Language from a sociohistoric perspective
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Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4523 |
Resumo: | The growing number of publications and presentations in events in the area of Linguists and Letters are making emerge the relevance of the use of a sociohistorical approach in qualitative research involving language studies. Specifically in the area of text genres, we can rely on different works such as Meurer and Motta-Roth (2002), Dionísio, Machado e Bezerra (2002), Marcuschi (prelo) among others. Our study aims at summing up the main ideas of the theoretical framework of the sociodiscursive interactionism as proposed by Bronckart (1997/1999) for analyses of how language works in texts belonging to text genres that may be objects of teaching-learning at school. |
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Language from a sociohistoric perspectiveA linguagem sob um olhar sócio-históricoText genresSociodiscursive interactionism.Gêneros textuaisinteracionismo sócio-discursivo.The growing number of publications and presentations in events in the area of Linguists and Letters are making emerge the relevance of the use of a sociohistorical approach in qualitative research involving language studies. Specifically in the area of text genres, we can rely on different works such as Meurer and Motta-Roth (2002), Dionísio, Machado e Bezerra (2002), Marcuschi (prelo) among others. Our study aims at summing up the main ideas of the theoretical framework of the sociodiscursive interactionism as proposed by Bronckart (1997/1999) for analyses of how language works in texts belonging to text genres that may be objects of teaching-learning at school.As crescentes publicações e apresentações em eventos na área de Lingüística e Letras vêm trazendo à tona a relevância do uso de uma abordagem sócio-histórica em pesquisas qualitativas envolvendo estudos da linguagem. Especificamente na área de gêneros textuais, podemos recorrer a obras como as de Meurer e Motta-Roth (2002), Dionísio, Machado e Bezerra (2002), Marcuschi (no prelo) dentre outros. Nosso estudo tem como objetivo sintetizar as idéias principais do quadro epistemológico do interacionismo sócio-discursivo assim proposto por Bronckart (1997/1999) para análises do funcionamento da linguagem em textos pertencentes a gêneros textuais que sejam objetos de ensino-aprendizagem na escola.UEL2004-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/452310.5433/2237-4876.2003v6n2p81Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 6 No. 2 (2003): Volume Atemático; 81-100Signum: Estudos da Linguagem; v. 6 n. 2 (2003): Volume Atemático; 81-1002237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4523/10901Cristovão, Vera Lúcia LopesDurão, Adja Balbino Amorim BarbieriNascimento, Elvira Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T17:58:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4523Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T17:58:25Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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