Ludification and Gamification:: divergences and convergences from the perspective of systemic design management and education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Projética Revista Científica de Design |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/43868 |
Resumo: | This article aims to report the meaning, divergences and convergences of ludification and gamification from practical experience with researchers of the Núcleo de Abordagem Sistêmica do Design (NASDesign), and with the young and pedagogues of the Irmandade do Divino Espírito Santo (IDES). This report will occur from the perspective of systemic design management and education. The main result found is that ludification and gamification have different meanings, but they are processes that complement each other. |
id |
UEL-10_ebd035e0d293c419e286567192ac4278 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43868 |
network_acronym_str |
UEL-10 |
network_name_str |
Projética Revista Científica de Design |
repository_id_str |
|
spelling |
Ludification and Gamification:: divergences and convergences from the perspective of systemic design management and educationLudificação e Gamificação: Divergências e convergências sob a perspectiva de gestão de design sistêmica e de educaçãoludificaçãogamificaçãogestão de design sistêmicaeducação.ludificationgamificationsystemic design managementeducationThis article aims to report the meaning, divergences and convergences of ludification and gamification from practical experience with researchers of the Núcleo de Abordagem Sistêmica do Design (NASDesign), and with the young and pedagogues of the Irmandade do Divino Espírito Santo (IDES). This report will occur from the perspective of systemic design management and education. The main result found is that ludification and gamification have different meanings, but they are processes that complement each other.Este artigo objetiva relatar o significado, as divergências e as convergências de ludificação e de gamificação a partir da experiência prática com os pesquisadores do Núcleo de Abordagem Sistêmica do Design (NASDesign), e com os jovens e os pedagogos da Irmandade do Divino Espírito Santo (IDES). Esse relato irá ocorrer pela perspectiva da gestão de design sistêmica e da educação. O principal resultado encontrado é que a ludificação e a gamificação possuem significados distintos, mas são processos que se complementam.Universidade Estadual de Londrina2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/4386810.5433/2236-2207.2023.v14.n1.43868Projetica; v. 14 n. 1 (2023); 1–302236-2207reponame:Projética Revista Científica de Designinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/43868/49088Copyright (c) 2022 Projeticahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Alais Souzade Figueiredo, Luiz Fernando Gonçalves2023-07-22T00:56:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43868Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/PUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/oai||projetica@uel.br2236-22072236-2207opendoar:2023-07-22T00:56:36Projética Revista Científica de Design - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ludification and Gamification:: divergences and convergences from the perspective of systemic design management and education Ludificação e Gamificação: Divergências e convergências sob a perspectiva de gestão de design sistêmica e de educação |
title |
Ludification and Gamification:: divergences and convergences from the perspective of systemic design management and education |
spellingShingle |
Ludification and Gamification:: divergences and convergences from the perspective of systemic design management and education Ferreira, Alais Souza ludificação gamificação gestão de design sistêmica educação. ludification gamification systemic design management education |
title_short |
Ludification and Gamification:: divergences and convergences from the perspective of systemic design management and education |
title_full |
Ludification and Gamification:: divergences and convergences from the perspective of systemic design management and education |
title_fullStr |
Ludification and Gamification:: divergences and convergences from the perspective of systemic design management and education |
title_full_unstemmed |
Ludification and Gamification:: divergences and convergences from the perspective of systemic design management and education |
title_sort |
Ludification and Gamification:: divergences and convergences from the perspective of systemic design management and education |
author |
Ferreira, Alais Souza |
author_facet |
Ferreira, Alais Souza de Figueiredo, Luiz Fernando Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
de Figueiredo, Luiz Fernando Gonçalves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Alais Souza de Figueiredo, Luiz Fernando Gonçalves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ludificação gamificação gestão de design sistêmica educação. ludification gamification systemic design management education |
topic |
ludificação gamificação gestão de design sistêmica educação. ludification gamification systemic design management education |
description |
This article aims to report the meaning, divergences and convergences of ludification and gamification from practical experience with researchers of the Núcleo de Abordagem Sistêmica do Design (NASDesign), and with the young and pedagogues of the Irmandade do Divino Espírito Santo (IDES). This report will occur from the perspective of systemic design management and education. The main result found is that ludification and gamification have different meanings, but they are processes that complement each other. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/43868 10.5433/2236-2207.2023.v14.n1.43868 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/43868 |
identifier_str_mv |
10.5433/2236-2207.2023.v14.n1.43868 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/43868/49088 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Projetica http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Projetica http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Projetica; v. 14 n. 1 (2023); 1–30 2236-2207 reponame:Projética Revista Científica de Design instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Projética Revista Científica de Design |
collection |
Projética Revista Científica de Design |
repository.name.fl_str_mv |
Projética Revista Científica de Design - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||projetica@uel.br |
_version_ |
1799315451944108032 |