Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36394 |
Resumo: | Difficulty in reading comprehension and problem solving presented in the results of large- scale assessment may be in basic cognitive processes of reading. Researches suggest the relation between reading comprehension skills and mathematical problem solving. The aim of this article is to present the articulation between reading and problem solving, considering the cognitive dimension, and to accentuate the importance of automaticity and reading comprehension for solving problems in the Mathematics test of Prova Brasil. We analysed the descriptors of three topics of the reference matrix of Portuguese Language that indicate the reading abilities in items of Prova Brasil of a standardized test, elaborated in order to emphasize the need for the student to have developed the processes of reading comprehension to be successful in solving mathematical problems. |
id |
UEL-3_d93ec91ec9be34663f2510003259a7b1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36394 |
network_acronym_str |
UEL-3 |
network_name_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova BrasilCompreensão Leitora na Resolução de Problemas na Prova Brasil de MatemáticaCompreensão leitoraResolução de ProblemasProva Brasil.LinguísticaPsicolinguísticaDifficulty in reading comprehension and problem solving presented in the results of large- scale assessment may be in basic cognitive processes of reading. Researches suggest the relation between reading comprehension skills and mathematical problem solving. The aim of this article is to present the articulation between reading and problem solving, considering the cognitive dimension, and to accentuate the importance of automaticity and reading comprehension for solving problems in the Mathematics test of Prova Brasil. We analysed the descriptors of three topics of the reference matrix of Portuguese Language that indicate the reading abilities in items of Prova Brasil of a standardized test, elaborated in order to emphasize the need for the student to have developed the processes of reading comprehension to be successful in solving mathematical problems.Dificuldade em compreensão leitora e resolução de problemas apresentada nos resultados das avaliações em larga escala pode estar em processos cognitivos basilares de leitura. Estudos sugerem a relação entre as habilidades de compreensão leitora e resolução de problemas matemáticos. Assumindo a compreensão leitora como preditora para a resolução de problemas, habilidade avaliada no teste de Matemática da Prova Brasil, os objetivosdeste artigo são apresentar a articulação entre leitura e resolução de problemas, considerando a dimensão cognitiva, e evidenciar a importância da automaticidade e da compreensão leitora para a resolução de problemas na Prova Brasil de Matemática. Analisamosos descritores de três tópicos da matriz de referência de Língua Portuguesa que indicam as habilidades de leituraem questões da Prova Brasil de um teste padronizado, elaborado com intuito de evidenciar a necessidade de o estudante ter desenvolvido os processos de compreensão leitora para obter sucesso na resolução de problemas matemáticos.UEL2019-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3639410.5433/2237-4876.2019v22n1p88Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 22 No. 1 (2019): Language and meaning: textual, discursive and cognitive studies; 88-113Signum: Estudos da Linguagem; v. 22 n. 1 (2019): Linguagem e Sentido: estudos textuais, discursivos e cognitivos; 88-1132237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporenghttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36394/25675https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36394/25676Copyright (c) 2019 Signum: Estudos da Linguagemhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Alessandra Pereira GomesMatos, Andréa Maria dos Santos2022-11-16T18:14:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36394Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:14:48Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil Compreensão Leitora na Resolução de Problemas na Prova Brasil de Matemática |
title |
Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil |
spellingShingle |
Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil Machado, Alessandra Pereira Gomes Compreensão leitora Resolução de Problemas Prova Brasil. Linguística Psicolinguística |
title_short |
Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil |
title_full |
Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil |
title_fullStr |
Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil |
title_full_unstemmed |
Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil |
title_sort |
Reading Comprehension in Problems Solving in Mathematics Test of Prova Brasil |
author |
Machado, Alessandra Pereira Gomes |
author_facet |
Machado, Alessandra Pereira Gomes Matos, Andréa Maria dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Matos, Andréa Maria dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Alessandra Pereira Gomes Matos, Andréa Maria dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Compreensão leitora Resolução de Problemas Prova Brasil. Linguística Psicolinguística |
topic |
Compreensão leitora Resolução de Problemas Prova Brasil. Linguística Psicolinguística |
description |
Difficulty in reading comprehension and problem solving presented in the results of large- scale assessment may be in basic cognitive processes of reading. Researches suggest the relation between reading comprehension skills and mathematical problem solving. The aim of this article is to present the articulation between reading and problem solving, considering the cognitive dimension, and to accentuate the importance of automaticity and reading comprehension for solving problems in the Mathematics test of Prova Brasil. We analysed the descriptors of three topics of the reference matrix of Portuguese Language that indicate the reading abilities in items of Prova Brasil of a standardized test, elaborated in order to emphasize the need for the student to have developed the processes of reading comprehension to be successful in solving mathematical problems. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36394 10.5433/2237-4876.2019v22n1p88 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36394 |
identifier_str_mv |
10.5433/2237-4876.2019v22n1p88 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36394/25675 https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36394/25676 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Signum: Estudos da Linguagem http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Signum: Estudos da Linguagem http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 22 No. 1 (2019): Language and meaning: textual, discursive and cognitive studies; 88-113 Signum: Estudos da Linguagem; v. 22 n. 1 (2019): Linguagem e Sentido: estudos textuais, discursivos e cognitivos; 88-113 2237-4876 reponame:Signum: Estudos da Linguagem instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
collection |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository.name.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||signum@uel.br |
_version_ |
1799305963983863808 |