Diana caçadora, the female resistance in the problematic heroine in Márcia Denser’s novel
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/31304 |
Resumo: | The objective of this article is to study the protagonist character of Diana Marini as problematic heroine of the narratives that integrate Diana caçadora (2003). The problematic heroine differs from the classic heroes bring up by Lukács (2000) and Goldmann (1967), for owning and supporting authentic values in a deteriorate world. The protagonist created by Márcia Denser manifests in the sexual experiences the feminine resistance before the assimilated society and, as a manifestation of symbolic violence, naturalized patriarchal values. According to Regina Dalcastagnè (2012), the space for literature produced by women is small in a publishing market dominated by male authors, a factor that, according to Ruth Silviano Brandão (1989), let the woman see herself through the eyes of men. Thus, the transgressiveness of Denser’s problematic heroine is in addition to other characters in the narrative of Brazilian feminine authorship of the 1970 and 1980 and, in relation to Nelly Novaes Coelho (1993), show us a change in the profile of women, such characters directly influence the female representational question. |
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Diana caçadora, the female resistance in the problematic heroine in Márcia Denser’s novelDiana Caçadora, a resistência feminina na heroína problemática de Márcia DenserFemale narrativeContemporary Brazilian fictionProblematic heroinResistanceNarrativa femininaFicção brasileira contemporâneaHeroína problemáticaResistênciaThe objective of this article is to study the protagonist character of Diana Marini as problematic heroine of the narratives that integrate Diana caçadora (2003). The problematic heroine differs from the classic heroes bring up by Lukács (2000) and Goldmann (1967), for owning and supporting authentic values in a deteriorate world. The protagonist created by Márcia Denser manifests in the sexual experiences the feminine resistance before the assimilated society and, as a manifestation of symbolic violence, naturalized patriarchal values. According to Regina Dalcastagnè (2012), the space for literature produced by women is small in a publishing market dominated by male authors, a factor that, according to Ruth Silviano Brandão (1989), let the woman see herself through the eyes of men. Thus, the transgressiveness of Denser’s problematic heroine is in addition to other characters in the narrative of Brazilian feminine authorship of the 1970 and 1980 and, in relation to Nelly Novaes Coelho (1993), show us a change in the profile of women, such characters directly influence the female representational question.O intuito deste artigo é estudar a personagem protagonista Diana Marini como heroína problemática das narrativas que integram Diana caçadora (2003). A heroína problemática difere-se dos heróis clássicos apontados por Lukács (2000) e Goldmann (1967), por possuir e defender valores autênticos num mundo degradado. A protagonista criada por Márcia Denser manifesta nas vivências sexuais a resistência feminina ante a sociedade que assimilou e, como manifestação de violência simbólica, naturalizou valores patriarcalistas. Nos resultados das pesquisas de Regina Dalcastagnè (2012), depreende-se que o espaço para a literatura produzida por mulheres é diminuto num mercado editorial dominado por autores do sexo masculino, fator que, de acordo com Ruth Silviano Brandão (1989), faz com que a mulher se veja pelos olhos dos homens. Desse modo, a transgressividade da heroína problemática de Denser soma-se a outras personagens da narrativa de autoria feminina brasileira das décadas de 1970 e 1980 e evidenciam, de acordo com Nelly Novaes Coelho (1993), uma mudança no perfil das mulheres, logo, tais personagens influenciam diretamente na questão representacional feminina.Programa de Pós-graduação em Letras2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/3130410.5433/1678-2054.2018v35p84Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 35: Feminismos e feminilidades na literatura brasileira (jun. 2018); 84-97Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 35: Feminismos e feminilidades na literatura brasileira (jun. 2018); 84-97Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 35: Feminismos e feminilidades na literatura brasileira (jun. 2018); 84-971678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/31304/pdfCopyright (c) 2019 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literárioshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Enedir SilvaGrácia-Rodrigues, Kelcilene2022-09-26T19:04:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31304Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2023-01-13T10:37:18.671169Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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