Work projects: tools for teacher continuing education at school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4441 |
Resumo: | The present article discusses the pedagogy of work projects as a contribution for the development of competences involving teachers in a continuing education situation. The theories involved are the sociodiscursive Interactionism by Bronckart (1999), mainly the concepts of language activity and language action, the work projects by Hernández (1998a, 1998b), Perrenoud’s competence concept (1999) and Baltar’s discursive competence concept (2006). The methodological procedures follow the research-action dynamics: action, reflection, action, as Andaloussi (2004), analyzed during the follow-up of the creation and execution of a work project in a public school in Flores da Cunha-RS. The results showed the development of multiple competences in the project participants and the school`s necessity to rethink its didactic-pedagogical planning towards collaborative work, aiming at promoting the school community`s sociodiscursive emancipation. |
id |
UEL-3_fa30e5504abd2c5146bb669eadb10a6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4441 |
network_acronym_str |
UEL-3 |
network_name_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Work projects: tools for teacher continuing education at schoolProjetos de trabalho: ferramenta para formação continuada de professores na escolaProjectsResearch-actionLanguage activityDiscursive competenceContinuing education.Projetos de trabalhoPesquisa-açãoAtividades de linguagemCompetência discursivaFormação continuada.The present article discusses the pedagogy of work projects as a contribution for the development of competences involving teachers in a continuing education situation. The theories involved are the sociodiscursive Interactionism by Bronckart (1999), mainly the concepts of language activity and language action, the work projects by Hernández (1998a, 1998b), Perrenoud’s competence concept (1999) and Baltar’s discursive competence concept (2006). The methodological procedures follow the research-action dynamics: action, reflection, action, as Andaloussi (2004), analyzed during the follow-up of the creation and execution of a work project in a public school in Flores da Cunha-RS. The results showed the development of multiple competences in the project participants and the school`s necessity to rethink its didactic-pedagogical planning towards collaborative work, aiming at promoting the school community`s sociodiscursive emancipation. O presente artigo discute a pedagogia de projetos de trabalho como contribuição para o desenvolvimento de competências envolvendo professores em processo de formação continuada. O escopo teórico está alicerçado nas contribuições do Interacionismo sociodiscursivo de Bronckart (1999), principalmente, no que tange aos conceitos de atividade e ação de linguagem, nos aportes de Hernández (1998a, 1998b) sobre projetos de trabalho, de Perrenoud (1999) acerca do conceito de competência e de Baltar (2006) acerca do conceito de competência discursiva. Os procedimentos metodológicos seguem a dinâmica da pesquisa-ação: problematização, ação, reflexão, transformação, conforme Andaloussi (2004), a partir do acompanhamento da criação e execução de um projeto de trabalho em uma escola pública de Flores da Cunha-RS. Os resultados indicam o desenvolvimento de múltiplas competências dos sujeitos partícipes do projeto e a necessidade da escola repensar seu planejamento didático-pedagógico, na direção de um trabalho colaborativo, que promova na comunidade escolar, interdisciplinarmente, sua emancipação sociodiscursiva.UEL2007-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/444110.5433/2237-4876.2007v10n2p177Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 10 No. 2 (2007): Volume Atemático; 177-198Signum: Estudos da Linguagem; v. 10 n. 2 (2007): Volume Atemático; 177-1982237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4441/5069Baltar, Marcos Antonio RochaGastaldello, Maria Eugênia T.Camelo, Marina AraújoDerlam, Priscila Kuhninfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:04:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4441Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:04:14Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Work projects: tools for teacher continuing education at school Projetos de trabalho: ferramenta para formação continuada de professores na escola |
title |
Work projects: tools for teacher continuing education at school |
spellingShingle |
Work projects: tools for teacher continuing education at school Baltar, Marcos Antonio Rocha Projects Research-action Language activity Discursive competence Continuing education. Projetos de trabalho Pesquisa-ação Atividades de linguagem Competência discursiva Formação continuada. |
title_short |
Work projects: tools for teacher continuing education at school |
title_full |
Work projects: tools for teacher continuing education at school |
title_fullStr |
Work projects: tools for teacher continuing education at school |
title_full_unstemmed |
Work projects: tools for teacher continuing education at school |
title_sort |
Work projects: tools for teacher continuing education at school |
author |
Baltar, Marcos Antonio Rocha |
author_facet |
Baltar, Marcos Antonio Rocha Gastaldello, Maria Eugênia T. Camelo, Marina Araújo Derlam, Priscila Kuhn |
author_role |
author |
author2 |
Gastaldello, Maria Eugênia T. Camelo, Marina Araújo Derlam, Priscila Kuhn |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baltar, Marcos Antonio Rocha Gastaldello, Maria Eugênia T. Camelo, Marina Araújo Derlam, Priscila Kuhn |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Projects Research-action Language activity Discursive competence Continuing education. Projetos de trabalho Pesquisa-ação Atividades de linguagem Competência discursiva Formação continuada. |
topic |
Projects Research-action Language activity Discursive competence Continuing education. Projetos de trabalho Pesquisa-ação Atividades de linguagem Competência discursiva Formação continuada. |
description |
The present article discusses the pedagogy of work projects as a contribution for the development of competences involving teachers in a continuing education situation. The theories involved are the sociodiscursive Interactionism by Bronckart (1999), mainly the concepts of language activity and language action, the work projects by Hernández (1998a, 1998b), Perrenoud’s competence concept (1999) and Baltar’s discursive competence concept (2006). The methodological procedures follow the research-action dynamics: action, reflection, action, as Andaloussi (2004), analyzed during the follow-up of the creation and execution of a work project in a public school in Flores da Cunha-RS. The results showed the development of multiple competences in the project participants and the school`s necessity to rethink its didactic-pedagogical planning towards collaborative work, aiming at promoting the school community`s sociodiscursive emancipation. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4441 10.5433/2237-4876.2007v10n2p177 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4441 |
identifier_str_mv |
10.5433/2237-4876.2007v10n2p177 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4441/5069 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 10 No. 2 (2007): Volume Atemático; 177-198 Signum: Estudos da Linguagem; v. 10 n. 2 (2007): Volume Atemático; 177-198 2237-4876 reponame:Signum: Estudos da Linguagem instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
collection |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository.name.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||signum@uel.br |
_version_ |
1799305961707405312 |