Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46658 |
Resumo: | It is true to say the English language has the status of lingua franca (CANAGARAJAH, 2006), since there is a greater number of non-native English speakers than native English speakers (CRYSTAL, 2003; GRADDOL, 2006; KACHRU, 1985). On the other hand, the language is still strongly associated with native speakers from the United States and the United Kingdom, in a period of new colonialism (SOUSA SANTOS, 2020). Thinking the area of Applied Linguistics as indisciplinary (MOITA LOPES, 2006) and transgressive (PENNYCOOK, 2006), we align with problematizing practices (PENNYCOOK, 2004) to question linguistic ideologies (ERRINGTON, 2001; WOOLARD, 1998; KROSKRITY, 2004) about native English speakers through the analysis of a didactic material developed in CLAC-English at UFRJ. This research analyzes the first task of the PTMC (SAMPAIO; MARTINS, 2021; xxx, 2021) Decolonizing English, developed at the last level of the regular course (English 8) in the first semester of 2022. In this article, through an interpretative qualitative analysis, we investigate this teaching material as enhancer of discussions and questions about linguistic ideologies, bringing students closer to marginalized literary productions and promoting an anti-hegemonic agenda (MOITA LOPES, 2006) of English language as non-homogeneous and plural, contributing to empowering their learners. |
id |
UEL-5_2f5b7913bfe6d6201b73380eb80691ef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46658 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJIdeologias LinguísticasLinguística AplicadaLingua FrancaEnsino de línguasPós-colonialismoIdeologias LinguísticasLinguística AplicadaLingua FrancaEnsino de línguasPós-colonialismoIt is true to say the English language has the status of lingua franca (CANAGARAJAH, 2006), since there is a greater number of non-native English speakers than native English speakers (CRYSTAL, 2003; GRADDOL, 2006; KACHRU, 1985). On the other hand, the language is still strongly associated with native speakers from the United States and the United Kingdom, in a period of new colonialism (SOUSA SANTOS, 2020). Thinking the area of Applied Linguistics as indisciplinary (MOITA LOPES, 2006) and transgressive (PENNYCOOK, 2006), we align with problematizing practices (PENNYCOOK, 2004) to question linguistic ideologies (ERRINGTON, 2001; WOOLARD, 1998; KROSKRITY, 2004) about native English speakers through the analysis of a didactic material developed in CLAC-English at UFRJ. This research analyzes the first task of the PTMC (SAMPAIO; MARTINS, 2021; xxx, 2021) Decolonizing English, developed at the last level of the regular course (English 8) in the first semester of 2022. In this article, through an interpretative qualitative analysis, we investigate this teaching material as enhancer of discussions and questions about linguistic ideologies, bringing students closer to marginalized literary productions and promoting an anti-hegemonic agenda (MOITA LOPES, 2006) of English language as non-homogeneous and plural, contributing to empowering their learners.É fato dizer que a língua inglesa possui o status de lingua franca (CANAGARAJAH, 2006), possuindo um número de falantes não nativos maior do que nativos (CRYSTAL, 2003; GRADDOL, 2006; KACHRU, 1985). Por outro lado, a língua ainda é fortemente associada ao pertencimento a falantes dos Estados Unidos e do Reino Unido, em um período de novo colonialismo (SANTOS, 2020). Pensando a área da Linguística Aplicada como indisciplinar (MOITA LOPES, 2006) e transgressiva (PENNYCOOK, 2006), nos aliamos em práticas problematizadoras (PENNYCOOK, 2004) para questionar ideologias linguísticas (ERRINGTON, 2001; WOOLARD, 1998; KROSKRITY, 2004) acerca de falantes nativos de língua inglesa por meio da análise de um material didático desenvolvido no CLAC Inglês (Curso de Línguas Aberto à Comunidade) da UFRJ. Essa pesquisa analisa a primeira tarefa do PTMC (MARTINS; SAMPAIO; TILIO, 2021) Decolonizing English, desenvolvido no último nível do curso regular (Inglês 8) no primeiro semestre de 2022. Neste artigo, por meio de uma análise qualitativa interpretativista, analisamos esse material didático como potencializador de discussões e questionamentos sobre ideologias linguísticas, aproximando alunos de produções literárias marginalizadas e promovendo uma agenda anti-hegemônica (MOITA LOPES, 