English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41143 |
Resumo: | The growth of English as a means of instruction as part of the internationalization strategy for higher education in Brazil has been verified through recent surveys (GIMENEZ et al., 2018). Among the motivations for its adoption in graduate programs (PPGs) there is the role of quality parameters established by the CAPES evaluation system. In this study, a content analysis of documents from knowledge areas was carried out in the item “Perspectives of the PPG internationalization process”. The results indicated varying degrees of explicitness of the item “English medium classes” in different areas of knowledge, with a predominance in the College of Life Sciences (Agrarian Sciences, Biological Sciences and Health Sciences). It is speculated that this is due to the fact that these areas have greater power to generalize research results and international collaboration and in which English functions as the lingua franca of science with hegemony over other foreign languages. |
id |
UEL-5_485764d868b128406a38f1b0abab5c5a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41143 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplinesInglés como medio de instrucción en programas de posgrado en Brasil: análisis de documentos de áreasInglês como meio de instrução na pós-graduação stricto sensu no Brasil: análise dos documentos de áreasInternationalizationGraduate programsEnglish medium instructionInternacionalizaciónPosgraduaciónInglés como medio de instrucciónInternacionalizaçãoPós-graduaçãoInglês como meio de instruçãoThe growth of English as a means of instruction as part of the internationalization strategy for higher education in Brazil has been verified through recent surveys (GIMENEZ et al., 2018). Among the motivations for its adoption in graduate programs (PPGs) there is the role of quality parameters established by the CAPES evaluation system. In this study, a content analysis of documents from knowledge areas was carried out in the item “Perspectives of the PPG internationalization process”. The results indicated varying degrees of explicitness of the item “English medium classes” in different areas of knowledge, with a predominance in the College of Life Sciences (Agrarian Sciences, Biological Sciences and Health Sciences). It is speculated that this is due to the fact that these areas have greater power to generalize research results and international collaboration and in which English functions as the lingua franca of science with hegemony over other foreign languages.El crecimiento del inglés como medio de instrucción como parte de la estrategia de internacionalización de la educación superior en Brasil se ha verificado a través de encuestas recientes (GIMENEZ et al., 2018). Entre las motivaciones para su adopción en los programas de posgrado (PPG) se encuentra el rol de los parámetros de calidad ajustados por el sistema de evaluación CAPES. En este estudio, el análisis de contenido de documentos de áreas de conocimiento se realizó en el ítem “Perspectivas del proceso de internacionalización de PPG”. Los resultados indicaron diversos grados de explicitación del ítem “clases en inglés” en diferentes áreas del conocimiento, con predominio en las Ciencias de la Vida. Se especula que esto se debe a que estas áreas tienen mayor poder para generalizar resultados de investigación y colaboración internacional y en las que el inglés asume el papel de lengua franca de la ciencia con hegemonía sobre otras lenguas extranjeras.O crescimento do inglês como meio de instrução como parte de estratégias de internacionalização do ensino superior no Brasil tem sido verificado por meio de levantamentos recentes (GIMENEZ et al., 2018). Dentre as motivações para sua adoção nos programas de pós-graduação (PPGs), verifica-se o papel dos parâmetros de qualidade estabelecidos pelo sistema de avaliação da CAPES. Neste estudo, foi realizada análise de conteúdo dos documentos de áreas do conhecimento no quesito “Perspectivas do processo de internacionalização dos PPGs”. Os resultados indicaram variados graus de explicitude do quesito “aulas em inglês” nas diferentes áreas do conhecimento, com predominância no Colégio de Ciências da Vida (Ciências Agrárias, Ciências Biológicas e Ciências da Saúde). Especula-se que isso se deve ao fato de essas áreas apresentarem maior poder de generalização de resultados de pesquisas e de colaboração internacional e nas quais o inglês assume papel de lingua franca da ciência com hegemonia sobre demais línguas estrangeiras.Universidade Estadual de Londrina2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa documentalapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4114310.5433/1519-5392.2021v21n2p05Entretextos; v. 21 n. 2 (2021); 05-252764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41143/30873Copyright (c) 2021 Entretextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessGimenez, Telma NunesOliveira, Henrique Rodrigues deCarneiro, Leonardo Amaral2022-01-26T16:12:15Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41143Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2022-01-26T16:12:15Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines Inglés como medio de instrucción en programas de posgrado en Brasil: análisis de documentos de áreas Inglês como meio de instrução na pós-graduação stricto sensu no Brasil: análise dos documentos de áreas |
title |
English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines |
spellingShingle |
English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines Gimenez, Telma Nunes Internationalization Graduate programs English medium instruction Internacionalización Posgraduación Inglés como medio de instrucción Internacionalização Pós-graduação Inglês como meio de instrução |
title_short |
English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines |
title_full |
English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines |
title_fullStr |
English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines |
title_full_unstemmed |
English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines |
title_sort |
English as a medium of instruction in Brazilian graduate courses: an analysis of criteria by disciplines |
author |
Gimenez, Telma Nunes |
author_facet |
Gimenez, Telma Nunes Oliveira, Henrique Rodrigues de Carneiro, Leonardo Amaral |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Henrique Rodrigues de Carneiro, Leonardo Amaral |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gimenez, Telma Nunes Oliveira, Henrique Rodrigues de Carneiro, Leonardo Amaral |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Internationalization Graduate programs English medium instruction Internacionalización Posgraduación Inglés como medio de instrucción Internacionalização Pós-graduação Inglês como meio de instrução |
topic |
Internationalization Graduate programs English medium instruction Internacionalización Posgraduación Inglés como medio de instrucción Internacionalização Pós-graduação Inglês como meio de instrução |
description |
The growth of English as a means of instruction as part of the internationalization strategy for higher education in Brazil has been verified through recent surveys (GIMENEZ et al., 2018). Among the motivations for its adoption in graduate programs (PPGs) there is the role of quality parameters established by the CAPES evaluation system. In this study, a content analysis of documents from knowledge areas was carried out in the item “Perspectives of the PPG internationalization process”. The results indicated varying degrees of explicitness of the item “English medium classes” in different areas of knowledge, with a predominance in the College of Life Sciences (Agrarian Sciences, Biological Sciences and Health Sciences). It is speculated that this is due to the fact that these areas have greater power to generalize research results and international collaboration and in which English functions as the lingua franca of science with hegemony over other foreign languages. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa documental |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41143 10.5433/1519-5392.2021v21n2p05 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41143 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2021v21n2p05 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/41143/30873 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Entretextos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Entretextos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 21 n. 2 (2021); 05-25 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315389558030336 |