An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/19865 |
Resumo: | The objective of this article is to assess whether academic performance at the Federal University of Minas Gerais (Universidade Federal de Minas Gerais—UFMG) varies depending on whether students received socioracial bonuses on the institution’s entrance exam. The study analyzes the impact of different categories of this social inclusion policy. The database contains socioeconomic and academic performance information for students in their 1st, 2nd, 3rd and 4th semesters at UFMG in 2009 and 2010. A series of models were estimated to analyze differences in Semiannual Global Performance (Rendimento Semestral Global—RSG). The results suggest that RSG results for students who received and did not receive the bonus are similar, controlling for social, demographic and economic variables. This study suggests that UFMG’s socioracial bonus policy had the desired effect of including less-favored groups at the university without diminishing educational quality. |
id |
UEL-16_934f0cda1be1cc743adf4bdcbfbf1e21 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19865 |
network_acronym_str |
UEL-16 |
network_name_str |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performanceAvaliação de impacto do bônus sociorracial da UFMG no desempenho acadêmico dos estudantesPublic policiesEducationAffirmative action policiesSocioracial bonusPolíticas públicasEducaçãoPolíticas de ação afirmativaBônus sociorracialThe objective of this article is to assess whether academic performance at the Federal University of Minas Gerais (Universidade Federal de Minas Gerais—UFMG) varies depending on whether students received socioracial bonuses on the institution’s entrance exam. The study analyzes the impact of different categories of this social inclusion policy. The database contains socioeconomic and academic performance information for students in their 1st, 2nd, 3rd and 4th semesters at UFMG in 2009 and 2010. A series of models were estimated to analyze differences in Semiannual Global Performance (Rendimento Semestral Global—RSG). The results suggest that RSG results for students who received and did not receive the bonus are similar, controlling for social, demographic and economic variables. This study suggests that UFMG’s socioracial bonus policy had the desired effect of including less-favored groups at the university without diminishing educational quality.O objetivo deste artigo é avaliar se o desempenho acadêmico na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) é diferenciado entre estudantes que receberam e que não receberam o bônus sociorracial no vestibular da instituição. O estudo analisa o impacto de diferentes categorias desta política de inclusão social. O banco de dados possui informações socioeconômicas e de desempenho acadêmico sobre alunos que estavam cursando os 1ºs, 2ºs, 3ºs e 4ºs semestres na UFMG nos anos de 2009 e 2010. Uma série de modelos foram estimados para analisar diferenças no Rendimento Semestral Global (RSG). Os resultados sugerem que o RSG é similar entre bonistas e não bonistas, controlando por variáveis sociais, demográficas e econômicas. Este estudo sugere que a política de bônus sociorracial da UFMG ocasionou o efeito desejado de inclusão de grupos menos favorecidos na universidade, sem diminuir a qualidade de ensino.Universidade Estadual de Londrina2014-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/1986510.5433/2176-6665.2014v19n1p214Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 19 No. 1 (2014); 214-248Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 19 Núm. 1 (2014); 214-248Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 19 n. 1 (2014); 214-2482176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/19865/15099Copyright (c) 2014 André Braz Golgher, Ernesto Friedrich de Lima Amaral, Alan Vítor Coelho Nevesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGolgher, André BrazAmaral, Ernesto Friedrich de LimaNeves, Alan Vítor Coelho2022-05-31T14:01:57Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19865Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:38:00.118344Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance Avaliação de impacto do bônus sociorracial da UFMG no desempenho acadêmico dos estudantes |
title |
An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance |
spellingShingle |
An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance Golgher, André Braz Public policies Education Affirmative action policies Socioracial bonus Políticas públicas Educação Políticas de ação afirmativa Bônus sociorracial |
title_short |
An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance |
title_full |
An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance |
title_fullStr |
An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance |
title_full_unstemmed |
An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance |
title_sort |
An assessment of UFMG’s socioracial bonus on student academic performance |
author |
Golgher, André Braz |
author_facet |
Golgher, André Braz Amaral, Ernesto Friedrich de Lima Neves, Alan Vítor Coelho |
author_role |
author |
author2 |
Amaral, Ernesto Friedrich de Lima Neves, Alan Vítor Coelho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Golgher, André Braz Amaral, Ernesto Friedrich de Lima Neves, Alan Vítor Coelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Public policies Education Affirmative action policies Socioracial bonus Políticas públicas Educação Políticas de ação afirmativa Bônus sociorracial |
topic |
Public policies Education Affirmative action policies Socioracial bonus Políticas públicas Educação Políticas de ação afirmativa Bônus sociorracial |
description |
The objective of this article is to assess whether academic performance at the Federal University of Minas Gerais (Universidade Federal de Minas Gerais—UFMG) varies depending on whether students received socioracial bonuses on the institution’s entrance exam. The study analyzes the impact of different categories of this social inclusion policy. The database contains socioeconomic and academic performance information for students in their 1st, 2nd, 3rd and 4th semesters at UFMG in 2009 and 2010. A series of models were estimated to analyze differences in Semiannual Global Performance (Rendimento Semestral Global—RSG). The results suggest that RSG results for students who received and did not receive the bonus are similar, controlling for social, demographic and economic variables. This study suggests that UFMG’s socioracial bonus policy had the desired effect of including less-favored groups at the university without diminishing educational quality. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/19865 10.5433/2176-6665.2014v19n1p214 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/19865 |
identifier_str_mv |
10.5433/2176-6665.2014v19n1p214 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/19865/15099 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 André Braz Golgher, Ernesto Friedrich de Lima Amaral, Alan Vítor Coelho Neves info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 André Braz Golgher, Ernesto Friedrich de Lima Amaral, Alan Vítor Coelho Neves |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 19 No. 1 (2014); 214-248 Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 19 Núm. 1 (2014); 214-248 Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 19 n. 1 (2014); 214-248 2176-6665 1414-0543 reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
collection |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
mediacoes@uel.br |
_version_ |
1797047383566057472 |