Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Alessandra Pereira Gomes
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Matos, Andréa Maria dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36394
Resumo: Difficulty in reading comprehension and problem solving presented in the results of large- scale assessment may be in basic cognitive processes of reading. Researches suggest the relation between reading comprehension skills and mathematical problem solving. The aim of this article is to present the articulation between reading and problem solving, considering the cognitive dimension, and to accentuate the importance of automaticity and reading comprehension for solving problems in the Mathematics test of Prova Brasil. We analysed the descriptors of three topics of the reference matrix of Portuguese Language that indicate the reading abilities in items of Prova Brasil of a standardized test, elaborated in order to emphasize the need for the student to have developed the processes of reading comprehension to be successful in solving mathematical problems.
id UEL-3_d93ec91ec9be34663f2510003259a7b1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36394
network_acronym_str UEL-3
network_name_str Signum: Estudos da Linguagem
repository_id_str
spelling Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova BrasilCompreensão Leitora na Resolução de Problemas na Prova Brasil de MatemáticaCompreensão leitoraResolução de ProblemasProva Brasil.LinguísticaPsicolinguísticaDifficulty in reading comprehension and problem solving presented in the results of large- scale assessment may be in basic cognitive processes of reading. Researches suggest the relation between reading comprehension skills and mathematical problem solving. The aim of this article is to present the articulation between reading and problem solving, considering the cognitive dimension, and to accentuate the importance of automaticity and reading comprehension for solving problems in the Mathematics test of Prova Brasil. We analysed the descriptors of three topics of the reference matrix of Portuguese Language that indicate the reading abilities in items of Prova Brasil of a standardized test, elaborated in order to emphasize the need for the student to have developed the processes of reading comprehension to be successful in solving mathematical problems.Dificuldade em compreensão leitora e resolução de problemas apresentada nos resultados das avaliações em larga escala pode estar em processos cognitivos basilares de leitura. Estudos sugerem a relação entre as habilidades de compreensão leitora e resolução de problemas matemáticos. Assumindo a compreensão leitora como preditora para a resolução de problemas, habilidade avaliada no teste de Matemática da Prova Brasil, os objetivosdeste artigo são apresentar a articulação entre leitura e resolução de problemas, considerando a dimensão cognitiva, e evidenciar a importância da automaticidade e da compreensão leitora para a resolução de problemas na Prova Brasil de Matemática. Analisamosos descritores de três tópicos da matriz de referência de Língua Portuguesa que indicam as habilidades de leituraem questões da Prova Brasil de um teste padronizado, elaborado com intuito de evidenciar a necessidade de o estudante ter desenvolvido os processos de compreensão leitora para obter sucesso na resolução de problemas matemáticos.UEL2019-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3639410.5433/2237-4876.2019v22n1p88Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 22 No. 1 (2019): Language and meaning: textual, discursive and cognitive studies; 88-113Signum: Estudos da Linguagem; v. 22 n. 1 (2019): Linguagem e Sentido: estudos textuais, discursivos e cognitivos; 88-1132237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporenghttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36394/25675https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36394/25676Copyright (c) 2019 Signum: Estudos da Linguagemhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Alessandra Pereira GomesMatos, Andréa Maria dos Santos2022-11-16T18:14:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36394Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:14:48Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil
Compreensão Leitora na Resolução de Problemas na Prova Brasil de Matemática
title Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil
spellingShingle Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil
Machado, Alessandra Pereira Gomes
Compreensão leitora
Resolução de Problemas
Prova Brasil.
Linguística
Psicolinguística
title_short Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil
title_full Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil
title_fullStr Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil
title_full_unstemmed Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil
title_sort Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil
author Machado, Alessandra Pereira Gomes
author_facet Machado, Alessandra Pereira Gomes
Matos, Andréa Maria dos Santos
author_role author
author2 Matos, Andréa Maria dos Santos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Alessandra Pereira Gomes
Matos, Andréa Maria dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Compreensão leitora
Resolução de Problemas
Prova Brasil.
Linguística
Psicolinguística
topic Compreensão leitora
Resolução de Problemas
Prova Brasil.
Linguística
Psicolinguística
description Difficulty in reading comprehension and problem solving presented in the results of large- scale assessment may be in basic cognitive processes of reading. Researches suggest the relation between reading comprehension skills and mathematical problem solving. The aim of this article is to present the articulation between reading and problem solving, considering the cognitive dimension, and to accentuate the importance of automaticity and reading comprehension for solving problems in the Mathematics test of Prova Brasil. We analysed the descriptors of three topics of the reference matrix of Portuguese Language that indicate the reading abilities in items of Prova Brasil of a standardized test, elaborated in order to emphasize the need for the student to have developed the processes of reading comprehension to be successful in solving mathematical problems.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36394
10.5433/2237-4876.2019v22n1p88
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36394
identifier_str_mv 10.5433/2237-4876.2019v22n1p88
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36394/25675
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36394/25676
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Signum: Estudos da Linguagem
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Signum: Estudos da Linguagem
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEL
publisher.none.fl_str_mv UEL
dc.source.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 22 No. 1 (2019): Language and meaning: textual, discursive and cognitive studies; 88-113
Signum: Estudos da Linguagem; v. 22 n. 1 (2019): Linguagem e Sentido: estudos textuais, discursivos e cognitivos; 88-113
2237-4876
reponame:Signum: Estudos da Linguagem
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Signum: Estudos da Linguagem
collection Signum: Estudos da Linguagem
repository.name.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||signum@uel.br
_version_ 1799305963983863808