Conception of the philosophical anthropology in the 20th century: from Sartre and Gramsci to Abbagnano
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/8214 |
Resumo: | In this article we examine the role of man as a historical subject in society’s transformation giving emphasis to the similarities and differences between the conceptions of historical subject in Sartre, Gramsci and Abbagnano. The reference to Lukcás is used to criticize the cruel inhumanity from the totalitarian regimes, present in the heidggerian reading of humanistic character. We support the necessity of resuming Lukcás’s conception of man as a historical subject in society and we conclude questioning whether, in the globalized world, the NGOs would be the ones to take over the role the historical subjects once had. |
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Conception of the philosophical anthropology in the 20th century: from Sartre and Gramsci to AbbagnanoConcepção da antropologia filosófica no século XX: de Sartre e Gramsci a AbbagnanoPhilosophical anthropologyManHumanismSartreLukácsAbbagnanoAntropologia filosóficaHomemHumanismoSartreLukácsAbbagnanoIn this article we examine the role of man as a historical subject in society’s transformation giving emphasis to the similarities and differences between the conceptions of historical subject in Sartre, Gramsci and Abbagnano. The reference to Lukcás is used to criticize the cruel inhumanity from the totalitarian regimes, present in the heidggerian reading of humanistic character. We support the necessity of resuming Lukcás’s conception of man as a historical subject in society and we conclude questioning whether, in the globalized world, the NGOs would be the ones to take over the role the historical subjects once had.Neste artigo, examina-se o papel do homem como sujeito histórico na transformação da sociedade, colocando-se em evidência as semelhanças e diferenças entre as concepções de sujeito histórico em Sartre, Gramsci e Abbagnano. A referência a Lukcás é tomada para fazer a crítica da inumanidade cruel dos regimes totalitários, presente na leitura heidggeriana de caráter “humanista”. Sustenta-se a necessidade do resgatar a concepção de Lukcás do homem como sujeito histórico da sociedade e conclui-se indagando se, no mundo globalizado, seriam as ONGIs as que poderiam ocupar o papel que tiveram os sujeitos históricos.Universidade Estadual de Londrina2010-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/821410.5433/2176-6665.2010v15n2p324Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 15 No. 2 (2010); 324-340Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 15 Núm. 2 (2010); 324-340Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 15 n. 2 (2010); 324-3402176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/8214/7176Copyright (c) 2010 Tibor Szaboinfo:eu-repo/semantics/openAccessSzabo, Tibor2022-05-17T14:16:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8214Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:35.883772Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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