Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Araújo Lisboa, Júlia Maria de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Espacialidades
Texto Completo: https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26355
Resumo: The present research of Scientific Initiation aims to analyze the content of the most requested textbooks in the announcement of the 2020 National Textbook Program, by the municipal education network, in the city of Recife, capital of Pernambuco, aiming to point out how the racial issue is dealt with in the History textbooks, what is the type of historical consciousness prevalent in these books and to point out the importance of this concept in didactic materials produced for the Middle School Education, for the construction of an anti-racist mentality in students who have access to this material. Based on the History Didactics, on the theories of the historian Jörn Rüsen in dialogue with the theories of Paulo Freire, from the view of Abdias do Nascimento on the genocide of the black Brazilian people.
id UFRN-10_4d0c0fea2a2c23971d592df6323fd3c5
oai_identifier_str oai:periodicos.ufrn.br:article/26355
network_acronym_str UFRN-10
network_name_str Espacialidades
repository_id_str
spelling Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racismCONSCIÊNCIA HISTÓRICA E LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO FUNDAMENTAL:: uma ferramenta de combate ao racismo Consciência HistóricaDidática da HistóriaLivro DidáticoRacismoHistorical ConsciousnessHistory DidacticsTextbooksRacismThe present research of Scientific Initiation aims to analyze the content of the most requested textbooks in the announcement of the 2020 National Textbook Program, by the municipal education network, in the city of Recife, capital of Pernambuco, aiming to point out how the racial issue is dealt with in the History textbooks, what is the type of historical consciousness prevalent in these books and to point out the importance of this concept in didactic materials produced for the Middle School Education, for the construction of an anti-racist mentality in students who have access to this material. Based on the History Didactics, on the theories of the historian Jörn Rüsen in dialogue with the theories of Paulo Freire, from the view of Abdias do Nascimento on the genocide of the black Brazilian people.O presente texto contém os resultados da pesquisa de Iniciação Científica objetivada pela análise dos livros didáticos de História mais utilizados pela rede municipal de educação de Recife, capital pernambucana. Visando apontar como a questão racial é tratada nessas obras, percebemos aspectos presentes no livro didático que são possíveis de serem trabalhados pela concepção de Jörn Rüsen de Consciência Histórica e apontamos a importância de seus conceitos em materiais didáticos voltados ao Ensino Fundamental Anos Finais, para a edificação de uma mentalidade antirracista nos estudantes que têm acesso a esse material. Tendo como base a Didática da História, em diálogo com as teorias de Paulo Freire, a partir da visão de Abdias do Nascimento sobre o genocídio do negro brasileiro.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2022-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/2635510.21680/1984-817X.2022v18n1ID26355Espacialidades Journal; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-159Revista Espacialidades; Vol. 18 Núm. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-159Revue Espacialidades; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-159Revista Espacialidades; v. 18 n. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-1591984-817X10.21680/1984-817X.2022v18n1reponame:Espacialidadesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26355/15582Copyright (c) 2022 Revista Espacialidadesinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Araújo Lisboa, Júlia Maria de2022-04-18T21:32:00Zoai:periodicos.ufrn.br:article/26355Revistahttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/indexPUBhttps://periodicos.ufrn.br/espacialidades/oaiespacialidades@gmail.com||1984-817X1984-817Xopendoar:2022-04-18T21:32Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.none.fl_str_mv Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism
CONSCIÊNCIA HISTÓRICA E LIVROS DIDÁTICOS DO ENSINO FUNDAMENTAL:: uma ferramenta de combate ao racismo
title Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism
spellingShingle Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism
de Araújo Lisboa, Júlia Maria de
Consciência Histórica
Didática da História
Livro Didático
Racismo
Historical Consciousness
History Didactics
Textbooks
Racism
title_short Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism
title_full Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism
title_fullStr Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism
title_full_unstemmed Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism
title_sort Historical Consciousness and middle school textbooks:: a tool to combat racism
author de Araújo Lisboa, Júlia Maria de
author_facet de Araújo Lisboa, Júlia Maria de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Araújo Lisboa, Júlia Maria de
dc.subject.por.fl_str_mv Consciência Histórica
Didática da História
Livro Didático
Racismo
Historical Consciousness
History Didactics
Textbooks
Racism
topic Consciência Histórica
Didática da História
Livro Didático
Racismo
Historical Consciousness
History Didactics
Textbooks
Racism
description The present research of Scientific Initiation aims to analyze the content of the most requested textbooks in the announcement of the 2020 National Textbook Program, by the municipal education network, in the city of Recife, capital of Pernambuco, aiming to point out how the racial issue is dealt with in the History textbooks, what is the type of historical consciousness prevalent in these books and to point out the importance of this concept in didactic materials produced for the Middle School Education, for the construction of an anti-racist mentality in students who have access to this material. Based on the History Didactics, on the theories of the historian Jörn Rüsen in dialogue with the theories of Paulo Freire, from the view of Abdias do Nascimento on the genocide of the black Brazilian people.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26355
10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26355
url https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26355
identifier_str_mv 10.21680/1984-817X.2022v18n1ID26355
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/espacialidades/article/view/26355/15582
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Espacialidades
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Espacialidades
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
dc.source.none.fl_str_mv Espacialidades Journal; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-159
Revista Espacialidades; Vol. 18 Núm. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-159
Revue Espacialidades; Vol. 18 No. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-159
Revista Espacialidades; v. 18 n. 1 (2022): Espaços do Educar: conhecimento histórico e Ensino de História; 135-159
1984-817X
10.21680/1984-817X.2022v18n1
reponame:Espacialidades
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Espacialidades
collection Espacialidades
repository.name.fl_str_mv Espacialidades - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv espacialidades@gmail.com||
_version_ 1797069108377812992