Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Zilda Dourado
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Carolina, Carmo, Anderson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: A Cor das Letras
Texto Completo: http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8355
Resumo: Abstract: This study aims at reporting queries and encouraging thoughts about the supervised practical experience of the Portuguese language in the License in Portuguese and English course located in the Southwest Campus of the State University of Goiás (UEG), along the academic second semester of 2020. During this period, due to the pandemic caused by the Covid-19, the remote education performance set off a new challenge to the supervised practical experience accomplishment, requiring communication technologies mediation as well as knowledge to fulfill the initial teaching practices of the academics. Thus, a group of professors came up with a Letters practical experience Plan, pursuant to the UEG and CPP (Curricular Pedagogical Project) normative instructions. To acquire the proposal, we hinged our studies on the theoretical principles of Coscarelli (2020), Dudanei et al (2016), Kleiman (1995), Pimenta (1997) e Rojo (2013), that forges our initiative on the Applied Linguistcs field. Furthermore, the LPEP (Letters Practical Experience Plan) determined the supervised practical experience achievement on the extension program Language Center, which offers courses in Portuguese, English, French and Sign Language. The supervised practical experience conclusion was the preparation of mini-courses in the Portuguese language area ministered by the interns and presented in the I Ciforma - Language and Interaction Training Circuit.
id UEFS-1_f33f1e0715791b08f81e4cb657c41050
oai_identifier_str oai:ojs3.uefs.br:article/8355
network_acronym_str UEFS-1
network_name_str A Cor das Letras
repository_id_str
spelling Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social Estágio Supervisionado. Língua portuguesa. Ensino. Tecnologias. Linguística AplicadaAbstract: This study aims at reporting queries and encouraging thoughts about the supervised practical experience of the Portuguese language in the License in Portuguese and English course located in the Southwest Campus of the State University of Goiás (UEG), along the academic second semester of 2020. During this period, due to the pandemic caused by the Covid-19, the remote education performance set off a new challenge to the supervised practical experience accomplishment, requiring communication technologies mediation as well as knowledge to fulfill the initial teaching practices of the academics. Thus, a group of professors came up with a Letters practical experience Plan, pursuant to the UEG and CPP (Curricular Pedagogical Project) normative instructions. To acquire the proposal, we hinged our studies on the theoretical principles of Coscarelli (2020), Dudanei et al (2016), Kleiman (1995), Pimenta (1997) e Rojo (2013), that forges our initiative on the Applied Linguistcs field. Furthermore, the LPEP (Letters Practical Experience Plan) determined the supervised practical experience achievement on the extension program Language Center, which offers courses in Portuguese, English, French and Sign Language. The supervised practical experience conclusion was the preparation of mini-courses in the Portuguese language area ministered by the interns and presented in the I Ciforma - Language and Interaction Training Circuit.Resumo: o presente trabalho tem como objetivo apresentar questões e reflexões sobre o desenvolvimento do estágio supervisionado de língua portuguesa no curso de Letras da Universidade Estadual de Goiás (UEG) – Câmpus Sudoeste, durante o segundo semestre letivo de 2020. Nesse período, em razão da pandemia causada pela Covid-19, a execução do ensino remoto exigiu a mediação de tecnologias de comunicação e da informação para a realização das práticas docentes iniciais dos acadêmicos. Desse modo, um grupo de professores do curso produziu um Plano de Estágio de Letras (doravante PEL), segundo as instruções normativas da UEG e o PPC do curso. Para a realização da proposta, nos baseamos nos pressupostos teóricos de Coscarelli (2020), Dudanei et al (2016), Kleiman (1995), Pimenta (1997) e Rojo (2013), o que estabelece a nossa iniciativa no âmbito da Linguística Aplicada. A partir disso, o PEL determinou a execução do estágio no programa extensionista Centro de Idiomas, que oferta cursos nas áreas de língua portuguesa, língua inglesa, língua francesa e libras. O produto desse estágio foi a produção de minicursos na área de língua portuguesa, ministrados pelos estagiários, e apresentados no I Ciforma – Circuito de Formação em Linguagem e Interação.  UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/835510.13102/cl.v22i3.8355A Cor das Letras; v. 23 n. 3 (2022): Ensino de Língua e Literatura; 61-722594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8355/7613Copyright (c) 2022 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Zilda DouradoSantos, CarolinaCarmo, Anderson 2022-12-28T21:41:06Zoai:ojs3.uefs.br:article/8355Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2022-12-28T21:41:06A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social
title Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social
spellingShingle Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social
Pinheiro, Zilda Dourado
Estágio Supervisionado. Língua portuguesa. Ensino. Tecnologias. Linguística Aplicada
title_short Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social
title_full Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social
title_fullStr Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social
title_full_unstemmed Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social
title_sort Linguagem, ensino e tecnologias: o estágio supervisionado de língua portuguesa como espaço de interação social
author Pinheiro, Zilda Dourado
author_facet Pinheiro, Zilda Dourado
Santos, Carolina
Carmo, Anderson
author_role author
author2 Santos, Carolina
Carmo, Anderson
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Zilda Dourado
Santos, Carolina
Carmo, Anderson
dc.subject.por.fl_str_mv Estágio Supervisionado. Língua portuguesa. Ensino. Tecnologias. Linguística Aplicada
topic Estágio Supervisionado. Língua portuguesa. Ensino. Tecnologias. Linguística Aplicada
description Abstract: This study aims at reporting queries and encouraging thoughts about the supervised practical experience of the Portuguese language in the License in Portuguese and English course located in the Southwest Campus of the State University of Goiás (UEG), along the academic second semester of 2020. During this period, due to the pandemic caused by the Covid-19, the remote education performance set off a new challenge to the supervised practical experience accomplishment, requiring communication technologies mediation as well as knowledge to fulfill the initial teaching practices of the academics. Thus, a group of professors came up with a Letters practical experience Plan, pursuant to the UEG and CPP (Curricular Pedagogical Project) normative instructions. To acquire the proposal, we hinged our studies on the theoretical principles of Coscarelli (2020), Dudanei et al (2016), Kleiman (1995), Pimenta (1997) e Rojo (2013), that forges our initiative on the Applied Linguistcs field. Furthermore, the LPEP (Letters Practical Experience Plan) determined the supervised practical experience achievement on the extension program Language Center, which offers courses in Portuguese, English, French and Sign Language. The supervised practical experience conclusion was the preparation of mini-courses in the Portuguese language area ministered by the interns and presented in the I Ciforma - Language and Interaction Training Circuit.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8355
10.13102/cl.v22i3.8355
url http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8355
identifier_str_mv 10.13102/cl.v22i3.8355
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/8355/7613
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
dc.source.none.fl_str_mv A Cor das Letras; v. 23 n. 3 (2022): Ensino de Língua e Literatura; 61-72
2594-9675
1415-8973
reponame:A Cor das Letras
instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron:UEFS
instname_str Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron_str UEFS
institution UEFS
reponame_str A Cor das Letras
collection A Cor das Letras
repository.name.fl_str_mv A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
repository.mail.fl_str_mv revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br
_version_ 1798321161657909248