Celebrations of the centenary of the 1827 Law in Image

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Victor, Beatriz Raquel Soares
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pessoa, Lígia Silva, Medeiros Neta, Olivia Morais de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6558
Resumo: The present work analyzed the photo album commemorating the centennial of the public instruction law of October 15, 1827, designed by Nestor Lima during the administration of the then governor José Augusto in Rio Grande do Norte. The analysis was made from the question: what historical revelations are contained in the photographic records of the album intended for the celebration of the centennial of the law of the schools of first letters, in Rio Grande do Norte? We based ourselves theoretically on concepts such as history, memory and photography. Through the iconographic analysis of the album we found that it contains celebrations of the centennial in the state capital and in some cities in the interior, highlighting important authorities of the time. It was also possible to observe productions made by students, and highlight the construction of the school buildings.
id UECE-7_dc132c2a68b3eba9b7c9ed7d255ef3c2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6558
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Celebrations of the centenary of the 1827 Law in ImageCelebrações do Centenário da Lei de 1827 em ImagemEducaçãoFotografiaHistóriaMemóriaEducationPhotographyHistoryMemoryThe present work analyzed the photo album commemorating the centennial of the public instruction law of October 15, 1827, designed by Nestor Lima during the administration of the then governor José Augusto in Rio Grande do Norte. The analysis was made from the question: what historical revelations are contained in the photographic records of the album intended for the celebration of the centennial of the law of the schools of first letters, in Rio Grande do Norte? We based ourselves theoretically on concepts such as history, memory and photography. Through the iconographic analysis of the album we found that it contains celebrations of the centennial in the state capital and in some cities in the interior, highlighting important authorities of the time. It was also possible to observe productions made by students, and highlight the construction of the school buildings.O presente trabalho analisou o álbum de fotografia comemorativo do centenário da lei de instrução pública de 15 de outubro de 1827[1], pensado por Nestor Lima na gestão do então governador José Augusto no Rio Grande do Norte. A análise foi feita a partir do questionamento: que revelações históricas estão contidas nos registros fotográficos do álbum destinado à celebração do centenário da lei das escolas de primeiras letras, no Rio Grande do Norte? Nos fundamentamos teoricamente em conceitos como história, memória e fotografia. Pela análise iconográfica do álbum constatamos que este contém celebrações do centenário na capital do estado e em algumas cidades do interior, destacando autoridades importantes da época. Também foi possível observar produções realizadas por alunos, e realce às construções dos prédios escolares.    EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6558Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-122675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6558/5335Copyright (c) 2021 Beatriz Raquel Soares Victor, Lígia Silva Pessoa, Olivia Morais de Medeiros Netahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVictor, Beatriz Raquel Soares Pessoa, Lígia Silva Medeiros Neta, Olivia Morais de 2022-09-23T14:40:21Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6558Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:21Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Celebrations of the centenary of the 1827 Law in Image
Celebrações do Centenário da Lei de 1827 em Imagem
title Celebrations of the centenary of the 1827 Law in Image
spellingShingle Celebrations of the centenary of the 1827 Law in Image
Victor, Beatriz Raquel Soares
Educação
Fotografia
História
Memória
Education
Photography
History
Memory
title_short Celebrations of the centenary of the 1827 Law in Image
title_full Celebrations of the centenary of the 1827 Law in Image
title_fullStr Celebrations of the centenary of the 1827 Law in Image
title_full_unstemmed Celebrations of the centenary of the 1827 Law in Image
title_sort Celebrations of the centenary of the 1827 Law in Image
author Victor, Beatriz Raquel Soares
author_facet Victor, Beatriz Raquel Soares
Pessoa, Lígia Silva
Medeiros Neta, Olivia Morais de
author_role author
author2 Pessoa, Lígia Silva
Medeiros Neta, Olivia Morais de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Victor, Beatriz Raquel Soares
Pessoa, Lígia Silva
Medeiros Neta, Olivia Morais de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Fotografia
História
Memória
Education
Photography
History
Memory
topic Educação
Fotografia
História
Memória
Education
Photography
History
Memory
description The present work analyzed the photo album commemorating the centennial of the public instruction law of October 15, 1827, designed by Nestor Lima during the administration of the then governor José Augusto in Rio Grande do Norte. The analysis was made from the question: what historical revelations are contained in the photographic records of the album intended for the celebration of the centennial of the law of the schools of first letters, in Rio Grande do Norte? We based ourselves theoretically on concepts such as history, memory and photography. Through the iconographic analysis of the album we found that it contains celebrations of the centennial in the state capital and in some cities in the interior, highlighting important authorities of the time. It was also possible to observe productions made by students, and highlight the construction of the school buildings.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6558
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6558
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6558/5335
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Beatriz Raquel Soares Victor, Lígia Silva Pessoa, Olivia Morais de Medeiros Neta
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Beatriz Raquel Soares Victor, Lígia Silva Pessoa, Olivia Morais de Medeiros Neta
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950843420672