Uma sequência didática de gêneros em ambiente virtual de aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47042 |
Resumo: | One of the many important contributions of Sociodiscursive Interactionism is the systematization process of language teaching, through didactic sequences. However, given the Brazilian context, some researchers defend adaptations and transformations in the base scheme, originally elaborated by Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004). Emphasizing the understanding that the procedures, in essence, constitute a methodology, consequently adopting the denomination didactic sequence of genres (DSG) (BARROS, STRIQUER, GONÇALVES, 2019; BARROS, 2020). Thus, this work aims to present the adaptations made in a DSG, hosted in a learning management system (LMS), which aims to improve the discursive practice of the textual genre ENEM essay text production from students in the last year of high school. Highlights are given for textual review and rewriting activities; for the elaboration of DSG synopsis; modules built in view of the specificity of the DSG being hosted in an LMS. |
id |
UEL-5_5a38ce82439153b7a4b18081e82e2098 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47042 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma sequência didática de gêneros em ambiente virtual de aprendizagemSequência didática de gênerosAmbiente virtual de aprendizagemRedação do EnemOne of the many important contributions of Sociodiscursive Interactionism is the systematization process of language teaching, through didactic sequences. However, given the Brazilian context, some researchers defend adaptations and transformations in the base scheme, originally elaborated by Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004). Emphasizing the understanding that the procedures, in essence, constitute a methodology, consequently adopting the denomination didactic sequence of genres (DSG) (BARROS, STRIQUER, GONÇALVES, 2019; BARROS, 2020). Thus, this work aims to present the adaptations made in a DSG, hosted in a learning management system (LMS), which aims to improve the discursive practice of the textual genre ENEM essay text production from students in the last year of high school. Highlights are given for textual review and rewriting activities; for the elaboration of DSG synopsis; modules built in view of the specificity of the DSG being hosted in an LMS.Una de las muchas e importantes contribuciones del Interaccionismo Sociodiscursivo es el proceso de sistematización de enseñanza de lenguas, a través de secuencias didácticas. Sin embargo, frente al contexto brasileño, algunos investigadores defienden que adaptaciones y transformaciones en el esquema base, originalmente, elaborado por Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004). Con destaque para la comprensión de que los procedimientos, en esencial, constituyen una metodología, resultando en la denominación “secuencias didácticas de género” (SDG) (BARROS, STIQUER, GONÇALVES, 2019; BARROS, 2020). Así, este trabajo tiene la finalidad de presentar las adaptaciones realizadas en una SDG, hospedada en un ambiente virtual de aprendizaje (AVA), a la cual destina al aprimoramento de la práctica discursiva de la producción de textos, de alumnos del último año de la secundaria, de género textual redacción do ENEM. Los destaques son para las actividades de revisión y reescritura textual; para la elaboración de la sinopsis de la SDG; módulos construidos frente a la especificidad de la SDG estar hospedada en un AVA.Uma das muitas importantes contribuições do Interacionismo Sociodiscursivo é o processo de sistematização do ensino de línguas por meio de sequências didáticas. Contudo, diante do contexto brasileiro, alguns pesquisadores defendem adaptações e transformações no esquema de base, originalmente elaborado por Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004). Para esta pesquisa, adotamos a proposição de Barros (2020), que, além de incluir o termo “de gêneros” na nomenclatura original do dispositivo - sequência didática de gêneros (SDG) -, amplia o seu escopo, abordando-o, também, como uma metodologia de ensino da língua: metodologia das SDG. . Assim, este trabalho tem por objetivo apresentar as adaptações realizadas em uma SDG, hospedada em ambiente virtual de aprendizagem (AVA), a qual visa ao aprimoramento da prática discursiva da produção de textos, de alunos do último ano do Ensino Médio, do gênero textual redação do ENEM. Os destaques são para as atividades de revisão e reescrita textual, para a elaboração de sinopse da SDG e ainda para os módulos construídos diante da especificidade da SDG estar hospedada em um AVA. Universidade Estadual de Londrina2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4704210.5433/1519-5392.2023v23n1Espp101-121Entretextos; v. 23 n. 1Esp (2023): Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz; 101-1212764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47042/48691Copyright (c) 2023 Carla Aparecida Nunes de Souza, Marilúcia dos Santos Domingos Striquerhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Carla Aparecida Nunes de Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos2023-06-06T16:58:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47042Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-06-06T16:58:28Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma sequência didática de gêneros em ambiente virtual de aprendizagem |
title |
Uma sequência didática de gêneros em ambiente virtual de aprendizagem |
spellingShingle |
Uma sequência didática de gêneros em ambiente virtual de aprendizagem Souza, Carla Aparecida Nunes de Sequência didática de gêneros Ambiente virtual de aprendizagem Redação do Enem |
title_short |
Uma sequência didática de gêneros em ambiente virtual de aprendizagem |
title_full |
Uma sequência didática de gêneros em ambiente virtual de aprendizagem |
title_fullStr |
Uma sequência didática de gêneros em ambiente virtual de aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Uma sequência didática de gêneros em ambiente virtual de aprendizagem |
title_sort |
Uma sequência didática de gêneros em ambiente virtual de aprendizagem |
author |
Souza, Carla Aparecida Nunes de |
author_facet |
Souza, Carla Aparecida Nunes de Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos |
author_role |
author |
author2 |
Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Carla Aparecida Nunes de Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sequência didática de gêneros Ambiente virtual de aprendizagem Redação do Enem |
topic |
Sequência didática de gêneros Ambiente virtual de aprendizagem Redação do Enem |
description |
One of the many important contributions of Sociodiscursive Interactionism is the systematization process of language teaching, through didactic sequences. However, given the Brazilian context, some researchers defend adaptations and transformations in the base scheme, originally elaborated by Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004). Emphasizing the understanding that the procedures, in essence, constitute a methodology, consequently adopting the denomination didactic sequence of genres (DSG) (BARROS, STRIQUER, GONÇALVES, 2019; BARROS, 2020). Thus, this work aims to present the adaptations made in a DSG, hosted in a learning management system (LMS), which aims to improve the discursive practice of the textual genre ENEM essay text production from students in the last year of high school. Highlights are given for textual review and rewriting activities; for the elaboration of DSG synopsis; modules built in view of the specificity of the DSG being hosted in an LMS. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47042 10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp101-121 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47042 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp101-121 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47042/48691 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Carla Aparecida Nunes de Souza, Marilúcia dos Santos Domingos Striquer https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Carla Aparecida Nunes de Souza, Marilúcia dos Santos Domingos Striquer https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 23 n. 1Esp (2023): Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz; 101-121 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315390039326720 |