Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Adair Vieira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Ferraz, Mariolinda Rosa Romera
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26768
Resumo: This paper aims not only to report the continuing education of ElementarySchool teachers which comprises the fi rst stage of the development of astrictu sensu research project (Masters in Languages), but also to presenttwo didactic sequences addressed to the teaching of text production inboth genres, the article of opinion and news. The planning of the materialhappened during the mediation process of two collaborating teachersinvolved with the research which in turn was grounded on the theoreticaland methodological contributions of sociodiscursive interactionism(regarding the construction of models and didactic sequences) and onthe action-research paradigms and collaborative work. In the investigatedcontext, interventional collaborative research is understood as an effectivemethodology for bringing the research products developed at the Universityinto the schools.
id PUC_SP-4_72519d8fd8f663bcc6fd7f236571d945
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26768
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachersSequências Didáticas como instrumento potencial da formação docente reflexivaInteracionismo SociodiscursivoGênero TextualTransposição DidáticaSequência Didática.Sociodiscoursive InteracionismTextual GenreDidactic TranspositionDidactic Sequence.This paper aims not only to report the continuing education of ElementarySchool teachers which comprises the fi rst stage of the development of astrictu sensu research project (Masters in Languages), but also to presenttwo didactic sequences addressed to the teaching of text production inboth genres, the article of opinion and news. The planning of the materialhappened during the mediation process of two collaborating teachersinvolved with the research which in turn was grounded on the theoreticaland methodological contributions of sociodiscursive interactionism(regarding the construction of models and didactic sequences) and onthe action-research paradigms and collaborative work. In the investigatedcontext, interventional collaborative research is understood as an effectivemethodology for bringing the research products developed at the Universityinto the schools.Este artigo tem o objetivo de relatar uma formação continuada deprofessores da educação básica, que constitui a primeira etapa dodesenvolvimento de um projeto de pesquisa strictu sensu (Mestradoem Letras), e apresentar duas sequências didáticas dirigidas para oensino da produção de textos nos gêneros artigo de opinião e notícia. Aplanifi cação do material aconteceu durante o processo de mediação dedois professores colaboradores da pesquisa, por sua vez, pautada nosaportes teórico-metodológicos do interacionismo sociodiscursivo (noque se refere à construção dos modelos e sequências didáticas) e nosparadigmas da pesquisa-ação e do trabalho colaborativo. No contextoinvestigado, a pesquisa colaborativa intervencionista é compreendidacomo uma metodologia efi caz para adentrar às escolas os produtos dapesquisa desenvolvida na Universidade.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2016-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26768DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 1 (2016): Número temático1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26768/19066Gonçalves, Adair VieiraFerraz, Mariolinda Rosa Romerainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-03-15T20:45:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26768Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2017-03-15T20:45:02DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers
Sequências Didáticas como instrumento potencial da formação docente reflexiva
title Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers
spellingShingle Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers
Gonçalves, Adair Vieira
Interacionismo Sociodiscursivo
Gênero Textual
Transposição Didática
Sequência Didática.
Sociodiscoursive Interacionism
Textual Genre
Didactic Transposition
Didactic Sequence.
title_short Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers
title_full Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers
title_fullStr Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers
title_full_unstemmed Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers
title_sort Didactic Sequences as a potential instrument of the reflective formation of teachers
author Gonçalves, Adair Vieira
author_facet Gonçalves, Adair Vieira
Ferraz, Mariolinda Rosa Romera
author_role author
author2 Ferraz, Mariolinda Rosa Romera
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Adair Vieira
Ferraz, Mariolinda Rosa Romera
dc.subject.por.fl_str_mv Interacionismo Sociodiscursivo
Gênero Textual
Transposição Didática
Sequência Didática.
Sociodiscoursive Interacionism
Textual Genre
Didactic Transposition
Didactic Sequence.
topic Interacionismo Sociodiscursivo
Gênero Textual
Transposição Didática
Sequência Didática.
Sociodiscoursive Interacionism
Textual Genre
Didactic Transposition
Didactic Sequence.
description This paper aims not only to report the continuing education of ElementarySchool teachers which comprises the fi rst stage of the development of astrictu sensu research project (Masters in Languages), but also to presenttwo didactic sequences addressed to the teaching of text production inboth genres, the article of opinion and news. The planning of the materialhappened during the mediation process of two collaborating teachersinvolved with the research which in turn was grounded on the theoreticaland methodological contributions of sociodiscursive interactionism(regarding the construction of models and didactic sequences) and onthe action-research paradigms and collaborative work. In the investigatedcontext, interventional collaborative research is understood as an effectivemethodology for bringing the research products developed at the Universityinto the schools.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26768
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26768
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26768/19066
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 32 n. 1 (2016): Número temático
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129301140897792