Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Beatriz Lopes de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Kelvia de Assis Cavalcante, Pereira, Arliene Stephanie Menezes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5973
Resumo: This work reflects on the biography of Ceará educators Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento; with regard to career and teaching knowledge, resulting from their respective life stories. It aims to highlight the trajectory of educators in different periods, developing a dialogue between the history of training and performance of each of the interviewees and the implications for pedagogical practices. Justified by the possibility of understanding training and professional teaching practice by the trajectory of educators. To achieve this scope, Oral History was used as a methodology, in which the biographical type design was used. It was considered to understand the existing relationships and divergences from the history of the educators and the application of professional knowledge, as well as the elements of life trajectories as relevant dimensions for pedagogical practices despite the times and narratives in different contexts.
id UECE-7_e40f74fe4b58a5a140c93a807b8b4ade
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/5973
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from CearáSuzana Lopes de Sousa e Julieni Pinagé do Nascimento: tecitura biográfica de educadoras cearensesBiografia de EducadorasHistória da EducaçãoDocênciaBiography of EducatorsHistory of EducationTeachingThis work reflects on the biography of Ceará educators Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento; with regard to career and teaching knowledge, resulting from their respective life stories. It aims to highlight the trajectory of educators in different periods, developing a dialogue between the history of training and performance of each of the interviewees and the implications for pedagogical practices. Justified by the possibility of understanding training and professional teaching practice by the trajectory of educators. To achieve this scope, Oral History was used as a methodology, in which the biographical type design was used. It was considered to understand the existing relationships and divergences from the history of the educators and the application of professional knowledge, as well as the elements of life trajectories as relevant dimensions for pedagogical practices despite the times and narratives in different contexts.Este trabalho tece reflexões sobre a biografia das educadoras cearenses Suzana Lopes de Sousa e Julieni Pinagé do Nascimento; no que se refere à carreira e os saberes docentes, resultantes das suas respectivas histórias de vida. Tem como objetivo evidenciar a trajetória das educadoras em diferentes períodos, desenvolvendo um diálogo entre a história de formação e atuação de cada uma das entrevistadas e as implicações nas práticas pedagógicas. Justificando-se pela possibilidade de compreensão sobre formação e prática profissional docente pela trajetória das educadoras. Para alcançar este escopo utilizou-se da História Oral como metodologia, em que foi utilizada a concepção do tipo biográfica. Considerou-se entender as relações e divergências existentes a partir da história das educadoras e a aplicação dos conhecimentos profissionais, bem como, os elementos das trajetórias de vida como dimensões relevantes para as práticas pedagógicas apesar dos tempos e narrativas em contextos diferenciados.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5973Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-142675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5973/5816Copyright (c) 2021 Beatriz Lopes de Farias, Kelvia de Assis Cavalcante Silva, Arliene Stephanie Menezes Pereirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFarias, Beatriz Lopes deSilva, Kelvia de Assis CavalcantePereira, Arliene Stephanie Menezes 2022-09-23T14:40:21Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/5973Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:21Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará
Suzana Lopes de Sousa e Julieni Pinagé do Nascimento: tecitura biográfica de educadoras cearenses
title Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará
spellingShingle Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará
Farias, Beatriz Lopes de
Biografia de Educadoras
História da Educação
Docência
Biography of Educators
History of Education
Teaching
title_short Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará
title_full Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará
title_fullStr Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará
title_full_unstemmed Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará
title_sort Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento: biographical weaving of educators from Ceará
author Farias, Beatriz Lopes de
author_facet Farias, Beatriz Lopes de
Silva, Kelvia de Assis Cavalcante
Pereira, Arliene Stephanie Menezes
author_role author
author2 Silva, Kelvia de Assis Cavalcante
Pereira, Arliene Stephanie Menezes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Beatriz Lopes de
Silva, Kelvia de Assis Cavalcante
Pereira, Arliene Stephanie Menezes
dc.subject.por.fl_str_mv Biografia de Educadoras
História da Educação
Docência
Biography of Educators
History of Education
Teaching
topic Biografia de Educadoras
História da Educação
Docência
Biography of Educators
History of Education
Teaching
description This work reflects on the biography of Ceará educators Suzana Lopes de Sousa and Julieni Pinagé do Nascimento; with regard to career and teaching knowledge, resulting from their respective life stories. It aims to highlight the trajectory of educators in different periods, developing a dialogue between the history of training and performance of each of the interviewees and the implications for pedagogical practices. Justified by the possibility of understanding training and professional teaching practice by the trajectory of educators. To achieve this scope, Oral History was used as a methodology, in which the biographical type design was used. It was considered to understand the existing relationships and divergences from the history of the educators and the application of professional knowledge, as well as the elements of life trajectories as relevant dimensions for pedagogical practices despite the times and narratives in different contexts.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5973
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5973
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/5973/5816
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-14
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950240489472