Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias-Chiaruttini, Ana
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48739
Resumo: This article analyses a very special school visit with high school students to a museum that is the former prison in Nice (France) and which presents the exhibition, Liberté, Liberté Cherie, on the concept of Freedom. After presenting the museographic and scenographic options of this exhibition, the reflection proposes a theoretical orientation and methodological tools that define an ethno-didactic approach and make it possible to analyse how the reception of the exhibition and the works of art is constructed individually and collectively.
id UEL-16_37a150ff476f50c5d48d9def6c6cd7a9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48739
network_acronym_str UEL-16
network_name_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic ApproachLiberté, Liberté Chérie o Cómo reciben los estudiantes de secundaria una Exposición Comprometida. Un enfoque etnodidácticoLiberté, Liberté Chérie ou Como uma Exposição Engajada É Recepcionada por Alunos do Ensino Médio. Uma Abordagem EtnoDidáticamuseuexposiçãorecepçãoliberdade e perda da liberdademuseumexhibitionreceptionfreedom and loss of freedommuseoexposiciónrecepciónlibertad y pérdida de libertadThis article analyses a very special school visit with high school students to a museum that is the former prison in Nice (France) and which presents the exhibition, Liberté, Liberté Cherie, on the concept of Freedom. After presenting the museographic and scenographic options of this exhibition, the reflection proposes a theoretical orientation and methodological tools that define an ethno-didactic approach and make it possible to analyse how the reception of the exhibition and the works of art is constructed individually and collectively.Este artículo analiza una visita escolar muy especial con alumnos de secundaria a un museo que es la antigua prisión de Niza (Francia) y presenta la exposición Liberté, Liberté Chérie, sobre el concepto de Libertad. Luego de presentar las opciones museográficas y escenográficas de esta exposición, la reflexión propone una orientación teórica y herramientas metodológicas que definen un enfoque etnodidáctico y permiten analizar cómo se construye individual y colectivamente la recepción de la exposición y de las obras de arte.Este artigo analisa uma visita escolar muito especial com alunos do ensino médio a um museu que é a antiga prisão em Nice (França) e apresenta a exposição Liberté, Liberté Chérie, sobre o conceito de Liberdade. Após apresentar as opções museográficas e cenográficas dessa exposição, a reflexão propõe uma orientação teórica e ferramentas metodológicas que definem uma abordagem etnodidática e permitem analisar como a recepção da exposição e das obras de arte é construída individual e coletivamente.Universidade Estadual de Londrina2024-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/4873910.5433/2176-6665.2024v29n1e48739Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.29, n.1 (2024) - jan./apr.; 1 - 21Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.29, n.1 (2024) - jan./abr.; 1 - 21Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.29, n.1 (2024) - jan./abr.; 1 - 212176-6665reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48739/50303https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48739/50321Copyright (c) 2024 Ana Dias-Chiaruttinihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias-Chiaruttini, Ana2024-04-19T14:58:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48739Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2024-04-19T14:58:11Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach
Liberté, Liberté Chérie o Cómo reciben los estudiantes de secundaria una Exposición Comprometida. Un enfoque etnodidáctico
Liberté, Liberté Chérie ou Como uma Exposição Engajada É Recepcionada por Alunos do Ensino Médio. Uma Abordagem EtnoDidática
title Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach
spellingShingle Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach
Dias-Chiaruttini, Ana
museu
exposição
recepção
liberdade e perda da liberdade
museum
exhibition
reception
freedom and loss of freedom
museo
exposición
recepción
libertad y pérdida de libertad
title_short Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach
title_full Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach
title_fullStr Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach
title_full_unstemmed Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach
title_sort Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach
author Dias-Chiaruttini, Ana
author_facet Dias-Chiaruttini, Ana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias-Chiaruttini, Ana
dc.subject.por.fl_str_mv museu
exposição
recepção
liberdade e perda da liberdade
museum
exhibition
reception
freedom and loss of freedom
museo
exposición
recepción
libertad y pérdida de libertad
topic museu
exposição
recepção
liberdade e perda da liberdade
museum
exhibition
reception
freedom and loss of freedom
museo
exposición
recepción
libertad y pérdida de libertad
description This article analyses a very special school visit with high school students to a museum that is the former prison in Nice (France) and which presents the exhibition, Liberté, Liberté Cherie, on the concept of Freedom. After presenting the museographic and scenographic options of this exhibition, the reflection proposes a theoretical orientation and methodological tools that define an ethno-didactic approach and make it possible to analyse how the reception of the exhibition and the works of art is constructed individually and collectively.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48739
10.5433/2176-6665.2024v29n1e48739
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48739
identifier_str_mv 10.5433/2176-6665.2024v29n1e48739
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48739/50303
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48739/50321
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Ana Dias-Chiaruttini
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Ana Dias-Chiaruttini
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.29, n.1 (2024) - jan./apr.; 1 - 21
Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.29, n.1 (2024) - jan./abr.; 1 - 21
Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.29, n.1 (2024) - jan./abr.; 1 - 21
2176-6665
reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
collection Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv mediacoes@uel.br
_version_ 1797047381105049600