/2017), given the links between the instituted curricular organization and the curricular arrangements developed in the network, under the strong influence of the Ayrton Senna Institute, in addition to to signal the implicit purposes of stimulating entrepreneurship in the current phase of the flexible accumulation regime and the real meaning of entrepreneurship in the Brazilian historical specificity.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15821
10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p175-196
url https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15821
identifier_str_mv 10.21879/faeeba2358-0194.2023.v32.n70.p175-196
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/15821/11267
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Carlos Soares Barbosa, Filipe Cavalcanti Madeira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Carlos Soares Barbosa, Filipe Cavalcanti Madeira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNEB
publisher.none.fl_str_mv UNEB
dc.source.none.fl_str_mv Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade; v. 32 n. 70 (2023): Educação Integral e Desenvolvimento Humano; 175-196
2358-0194
0104-7043
10.21879/faeeba2358-0194.v32.n70
reponame:Revista da FAEEBA (Online)
instname:Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron:UNEB
instname_str Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
instacron_str UNEB
institution UNEB
reponame_str Revista da FAEEBA (Online)
collection Revista da FAEEBA (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da FAEEBA (Online) - Universidade do Estado da Bahia (UNEB)
repository.mail.fl_str_mv revistadafaeeba.uneb@gmail.com||esclementino@uol.com.br|| fialho2021@gmail.com|| mauraiclea@gmail.com||refaeeba.dedc1@listas.uneb.br
_version_ 1800210958655684608