Interaction, writing and metaconscience in teachers’ initial training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3943 |
Resumo: | Teachers’ relationship with writing in their initial training are discussed from immediate interventions based on the sociointeracionist perspective of the language. Analyses of text versions show that students undertake constructive interactions when writing their texts which in turn lead them towards metacognitive improvement and, consequently, towards an embodiment of interactional strategies. The development of metaconscience in writing is deduced from the idea that writing is an assignment. |
id |
UEL-3_cb3928c2cc47b3e0d9f57142cd407d6a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3943 |
network_acronym_str |
UEL-3 |
network_name_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Interaction, writing and metaconscience in teachers’ initial trainingInteração, escrita e metaconsciência na formação inicial de professoresWritingInteractionMetaconscienceTeacher education.EscritaInteraçãoMetaconsciênciaFormação de professores.Teachers’ relationship with writing in their initial training are discussed from immediate interventions based on the sociointeracionist perspective of the language. Analyses of text versions show that students undertake constructive interactions when writing their texts which in turn lead them towards metacognitive improvement and, consequently, towards an embodiment of interactional strategies. The development of metaconscience in writing is deduced from the idea that writing is an assignment.Discutem-se as relações do professor com a escrita, em sua formação inicial, a partir de intervenções diretas conduzidas pela perspectiva sócio-interacionista de linguagem. As marcas de alterações apresentadas nos exemplos escritos demonstram como o aluno interage com o texto, construindo uma metaconsciência sobre o processo de escrita, conhecendo a si como produtor e o ‘outro’ como interlocutor de seu texto. Essa metaescrita se internalizou a partir da alteração da concepção de escrita no aluno, a partir das noções de revisão e reescrita no processo de produção de textos, evidenciando-se o desenvolvimento da metaconsciência na escrita a partir da concepção de escrita como trabalho.UEL2006-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/394310.5433/2237-4876.2006v9n2p151Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 9 No. 2 (2006): Volume Atemático; 151-168Signum: Estudos da Linguagem; v. 9 n. 2 (2006): Volume Atemático; 151-1682237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3943/3152Menegassi, Renilson Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:01:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3943Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:01:44Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interaction, writing and metaconscience in teachers’ initial training Interação, escrita e metaconsciência na formação inicial de professores |
title |
Interaction, writing and metaconscience in teachers’ initial training |
spellingShingle |
Interaction, writing and metaconscience in teachers’ initial training Menegassi, Renilson José Writing Interaction Metaconscience Teacher education. Escrita Interação Metaconsciência Formação de professores. |
title_short |
Interaction, writing and metaconscience in teachers’ initial training |
title_full |
Interaction, writing and metaconscience in teachers’ initial training |
title_fullStr |
Interaction, writing and metaconscience in teachers’ initial training |
title_full_unstemmed |
Interaction, writing and metaconscience in teachers’ initial training |
title_sort |
Interaction, writing and metaconscience in teachers’ initial training |
author |
Menegassi, Renilson José |
author_facet |
Menegassi, Renilson José |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menegassi, Renilson José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Writing Interaction Metaconscience Teacher education. Escrita Interação Metaconsciência Formação de professores. |
topic |
Writing Interaction Metaconscience Teacher education. Escrita Interação Metaconsciência Formação de professores. |
description |
Teachers’ relationship with writing in their initial training are discussed from immediate interventions based on the sociointeracionist perspective of the language. Analyses of text versions show that students undertake constructive interactions when writing their texts which in turn lead them towards metacognitive improvement and, consequently, towards an embodiment of interactional strategies. The development of metaconscience in writing is deduced from the idea that writing is an assignment. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3943 10.5433/2237-4876.2006v9n2p151 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3943 |
identifier_str_mv |
10.5433/2237-4876.2006v9n2p151 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3943/3152 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 9 No. 2 (2006): Volume Atemático; 151-168 Signum: Estudos da Linguagem; v. 9 n. 2 (2006): Volume Atemático; 151-168 2237-4876 reponame:Signum: Estudos da Linguagem instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
collection |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository.name.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||signum@uel.br |
_version_ |
1799305961571090432 |