2006), de um Inglês como língua não homogênea e plural, empoderando seus aprendizes.Universidade Estadual de Londrina2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4665810.5433/1519-5392.2022v22n4Espp167-187Entretextos; v. 22 n. 4Esp (2022): Dossiê: Ensino e aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada: estudos da/para a sala de aula; 167-1872764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46658/48738Copyright (c) 2023 Julianna Ferreira da Silva, Rogério Casanovas Tiliohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Silva, Julianna Ferreira daTilio, Rogério Casanovas2023-06-06T16:58:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46658Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-06-06T16:58:13Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ |
title |
Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ |
spellingShingle |
Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ Silva, Julianna Ferreira da Ideologias Linguísticas Linguística Aplicada Lingua Franca Ensino de línguas Pós-colonialismo Ideologias Linguísticas Linguística Aplicada Lingua Franca Ensino de línguas Pós-colonialismo |
title_short |
Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ |
title_full |
Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ |
title_fullStr |
Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ |
title_full_unstemmed |
Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ |
title_sort |
Investigando ideologias linguísticas em um material didático de Inglês produzido no CLAC/UFRJ |
author |
Silva, Julianna Ferreira da |
author_facet |
Silva, Julianna Ferreira da Tilio, Rogério Casanovas |
author_role |
author |
author2 |
Tilio, Rogério Casanovas |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Julianna Ferreira da Tilio, Rogério Casanovas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ideologias Linguísticas Linguística Aplicada Lingua Franca Ensino de línguas Pós-colonialismo Ideologias Linguísticas Linguística Aplicada Lingua Franca Ensino de línguas Pós-colonialismo |
topic |
Ideologias Linguísticas Linguística Aplicada Lingua Franca Ensino de línguas Pós-colonialismo Ideologias Linguísticas Linguística Aplicada Lingua Franca Ensino de línguas Pós-colonialismo |
description |
It is true to say the English language has the status of lingua franca (CANAGARAJAH, 2006), since there is a greater number of non-native English speakers than native English speakers (CRYSTAL, 2003; GRADDOL, 2006; KACHRU, 1985). On the other hand, the language is still strongly associated with native speakers from the United States and the United Kingdom, in a period of new colonialism (SOUSA SANTOS, 2020). Thinking the area of Applied Linguistics as indisciplinary (MOITA LOPES, 2006) and transgressive (PENNYCOOK, 2006), we align with problematizing practices (PENNYCOOK, 2004) to question linguistic ideologies (ERRINGTON, 2001; WOOLARD, 1998; KROSKRITY, 2004) about native English speakers through the analysis of a didactic material developed in CLAC-English at UFRJ. This research analyzes the first task of the PTMC (SAMPAIO; MARTINS, 2021; xxx, 2021) Decolonizing English, developed at the last level of the regular course (English 8) in the first semester of 2022. In this article, through an interpretative qualitative analysis, we investigate this teaching material as enhancer of discussions and questions about linguistic ideologies, bringing students closer to marginalized literary productions and promoting an anti-hegemonic agenda (MOITA LOPES, 2006) of English language as non-homogeneous and plural, contributing to empowering their learners. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46658 10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp167-187 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46658 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp167-187 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46658/48738 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Julianna Ferreira da Silva, Rogério Casanovas Tilio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Julianna Ferreira da Silva, Rogério Casanovas Tilio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 22 n. 4Esp (2022): Dossiê: Ensino e aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada: estudos da/para a sala de aula; 167-187 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315390012063744 |