Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | A Cor das Letras |
Texto Completo: | http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8355 |
Resumo: | Abstract: This study aims at reporting queries and encouraging thoughts about the supervised practical experience of the Portuguese language in the License in Portuguese and English course located in the Southwest Campus of the State University of Goiás (UEG), along the academic second semester of 2020. During this period, due to the pandemic caused by the Covid-19, the remote education performance set off a new challenge to the supervised practical experience accomplishment, requiring communication technologies mediation as well as knowledge to fulfill the initial teaching practices of the academics. Thus, a group of professors came up with a Letters practical experience Plan, pursuant to the UEG and CPP (Curricular Pedagogical Project) normative instructions. To acquire the proposal, we hinged our studies on the theoretical principles of Coscarelli (2020), Dudanei et al (2016), Kleiman (1995), Pimenta (1997) e Rojo (2013), that forges our initiative on the Applied Linguistcs field. Furthermore, the LPEP (Letters Practical Experience Plan) determined the supervised practical experience achievement on the extension program Language Center, which offers courses in Portuguese, English, French and Sign Language. The supervised practical experience conclusion was the preparation of mini-courses in the Portuguese language area ministered by the interns and presented in the I Ciforma - Language and Interaction Training Circuit. |
id |
UEFS-1_f33f1e0715791b08f81e4cb657c41050 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.uefs.br:article/8355 |
network_acronym_str |
UEFS-1 |
network_name_str |
A Cor das Letras |
repository_id_str |
|
spelling |
Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social Estágio Supervisionado. Língua portuguesa. Ensino. Tecnologias. Linguística AplicadaAbstract: This study aims at reporting queries and encouraging thoughts about the supervised practical experience of the Portuguese language in the License in Portuguese and English course located in the Southwest Campus of the State University of Goiás (UEG), along the academic second semester of 2020. During this period, due to the pandemic caused by the Covid-19, the remote education performance set off a new challenge to the supervised practical experience accomplishment, requiring communication technologies mediation as well as knowledge to fulfill the initial teaching practices of the academics. Thus, a group of professors came up with a Letters practical experience Plan, pursuant to the UEG and CPP (Curricular Pedagogical Project) normative instructions. To acquire the proposal, we hinged our studies on the theoretical principles of Coscarelli (2020), Dudanei et al (2016), Kleiman (1995), Pimenta (1997) e Rojo (2013), that forges our initiative on the Applied Linguistcs field. Furthermore, the LPEP (Letters Practical Experience Plan) determined the supervised practical experience achievement on the extension program Language Center, which offers courses in Portuguese, English, French and Sign Language. The supervised practical experience conclusion was the preparation of mini-courses in the Portuguese language area ministered by the interns and presented in the I Ciforma - Language and Interaction Training Circuit.Resumo: o presente trabalho tem como objetivo apresentar questões e reflexões sobre o desenvolvimento do estágio supervisionado de língua portuguesa no curso de Letras da Universidade Estadual de Goiás (UEG) – Câmpus Sudoeste, durante o segundo semestre letivo de 2020. Nesse período, em razão da pandemia causada pela Covid-19, a execução do ensino remoto exigiu a mediação de tecnologias de comunicação e da informação para a realização das práticas docentes iniciais dos acadêmicos. Desse modo, um grupo de professores do curso produziu um Plano de Estágio de Letras (doravante PEL), segundo as instruções normativas da UEG e o PPC do curso. Para a realização da proposta, nos baseamos nos pressupostos teóricos de Coscarelli (2020), Dudanei et al (2016), Kleiman (1995), Pimenta (1997) e Rojo (2013), o que estabelece a nossa iniciativa no âmbito da Linguística Aplicada. A partir disso, o PEL determinou a execução do estágio no programa extensionista Centro de Idiomas, que oferta cursos nas áreas de língua portuguesa, língua inglesa, língua francesa e libras. O produto desse estágio foi a produção de minicursos na área de língua portuguesa, ministrados pelos estagiários, e apresentados no I Ciforma – Circuito de Formação em Linguagem e Interação. UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/835510.13102/cl.v22i3.8355A Cor das Letras; v. 23 n. 3 (2022): Ensino de Língua e Literatura; 61-722594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8355/7613Copyright (c) 2022 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Zilda DouradoSantos, CarolinaCarmo, Anderson 2022-12-28T21:41:06Zoai:ojs3.uefs.br:article/8355Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2022-12-28T21:41:06A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social |
title |
Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social |
spellingShingle |
Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social Pinheiro, Zilda Dourado Estágio Supervisionado. Língua portuguesa. Ensino. Tecnologias. Linguística Aplicada |
title_short |
Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social |
title_full |
Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social |
title_fullStr |
Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social |
title_full_unstemmed |
Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social |
title_sort |
Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social |
author |
Pinheiro, Zilda Dourado |
author_facet |
Pinheiro, Zilda Dourado Santos, Carolina Carmo, Anderson |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Carolina Carmo, Anderson |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Zilda Dourado Santos, Carolina Carmo, Anderson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estágio Supervisionado. Língua portuguesa. Ensino. Tecnologias. Linguística Aplicada |
topic |
Estágio Supervisionado. Língua portuguesa. Ensino. Tecnologias. Linguística Aplicada |
description |
Abstract: This study aims at reporting queries and encouraging thoughts about the supervised practical experience of the Portuguese language in the License in Portuguese and English course located in the Southwest Campus of the State University of Goiás (UEG), along the academic second semester of 2020. During this period, due to the pandemic caused by the Covid-19, the remote education performance set off a new challenge to the supervised practical experience accomplishment, requiring communication technologies mediation as well as knowledge to fulfill the initial teaching practices of the academics. Thus, a group of professors came up with a Letters practical experience Plan, pursuant to the UEG and CPP (Curricular Pedagogical Project) normative instructions. To acquire the proposal, we hinged our studies on the theoretical principles of Coscarelli (2020), Dudanei et al (2016), Kleiman (1995), Pimenta (1997) e Rojo (2013), that forges our initiative on the Applied Linguistcs field. Furthermore, the LPEP (Letters Practical Experience Plan) determined the supervised practical experience achievement on the extension program Language Center, which offers courses in Portuguese, English, French and Sign Language. The supervised practical experience conclusion was the preparation of mini-courses in the Portuguese language area ministered by the interns and presented in the I Ciforma - Language and Interaction Training Circuit. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8355 10.13102/cl.v22i3.8355 |
url |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8355 |
identifier_str_mv |
10.13102/cl.v22i3.8355 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8355/7613 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Cor das Letras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Cor das Letras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA |
dc.source.none.fl_str_mv |
A Cor das Letras; v. 23 n. 3 (2022): Ensino de Língua e Literatura; 61-72 2594-9675 1415-8973 reponame:A Cor das Letras instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) instacron:UEFS |
instname_str |
Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
instacron_str |
UEFS |
institution |
UEFS |
reponame_str |
A Cor das Letras |
collection |
A Cor das Letras |
repository.name.fl_str_mv |
A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br |
_version_ |
1798321161657909248 |