The cordel orality of the literature teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/27167 |
Resumo: | This article presents a proposal for a cordel literature (sung folk novels) by reading practice in the classroom, combining the lyrical specificities of texts and literature teaching. The method employed comprises concepts of “subjective reading,” by Anne Rouxel, and “performance”, by Paul Zumthor to propose a practice that valorizes critical and creative reception of the reader in the dramatized reading process. As corpus, we use Antônio Carlos de Oliveira Barreto’s texts, a Bahian singing poet that brings social reflections in their texts. In the process of reading, we experience the access to the game through aesthetic experience with orality and musicality produced by shared reading. |
id |
UEL-15_0fb5fef33ade030270e7bcb7a08a586c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27167 |
network_acronym_str |
UEL-15 |
network_name_str |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
repository_id_str |
|
spelling |
The cordel orality of the literature teachingA oralidade do cordel no ensino de literaturaCordel literatureCommunity of readersPerformanceLiteratura de cordelComunidade de leitoresPerformanceThis article presents a proposal for a cordel literature (sung folk novels) by reading practice in the classroom, combining the lyrical specificities of texts and literature teaching. The method employed comprises concepts of “subjective reading,” by Anne Rouxel, and “performance”, by Paul Zumthor to propose a practice that valorizes critical and creative reception of the reader in the dramatized reading process. As corpus, we use Antônio Carlos de Oliveira Barreto’s texts, a Bahian singing poet that brings social reflections in their texts. In the process of reading, we experience the access to the game through aesthetic experience with orality and musicality produced by shared reading.Este artigo traz uma proposta de prática de leitura do cordel em sala de aula, para articular as especificidades líricas dos textos cordelistas e o ensino de literatura. Metodologicamente, partimos dos conceitos de “leitura subjetiva”, de Anne Rouxel, e de “performance”, de Paul Zumthor para propor uma prática que valorize a recepção crítica e criativa do leitor no processo de leitura dramatizada. Como corpus, utilizamos os textos de Antônio Carlos de Oliveira Barreto, um cordelista baiano que explora reflexões sociais em seus textos. No processo de leitura, vivenciamos o acesso ao jogo estético por meio da experiência com a oralidade e a musicalidade produzida pela leitura compartilhada.Programa de Pós-graduação em Letras2016-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/2716710.5433/1678-2054.2016v31p94Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 31: Perspectivas do ensino de literatura: acertos e desencontros (jun. 2016); 94-106Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 31: Perspectivas do ensino de literatura: acertos e desencontros (jun. 2016); 94-106Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 31: Perspectivas do ensino de literatura: acertos e desencontros (jun. 2016); 94-1061678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/27167/20594Copyright (c) 2016 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinfo:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Claudia Zilmar da SilvaGomes, Carlos Magno2020-10-22T14:28:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27167Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2023-01-13T10:37:17.119467Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The cordel orality of the literature teaching A oralidade do cordel no ensino de literatura |
title |
The cordel orality of the literature teaching |
spellingShingle |
The cordel orality of the literature teaching Conceição, Claudia Zilmar da Silva Cordel literature Community of readers Performance Literatura de cordel Comunidade de leitores Performance |
title_short |
The cordel orality of the literature teaching |
title_full |
The cordel orality of the literature teaching |
title_fullStr |
The cordel orality of the literature teaching |
title_full_unstemmed |
The cordel orality of the literature teaching |
title_sort |
The cordel orality of the literature teaching |
author |
Conceição, Claudia Zilmar da Silva |
author_facet |
Conceição, Claudia Zilmar da Silva Gomes, Carlos Magno |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Carlos Magno |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Conceição, Claudia Zilmar da Silva Gomes, Carlos Magno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cordel literature Community of readers Performance Literatura de cordel Comunidade de leitores Performance |
topic |
Cordel literature Community of readers Performance Literatura de cordel Comunidade de leitores Performance |
description |
This article presents a proposal for a cordel literature (sung folk novels) by reading practice in the classroom, combining the lyrical specificities of texts and literature teaching. The method employed comprises concepts of “subjective reading,” by Anne Rouxel, and “performance”, by Paul Zumthor to propose a practice that valorizes critical and creative reception of the reader in the dramatized reading process. As corpus, we use Antônio Carlos de Oliveira Barreto’s texts, a Bahian singing poet that brings social reflections in their texts. In the process of reading, we experience the access to the game through aesthetic experience with orality and musicality produced by shared reading. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/27167 10.5433/1678-2054.2016v31p94 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/27167 |
identifier_str_mv |
10.5433/1678-2054.2016v31p94 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/27167/20594 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 31: Perspectivas do ensino de literatura: acertos e desencontros (jun. 2016); 94-106 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 31: Perspectivas do ensino de literatura: acertos e desencontros (jun. 2016); 94-106 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 31: Perspectivas do ensino de literatura: acertos e desencontros (jun. 2016); 94-106 1678-2054 reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
collection |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
repository.name.fl_str_mv |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terraroxa.uel@gmail.com |
_version_ |
1797047361124433920 |