English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gimenez, Telma Nunes
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Henrique Rodrigues de, Carneiro, Leonardo Amaral
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41143
Resumo: The growth of English as a means of instruction as part of the internationalization strategy for higher education in Brazil has been verified through recent surveys (GIMENEZ et al., 2018). Among the motivations for its adoption in graduate programs (PPGs) there is the role of  quality parameters established by the CAPES evaluation system. In this study, a content analysis  of documents from knowledge areas was carried out in the item “Perspectives of the PPG internationalization process”. The results indicated varying degrees of explicitness of the item “English medium classes” in different areas of knowledge, with a predominance in the College of Life  Sciences (Agrarian Sciences, Biological Sciences and Health Sciences). It is speculated that this is due to the fact that these areas have greater power to generalize research results and international collaboration and in which English functions as the  lingua franca of science with  hegemony over other foreign languages.
id UEL-5_485764d868b128406a38f1b0abab5c5a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41143
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplinesInglés como medio de instrucción en programas de posgrado en Brasil: análisis de documentos de áreasInglês como meio de instrução na pós-graduação stricto sensu no Brasil: análise dos documentos de áreasInternationalizationGraduate programsEnglish medium instructionInternacionalizaciónPosgraduaciónInglés como medio de instrucciónInternacionalizaçãoPós-graduaçãoInglês como meio de instruçãoThe growth of English as a means of instruction as part of the internationalization strategy for higher education in Brazil has been verified through recent surveys (GIMENEZ et al., 2018). Among the motivations for its adoption in graduate programs (PPGs) there is the role of  quality parameters established by the CAPES evaluation system. In this study, a content analysis  of documents from knowledge areas was carried out in the item “Perspectives of the PPG internationalization process”. The results indicated varying degrees of explicitness of the item “English medium classes” in different areas of knowledge, with a predominance in the College of Life  Sciences (Agrarian Sciences, Biological Sciences and Health Sciences). It is speculated that this is due to the fact that these areas have greater power to generalize research results and international collaboration and in which English functions as the  lingua franca of science with  hegemony over other foreign languages.El crecimiento del inglés como medio de instrucción como parte de la estrategia de  internacionalización de la educación superior en Brasil se ha verificado a través de encuestas  recientes (GIMENEZ et al., 2018). Entre las motivaciones para su adopción en los programas de  posgrado (PPG) se encuentra el rol de los parámetros de calidad ajustados por el sistema de  evaluación CAPES. En este estudio, el análisis de contenido de documentos de áreas de  conocimiento se realizó en el ítem “Perspectivas del proceso de internacionalización de PPG”. Los  resultados indicaron diversos grados de explicitación del ítem “clases en inglés” en diferentes  áreas del conocimiento, con predominio en las Ciencias de la Vida. Se especula que  esto se debe a que estas áreas tienen mayor poder para generalizar resultados de investigación  y colaboración internacional y en las que el inglés asume el papel de lengua franca de la ciencia  con hegemonía sobre otras lenguas extranjeras.O crescimento do inglês como meio de instrução como parte de estratégias de internacionalização do ensino superior no Brasil tem sido verificado por meio de levantamentos recentes (GIMENEZ et al., 2018). Dentre as motivações para sua adoção nos programas de pós-graduação (PPGs), verifica-se o papel dos parâmetros de qualidade estabelecidos pelo sistema de avaliação da CAPES. Neste estudo, foi realizada análise de conteúdo dos documentos de áreas do conhecimento no quesito “Perspectivas do processo de internacionalização dos PPGs”. Os resultados indicaram variados graus de explicitude do quesito “aulas em inglês” nas diferentes áreas do conhecimento, com predominância no Colégio de Ciências da Vida (Ciências Agrárias, Ciências Biológicas e Ciências da Saúde). Especula-se que isso se deve ao fato de essas áreas apresentarem maior poder de generalização de resultados de pesquisas e de colaboração internacional e nas quais o inglês assume papel de lingua franca da ciência com hegemonia sobre demais línguas estrangeiras.Universidade Estadual de Londrina2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa documentalapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4114310.5433/1519-5392.2021v21n2p05Entretextos; v. 21 n. 2 (2021); 05-252764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41143/30873Copyright (c) 2021 Entretextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessGimenez, Telma NunesOliveira, Henrique Rodrigues deCarneiro, Leonardo Amaral2022-01-26T16:12:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41143Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2022-01-26T16:12:15Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines
Inglés como medio de instrucción en programas de posgrado en Brasil: análisis de documentos de áreas
Inglês como meio de instrução na pós-graduação stricto sensu no Brasil: análise dos documentos de áreas
title English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines
spellingShingle English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines
Gimenez, Telma Nunes
Internationalization
Graduate programs
English medium instruction
Internacionalización
Posgraduación
Inglés como medio de instrucción
Internacionalização
Pós-graduação
Inglês como meio de instrução
title_short English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines
title_full English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines
title_fullStr English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines
title_full_unstemmed English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines
title_sort English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines
author Gimenez, Telma Nunes
author_facet Gimenez, Telma Nunes
Oliveira, Henrique Rodrigues de
Carneiro, Leonardo Amaral
author_role author
author2 Oliveira, Henrique Rodrigues de
Carneiro, Leonardo Amaral
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gimenez, Telma Nunes
Oliveira, Henrique Rodrigues de
Carneiro, Leonardo Amaral
dc.subject.por.fl_str_mv Internationalization
Graduate programs
English medium instruction
Internacionalización
Posgraduación
Inglés como medio de instrucción
Internacionalização
Pós-graduação
Inglês como meio de instrução
topic Internationalization
Graduate programs
English medium instruction
Internacionalización
Posgraduación
Inglés como medio de instrucción
Internacionalização
Pós-graduação
Inglês como meio de instrução
description The growth of English as a means of instruction as part of the internationalization strategy for higher education in Brazil has been verified through recent surveys (GIMENEZ et al., 2018). Among the motivations for its adoption in graduate programs (PPGs) there is the role of  quality parameters established by the CAPES evaluation system. In this study, a content analysis  of documents from knowledge areas was carried out in the item “Perspectives of the PPG internationalization process”. The results indicated varying degrees of explicitness of the item “English medium classes” in different areas of knowledge, with a predominance in the College of Life  Sciences (Agrarian Sciences, Biological Sciences and Health Sciences). It is speculated that this is due to the fact that these areas have greater power to generalize research results and international collaboration and in which English functions as the  lingua franca of science with  hegemony over other foreign languages.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41143
10.5433/1519-5392.2021v21n2p05
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41143
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2021v21n2p05
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41143/30873
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Entretextos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Entretextos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 21 n. 2 (2021); 05-25
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315389558030336