Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5973 |
Resumo: | This work reflects on the biography of Ceará educators Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento; with regard to career and teaching knowledge, resulting from their respective life stories. It aims to highlight the trajectory of educators in different periods, developing a dialogue between the history of training and performance of each of the interviewees and the implications for pedagogical practices. Justified by the possibility of understanding training and professional teaching practice by the trajectory of educators. To achieve this scope, Oral History was used as a methodology, in which the biographical type design was used. It was considered to understand the existing relationships and divergences from the history of the educators and the application of professional knowledge, as well as the elements of life trajectories as relevant dimensions for pedagogical practices despite the times and narratives in different contexts. |
id |
UECE-7_e40f74fe4b58a5a140c93a807b8b4ade |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/5973 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from CearáSuzana Lopes de Sousa e Julieni Pinagé do Nascimento: tecitura biográfica de educadoras cearensesBiografia de EducadorasHistória da EducaçãoDocênciaBiography of EducatorsHistory of EducationTeachingThis work reflects on the biography of Ceará educators Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento; with regard to career and teaching knowledge, resulting from their respective life stories. It aims to highlight the trajectory of educators in different periods, developing a dialogue between the history of training and performance of each of the interviewees and the implications for pedagogical practices. Justified by the possibility of understanding training and professional teaching practice by the trajectory of educators. To achieve this scope, Oral History was used as a methodology, in which the biographical type design was used. It was considered to understand the existing relationships and divergences from the history of the educators and the application of professional knowledge, as well as the elements of life trajectories as relevant dimensions for pedagogical practices despite the times and narratives in different contexts.Este trabalho tece reflexões sobre a biografia das educadoras cearenses Suzana Lopes de Sousa e Julieni Pinagé do Nascimento; no que se refere à carreira e os saberes docentes, resultantes das suas respectivas histórias de vida. Tem como objetivo evidenciar a trajetória das educadoras em diferentes períodos, desenvolvendo um diálogo entre a história de formação e atuação de cada uma das entrevistadas e as implicações nas práticas pedagógicas. Justificando-se pela possibilidade de compreensão sobre formação e prática profissional docente pela trajetória das educadoras. Para alcançar este escopo utilizou-se da História Oral como metodologia, em que foi utilizada a concepção do tipo biográfica. Considerou-se entender as relações e divergências existentes a partir da história das educadoras e a aplicação dos conhecimentos profissionais, bem como, os elementos das trajetórias de vida como dimensões relevantes para as práticas pedagógicas apesar dos tempos e narrativas em contextos diferenciados.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5973Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-142675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5973/5816Copyright (c) 2021 Beatriz Lopes de Farias, Kelvia de Assis Cavalcante Silva, Arliene Stephanie Menezes Pereirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Beatriz Lopes deSilva, Kelvia de Assis CavalcantePereira, Arliene Stephanie Menezes 2022-09-23T14:40:21Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/5973Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:21Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará Suzana Lopes de Sousa e Julieni Pinagé do Nascimento: tecitura biográfica de educadoras cearenses |
title |
Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará |
spellingShingle |
Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará Farias, Beatriz Lopes de Biografia de Educadoras História da Educação Docência Biography of Educators History of Education Teaching |
title_short |
Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará |
title_full |
Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará |
title_fullStr |
Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará |
title_full_unstemmed |
Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará |
title_sort |
Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará |
author |
Farias, Beatriz Lopes de |
author_facet |
Farias, Beatriz Lopes de Silva, Kelvia de Assis Cavalcante Pereira, Arliene Stephanie Menezes |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Kelvia de Assis Cavalcante Pereira, Arliene Stephanie Menezes |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Farias, Beatriz Lopes de Silva, Kelvia de Assis Cavalcante Pereira, Arliene Stephanie Menezes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biografia de Educadoras História da Educação Docência Biography of Educators History of Education Teaching |
topic |
Biografia de Educadoras História da Educação Docência Biography of Educators History of Education Teaching |
description |
This work reflects on the biography of Ceará educators Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento; with regard to career and teaching knowledge, resulting from their respective life stories. It aims to highlight the trajectory of educators in different periods, developing a dialogue between the history of training and performance of each of the interviewees and the implications for pedagogical practices. Justified by the possibility of understanding training and professional teaching practice by the trajectory of educators. To achieve this scope, Oral History was used as a methodology, in which the biographical type design was used. It was considered to understand the existing relationships and divergences from the history of the educators and the application of professional knowledge, as well as the elements of life trajectories as relevant dimensions for pedagogical practices despite the times and narratives in different contexts. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5973 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5973 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5973/5816 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213950240489472 |