Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48739 |
Resumo: | This article analyses a very special school visit with high school students to a museum that is the former prison in Nice (France) and which presents the exhibition, Liberté, Liberté Cherie, on the concept of Freedom. After presenting the museographic and scenographic options of this exhibition, the reflection proposes a theoretical orientation and methodological tools that define an ethno-didactic approach and make it possible to analyse how the reception of the exhibition and the works of art is constructed individually and collectively. |
id |
UEL-16_37a150ff476f50c5d48d9def6c6cd7a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48739 |
network_acronym_str |
UEL-16 |
network_name_str |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic ApproachLiberté, Liberté Chérie o Cómo reciben los estudiantes de secundaria una Exposición Comprometida. Un enfoque etnodidácticoLiberté, Liberté Chérie ou Como uma Exposição Engajada É Recepcionada por Alunos do Ensino Médio. Uma Abordagem EtnoDidáticamuseuexposiçãorecepçãoliberdade e perda da liberdademuseumexhibitionreceptionfreedom and loss of freedommuseoexposiciónrecepciónlibertad y pérdida de libertadThis article analyses a very special school visit with high school students to a museum that is the former prison in Nice (France) and which presents the exhibition, Liberté, Liberté Cherie, on the concept of Freedom. After presenting the museographic and scenographic options of this exhibition, the reflection proposes a theoretical orientation and methodological tools that define an ethno-didactic approach and make it possible to analyse how the reception of the exhibition and the works of art is constructed individually and collectively.Este artículo analiza una visita escolar muy especial con alumnos de secundaria a un museo que es la antigua prisión de Niza (Francia) y presenta la exposición Liberté, Liberté Chérie, sobre el concepto de Libertad. Luego de presentar las opciones museográficas y escenográficas de esta exposición, la reflexión propone una orientación teórica y herramientas metodológicas que definen un enfoque etnodidáctico y permiten analizar cómo se construye individual y colectivamente la recepción de la exposición y de las obras de arte.Este artigo analisa uma visita escolar muito especial com alunos do ensino médio a um museu que é a antiga prisão em Nice (França) e apresenta a exposição Liberté, Liberté Chérie, sobre o conceito de Liberdade. Após apresentar as opções museográficas e cenográficas dessa exposição, a reflexão propõe uma orientação teórica e ferramentas metodológicas que definem uma abordagem etnodidática e permitem analisar como a recepção da exposição e das obras de arte é construída individual e coletivamente.Universidade Estadual de Londrina2024-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/4873910.5433/2176-6665.2024v29n1e48739Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.29, n.1 (2024) - jan./apr.; 1 - 21Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.29, n.1 (2024) - jan./abr.; 1 - 21Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.29, n.1 (2024) - jan./abr.; 1 - 212176-6665reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48739/50303https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48739/50321Copyright (c) 2024 Ana Dias-Chiaruttinihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias-Chiaruttini, Ana2024-04-19T14:58:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48739Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2024-04-19T14:58:11Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach Liberté, Liberté Chérie o Cómo reciben los estudiantes de secundaria una Exposición Comprometida. Un enfoque etnodidáctico Liberté, Liberté Chérie ou Como uma Exposição Engajada É Recepcionada por Alunos do Ensino Médio. Uma Abordagem EtnoDidática |
title |
Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach |
spellingShingle |
Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach Dias-Chiaruttini, Ana museu exposição recepção liberdade e perda da liberdade museum exhibition reception freedom and loss of freedom museo exposición recepción libertad y pérdida de libertad |
title_short |
Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach |
title_full |
Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach |
title_fullStr |
Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach |
title_full_unstemmed |
Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach |
title_sort |
Liberté, Liberté Chérie or How an Engaged Exhibition is Received by High School Students. An Ethno-Didactic Approach |
author |
Dias-Chiaruttini, Ana |
author_facet |
Dias-Chiaruttini, Ana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias-Chiaruttini, Ana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
museu exposição recepção liberdade e perda da liberdade museum exhibition reception freedom and loss of freedom museo exposición recepción libertad y pérdida de libertad |
topic |
museu exposição recepção liberdade e perda da liberdade museum exhibition reception freedom and loss of freedom museo exposición recepción libertad y pérdida de libertad |
description |
This article analyses a very special school visit with high school students to a museum that is the former prison in Nice (France) and which presents the exhibition, Liberté, Liberté Cherie, on the concept of Freedom. After presenting the museographic and scenographic options of this exhibition, the reflection proposes a theoretical orientation and methodological tools that define an ethno-didactic approach and make it possible to analyse how the reception of the exhibition and the works of art is constructed individually and collectively. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48739 10.5433/2176-6665.2024v29n1e48739 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48739 |
identifier_str_mv |
10.5433/2176-6665.2024v29n1e48739 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48739/50303 https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/48739/50321 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ana Dias-Chiaruttini http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ana Dias-Chiaruttini http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.29, n.1 (2024) - jan./apr.; 1 - 21 Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.29, n.1 (2024) - jan./abr.; 1 - 21 Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.29, n.1 (2024) - jan./abr.; 1 - 21 2176-6665 reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
collection |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
mediacoes@uel.br |
_version_ |
1797047381105049600 |