Genres in Oral Expression: Elements for a Didactic Sequence in the domain of Argument>

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Elvira Lopes
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3641
Resumo: In this article the generic dimensions of the so called “classroom discourse” are analyzed in order to discuss the modes of unfolding certain genres in oral production. The results obtained reveal that the school interaction situation makes it possible the construction of several genres and that the discursive production of the subjects is organized in enunciation modalities which present specific compositional forms, themes and styles that demand further research by in-service and pre-service teachers.
id UEL-3_8a9d50660d386080d405bcf3bf064661
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3641
network_acronym_str UEL-3
network_name_str Signum: Estudos da Linguagem
repository_id_str
spelling Genres in Oral Expression: Elements for a Didactic Sequence in the domain of Argument>Gêneros em Expressão Oral: Elementos por uma Sequência Didática no Domínio do ArgumentarTextual GenresSociodiscursive InteracionismDidactic Transposition.Gêneros TestuaisInteracionismo Sócio-DiscursivoTransposição Didática.In this article the generic dimensions of the so called “classroom discourse” are analyzed in order to discuss the modes of unfolding certain genres in oral production. The results obtained reveal that the school interaction situation makes it possible the construction of several genres and that the discursive production of the subjects is organized in enunciation modalities which present specific compositional forms, themes and styles that demand further research by in-service and pre-service teachers.Neste artigo analisam-se as dimensões genéricas do chamado “discurso de sala de aula” para discutir modos de desdobramento de certos gêneros no quadro da produção oral.Os resultados obtidos revelam que a situação de interação escolar viabiliza a construção de vários gêneros e que a produção discursiva dos interagentes se organiza em modalidades de enunciação que apresentam determinadas formas composicionais, temas e estilos que precisam ser melhor estudadas pelo professor em formação e em serviço.UEL2005-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/364110.5433/2237-4876.2005v8n1p131Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 8 No. 1 (2005): Volume Atemático; 131-156Signum: Estudos da Linguagem; v. 8 n. 1 (2005): Volume Atemático; 131-1562237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3641/2943Nascimento, Elvira Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:00:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3641Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:00:50Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Genres in Oral Expression: Elements for a Didactic Sequence in the domain of Argument>
Gêneros em Expressão Oral: Elementos por uma Sequência Didática no Domínio do Argumentar
title Genres in Oral Expression: Elements for a Didactic Sequence in the domain of Argument>
spellingShingle Genres in Oral Expression: Elements for a Didactic Sequence in the domain of Argument>
Nascimento, Elvira Lopes
Textual Genres
Sociodiscursive Interacionism
Didactic Transposition.
Gêneros Testuais
Interacionismo Sócio-Discursivo
Transposição Didática.
title_short Genres in Oral Expression: Elements for a Didactic Sequence in the domain of Argument>
title_full Genres in Oral Expression: Elements for a Didactic Sequence in the domain of Argument>
title_fullStr Genres in Oral Expression: Elements for a Didactic Sequence in the domain of Argument>
title_full_unstemmed Genres in Oral Expression: Elements for a Didactic Sequence in the domain of Argument>
title_sort Genres in Oral Expression: Elements for a Didactic Sequence in the domain of Argument>
author Nascimento, Elvira Lopes
author_facet Nascimento, Elvira Lopes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Elvira Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Textual Genres
Sociodiscursive Interacionism
Didactic Transposition.
Gêneros Testuais
Interacionismo Sócio-Discursivo
Transposição Didática.
topic Textual Genres
Sociodiscursive Interacionism
Didactic Transposition.
Gêneros Testuais
Interacionismo Sócio-Discursivo
Transposição Didática.
description In this article the generic dimensions of the so called “classroom discourse” are analyzed in order to discuss the modes of unfolding certain genres in oral production. The results obtained reveal that the school interaction situation makes it possible the construction of several genres and that the discursive production of the subjects is organized in enunciation modalities which present specific compositional forms, themes and styles that demand further research by in-service and pre-service teachers.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3641
10.5433/2237-4876.2005v8n1p131
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3641
identifier_str_mv 10.5433/2237-4876.2005v8n1p131
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3641/2943
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEL
publisher.none.fl_str_mv UEL
dc.source.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 8 No. 1 (2005): Volume Atemático; 131-156
Signum: Estudos da Linguagem; v. 8 n. 1 (2005): Volume Atemático; 131-156
2237-4876
reponame:Signum: Estudos da Linguagem
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Signum: Estudos da Linguagem
collection Signum: Estudos da Linguagem
repository.name.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||signum@uel.br
_version_ 1799305961161097216