Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26768 |
Resumo: | This paper aims not only to report the continuing education of ElementarySchool teachers which comprises the fi rst stage of the development of astrictu sensu research project (Masters in Languages), but also to presenttwo didactic sequences addressed to the teaching of text production inboth genres, the article of opinion and news. The planning of the materialhappened during the mediation process of two collaborating teachersinvolved with the research which in turn was grounded on the theoreticaland methodological contributions of sociodiscursive interactionism(regarding the construction of models and didactic sequences) and onthe action-research paradigms and collaborative work. In the investigatedcontext, interventional collaborative research is understood as an effectivemethodology for bringing the research products developed at the Universityinto the schools. |
id |
PUC_SP-4_72519d8fd8f663bcc6fd7f236571d945 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26768 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachersSequências Didáticas como instrumento potencial da formação docente reflexivaInteracionismo SociodiscursivoGênero TextualTransposição DidáticaSequência Didática.Sociodiscoursive InteracionismTextual GenreDidactic TranspositionDidactic Sequence.This paper aims not only to report the continuing education of ElementarySchool teachers which comprises the fi rst stage of the development of astrictu sensu research project (Masters in Languages), but also to presenttwo didactic sequences addressed to the teaching of text production inboth genres, the article of opinion and news. The planning of the materialhappened during the mediation process of two collaborating teachersinvolved with the research which in turn was grounded on the theoreticaland methodological contributions of sociodiscursive interactionism(regarding the construction of models and didactic sequences) and onthe action-research paradigms and collaborative work. In the investigatedcontext, interventional collaborative research is understood as an effectivemethodology for bringing the research products developed at the Universityinto the schools.Este artigo tem o objetivo de relatar uma formação continuada deprofessores da educação básica, que constitui a primeira etapa dodesenvolvimento de um projeto de pesquisa strictu sensu (Mestradoem Letras), e apresentar duas sequências didáticas dirigidas para oensino da produção de textos nos gêneros artigo de opinião e notícia. Aplanifi cação do material aconteceu durante o processo de mediação dedois professores colaboradores da pesquisa, por sua vez, pautada nosaportes teórico-metodológicos do interacionismo sociodiscursivo (noque se refere à construção dos modelos e sequências didáticas) e nosparadigmas da pesquisa-ação e do trabalho colaborativo. No contextoinvestigado, a pesquisa colaborativa intervencionista é compreendidacomo uma metodologia efi caz para adentrar às escolas os produtos dapesquisa desenvolvida na Universidade.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2016-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26768DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 1 (2016): Número temático1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26768/19066Gonçalves, Adair VieiraFerraz, Mariolinda Rosa Romerainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-03-15T20:45:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26768Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2017-03-15T20:45:02DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers Sequências Didáticas como instrumento potencial da formação docente reflexiva |
title |
Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers |
spellingShingle |
Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers Gonçalves, Adair Vieira Interacionismo Sociodiscursivo Gênero Textual Transposição Didática Sequência Didática. Sociodiscoursive Interacionism Textual Genre Didactic Transposition Didactic Sequence. |
title_short |
Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers |
title_full |
Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers |
title_fullStr |
Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers |
title_full_unstemmed |
Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers |
title_sort |
Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers |
author |
Gonçalves, Adair Vieira |
author_facet |
Gonçalves, Adair Vieira Ferraz, Mariolinda Rosa Romera |
author_role |
author |
author2 |
Ferraz, Mariolinda Rosa Romera |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Adair Vieira Ferraz, Mariolinda Rosa Romera |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interacionismo Sociodiscursivo Gênero Textual Transposição Didática Sequência Didática. Sociodiscoursive Interacionism Textual Genre Didactic Transposition Didactic Sequence. |
topic |
Interacionismo Sociodiscursivo Gênero Textual Transposição Didática Sequência Didática. Sociodiscoursive Interacionism Textual Genre Didactic Transposition Didactic Sequence. |
description |
This paper aims not only to report the continuing education of ElementarySchool teachers which comprises the fi rst stage of the development of astrictu sensu research project (Masters in Languages), but also to presenttwo didactic sequences addressed to the teaching of text production inboth genres, the article of opinion and news. The planning of the materialhappened during the mediation process of two collaborating teachersinvolved with the research which in turn was grounded on the theoreticaland methodological contributions of sociodiscursive interactionism(regarding the construction of models and didactic sequences) and onthe action-research paradigms and collaborative work. In the investigatedcontext, interventional collaborative research is understood as an effectivemethodology for bringing the research products developed at the Universityinto the schools. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26768 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26768 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26768/19066 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 1 (2016): Número temático 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129301140897792 |