The cordel orality of the literature teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conceição, Claudia Zilmar da Silva
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Gomes, Carlos Magno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/27167
Resumo: This article presents a proposal for a cordel literature (sung folk novels) by reading practice in the classroom, combining the lyrical specificities of texts and literature teaching. The method employed comprises concepts of “subjective reading,” by Anne Rouxel, and “performance”, by Paul Zumthor to propose a practice that valorizes critical and creative reception of the reader in the dramatized reading process. As corpus, we use Antônio Carlos de Oliveira Barreto’s texts, a Bahian singing poet that brings social reflections in their texts. In the process of reading, we experience the access to the game through aesthetic experience with orality and musicality produced by shared reading.
id UEL-15_0fb5fef33ade030270e7bcb7a08a586c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27167
network_acronym_str UEL-15
network_name_str Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
repository_id_str
spelling The cordel orality of the literature teachingA oralidade do cordel no ensino de literaturaCordel literatureCommunity of readersPerformanceLiteratura de cordelComunidade de leitoresPerformanceThis article presents a proposal for a cordel literature (sung folk novels) by reading practice in the classroom, combining the lyrical specificities of texts and literature teaching. The method employed comprises concepts of “subjective reading,” by Anne Rouxel, and “performance”, by Paul Zumthor to propose a practice that valorizes critical and creative reception of the reader in the dramatized reading process. As corpus, we use Antônio Carlos de Oliveira Barreto’s texts, a Bahian singing poet that brings social reflections in their texts. In the process of reading, we experience the access to the game through aesthetic experience with orality and musicality produced by shared reading.Este artigo traz uma proposta de prática de leitura do cordel em sala de aula, para articular as especificidades líricas dos textos cordelistas e o ensino de literatura. Metodologicamente, partimos dos conceitos de “leitura subjetiva”, de Anne Rouxel, e de “performance”, de Paul Zumthor para propor uma prática que valorize a recepção crítica e criativa do leitor no processo de leitura dramatizada. Como corpus, utilizamos os textos de Antônio Carlos de Oliveira Barreto, um cordelista baiano que explora reflexões sociais em seus textos. No processo de leitura, vivenciamos o acesso ao jogo estético por meio da experiência com a oralidade e a musicalidade produzida pela leitura compartilhada.Programa de Pós-graduação em Letras2016-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/2716710.5433/1678-2054.2016v31p94Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 31: Perspectivas do ensino de literatura: acertos e desencontros (jun. 2016); 94-106Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 31: Perspectivas do ensino de literatura: acertos e desencontros (jun. 2016); 94-106Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 31: Perspectivas do ensino de literatura: acertos e desencontros (jun. 2016); 94-1061678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/27167/20594Copyright (c) 2016 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinfo:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Claudia Zilmar da SilvaGomes, Carlos Magno2020-10-22T14:28:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27167Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2023-01-13T10:37:17.119467Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv The cordel orality of the literature teaching
A oralidade do cordel no ensino de literatura
title The cordel orality of the literature teaching
spellingShingle The cordel orality of the literature teaching
Conceição, Claudia Zilmar da Silva
Cordel literature
Community of readers
Performance
Literatura de cordel
Comunidade de leitores
Performance
title_short The cordel orality of the literature teaching
title_full The cordel orality of the literature teaching
title_fullStr The cordel orality of the literature teaching
title_full_unstemmed The cordel orality of the literature teaching
title_sort The cordel orality of the literature teaching
author Conceição, Claudia Zilmar da Silva
author_facet Conceição, Claudia Zilmar da Silva
Gomes, Carlos Magno
author_role author
author2 Gomes, Carlos Magno
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Conceição, Claudia Zilmar da Silva
Gomes, Carlos Magno
dc.subject.por.fl_str_mv Cordel literature
Community of readers
Performance
Literatura de cordel
Comunidade de leitores
Performance
topic Cordel literature
Community of readers
Performance
Literatura de cordel
Comunidade de leitores
Performance
description This article presents a proposal for a cordel literature (sung folk novels) by reading practice in the classroom, combining the lyrical specificities of texts and literature teaching. The method employed comprises concepts of “subjective reading,” by Anne Rouxel, and “performance”, by Paul Zumthor to propose a practice that valorizes critical and creative reception of the reader in the dramatized reading process. As corpus, we use Antônio Carlos de Oliveira Barreto’s texts, a Bahian singing poet that brings social reflections in their texts. In the process of reading, we experience the access to the game through aesthetic experience with orality and musicality produced by shared reading.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/27167
10.5433/1678-2054.2016v31p94
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/27167
identifier_str_mv 10.5433/1678-2054.2016v31p94
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/27167/20594
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
dc.source.none.fl_str_mv Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 31: Perspectivas do ensino de literatura: acertos e desencontros (jun. 2016); 94-106
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 31: Perspectivas do ensino de literatura: acertos e desencontros (jun. 2016); 94-106
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 31: Perspectivas do ensino de literatura: acertos e desencontros (jun. 2016); 94-106
1678-2054
reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
collection Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
repository.name.fl_str_mv Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv terraroxa.uel@gmail.com
_version_ 1797047361124433920