Work projects: tools for teacher continuing education at school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baltar, Marcos Antonio Rocha
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Gastaldello, Maria Eugênia T., Camelo, Marina Araújo, Derlam, Priscila Kuhn
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4441
Resumo: The present article discusses the pedagogy of work projects as a contribution for the development of competences involving teachers in a continuing education situation. The theories involved are the sociodiscursive Interactionism by Bronckart (1999), mainly the concepts of language activity and language action, the work projects by Hernández (1998a, 1998b), Perrenoud’s competence concept (1999) and Baltar’s discursive competence concept (2006). The methodological procedures follow the research-action dynamics: action, reflection, action, as Andaloussi (2004), analyzed during the follow-up of the creation and execution of a work project in a public school in Flores da Cunha-RS. The results showed the development of multiple competences in the project participants and the school`s necessity to rethink its didactic-pedagogical planning towards  collaborative work, aiming at promoting the school community`s sociodiscursive emancipation.
id UEL-3_fa30e5504abd2c5146bb669eadb10a6c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4441
network_acronym_str UEL-3
network_name_str Signum: Estudos da Linguagem
repository_id_str
spelling Work projects: tools for teacher continuing education at schoolProjetos de trabalho: ferramenta para formação continuada de professores na escolaProjectsResearch-actionLanguage activityDiscursive competenceContinuing education.Projetos de trabalhoPesquisa-açãoAtividades de linguagemCompetência discursivaFormação continuada.The present article discusses the pedagogy of work projects as a contribution for the development of competences involving teachers in a continuing education situation. The theories involved are the sociodiscursive Interactionism by Bronckart (1999), mainly the concepts of language activity and language action, the work projects by Hernández (1998a, 1998b), Perrenoud’s competence concept (1999) and Baltar’s discursive competence concept (2006). The methodological procedures follow the research-action dynamics: action, reflection, action, as Andaloussi (2004), analyzed during the follow-up of the creation and execution of a work project in a public school in Flores da Cunha-RS. The results showed the development of multiple competences in the project participants and the school`s necessity to rethink its didactic-pedagogical planning towards  collaborative work, aiming at promoting the school community`s sociodiscursive emancipation. O presente artigo discute a pedagogia de projetos de trabalho como contribuição para o desenvolvimento de competências envolvendo professores em processo de formação continuada. O escopo teórico está alicerçado nas contribuições do Interacionismo sociodiscursivo de Bronckart (1999), principalmente, no que tange aos conceitos de atividade e ação de linguagem, nos aportes de Hernández (1998a, 1998b) sobre projetos de trabalho, de Perrenoud (1999) acerca do conceito de competência e de Baltar (2006) acerca do conceito de competência discursiva. Os procedimentos metodológicos seguem a dinâmica da pesquisa-ação: problematização, ação, reflexão, transformação, conforme Andaloussi (2004), a partir do acompanhamento da criação e execução de um projeto de trabalho em uma escola pública de Flores da Cunha-RS. Os resultados indicam o desenvolvimento de múltiplas competências dos sujeitos partícipes do projeto e a necessidade da escola repensar seu planejamento didático-pedagógico, na direção de um trabalho colaborativo, que promova na comunidade escolar, interdisciplinarmente, sua emancipação sociodiscursiva.UEL2007-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/444110.5433/2237-4876.2007v10n2p177Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 10 No. 2 (2007): Volume Atemático; 177-198Signum: Estudos da Linguagem; v. 10 n. 2 (2007): Volume Atemático; 177-1982237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4441/5069Baltar, Marcos Antonio RochaGastaldello, Maria Eugênia T.Camelo, Marina AraújoDerlam, Priscila Kuhninfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:04:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4441Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:04:14Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Work projects: tools for teacher continuing education at school
Projetos de trabalho: ferramenta para formação continuada de professores na escola
title Work projects: tools for teacher continuing education at school
spellingShingle Work projects: tools for teacher continuing education at school
Baltar, Marcos Antonio Rocha
Projects
Research-action
Language activity
Discursive competence
Continuing education.
Projetos de trabalho
Pesquisa-ação
Atividades de linguagem
Competência discursiva
Formação continuada.
title_short Work projects: tools for teacher continuing education at school
title_full Work projects: tools for teacher continuing education at school
title_fullStr Work projects: tools for teacher continuing education at school
title_full_unstemmed Work projects: tools for teacher continuing education at school
title_sort Work projects: tools for teacher continuing education at school
author Baltar, Marcos Antonio Rocha
author_facet Baltar, Marcos Antonio Rocha
Gastaldello, Maria Eugênia T.
Camelo, Marina Araújo
Derlam, Priscila Kuhn
author_role author
author2 Gastaldello, Maria Eugênia T.
Camelo, Marina Araújo
Derlam, Priscila Kuhn
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baltar, Marcos Antonio Rocha
Gastaldello, Maria Eugênia T.
Camelo, Marina Araújo
Derlam, Priscila Kuhn
dc.subject.por.fl_str_mv Projects
Research-action
Language activity
Discursive competence
Continuing education.
Projetos de trabalho
Pesquisa-ação
Atividades de linguagem
Competência discursiva
Formação continuada.
topic Projects
Research-action
Language activity
Discursive competence
Continuing education.
Projetos de trabalho
Pesquisa-ação
Atividades de linguagem
Competência discursiva
Formação continuada.
description The present article discusses the pedagogy of work projects as a contribution for the development of competences involving teachers in a continuing education situation. The theories involved are the sociodiscursive Interactionism by Bronckart (1999), mainly the concepts of language activity and language action, the work projects by Hernández (1998a, 1998b), Perrenoud’s competence concept (1999) and Baltar’s discursive competence concept (2006). The methodological procedures follow the research-action dynamics: action, reflection, action, as Andaloussi (2004), analyzed during the follow-up of the creation and execution of a work project in a public school in Flores da Cunha-RS. The results showed the development of multiple competences in the project participants and the school`s necessity to rethink its didactic-pedagogical planning towards  collaborative work, aiming at promoting the school community`s sociodiscursive emancipation.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4441
10.5433/2237-4876.2007v10n2p177
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4441
identifier_str_mv 10.5433/2237-4876.2007v10n2p177
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4441/5069
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEL
publisher.none.fl_str_mv UEL
dc.source.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 10 No. 2 (2007): Volume Atemático; 177-198
Signum: Estudos da Linguagem; v. 10 n. 2 (2007): Volume Atemático; 177-198
2237-4876
reponame:Signum: Estudos da Linguagem
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Signum: Estudos da Linguagem
collection Signum: Estudos da Linguagem
repository.name.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||signum@uel.br
_version_ 1799305961707405312