A produção de sequências didáticas de gêneros da ordem do argumentar: perspectivas aplicadas à formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47144 |
Resumo: | This study presents the results of a research on the production of didactic sequences based on argumentative text genres, in the context of continuing education for high school teachers, in a small city in Paraíba. This is a qualitative, collaborative research, linked to the field of Applied Linguistics, whose corpus consists of a didactic sequence and a reflective session held with one of the course participants, highlighting the relevance of such an instrument for the teaching context. The theoretical axis of this investigation is based on the studies by Bronckart (1999); Dolz, Noverraz and Shneuwvly (2004), Costa-Hubes and Simioni (2014), among others. The results revealed that, with the contributions of the course, the teachers were able to elaborate a didactic sequence, considering the teachable dimensions of the worked genre and the language skills, as well as understanding that the referred instrument helps the teacher in his class preparation. |
id |
UEL-5_6b1b7f31f0d09182f24d56264c0326b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47144 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
A produção de sequências didáticas de gêneros da ordem do argumentar: perspectivas aplicadas à formação docenteGêneros Textuais da Ordem do ArgumentarSequências DidáticasFormação ContinuadaThis study presents the results of a research on the production of didactic sequences based on argumentative text genres, in the context of continuing education for high school teachers, in a small city in Paraíba. This is a qualitative, collaborative research, linked to the field of Applied Linguistics, whose corpus consists of a didactic sequence and a reflective session held with one of the course participants, highlighting the relevance of such an instrument for the teaching context. The theoretical axis of this investigation is based on the studies by Bronckart (1999); Dolz, Noverraz and Shneuwvly (2004), Costa-Hubes and Simioni (2014), among others. The results revealed that, with the contributions of the course, the teachers were able to elaborate a didactic sequence, considering the teachable dimensions of the worked genre and the language skills, as well as understanding that the referred instrument helps the teacher in his class preparation. Este trabajo presenta resultados de una investigación sobre producción de secuencias didácticas de géneros textuales escritos del orden del argumentar, en el contexto de una formación continua para profesores de la Enseñanza Mediana, en una ciudad del Estado de Paraíba. Se trata de una investigación cualitativa, colaborativa, vinculada a los estudios de la Lingüística Aplicada, cuyo corpus se constituye por una secuencia didáctica y una sesión reflexiva, llevada a cabo con uno de los estudiantes del curso, sobre la importancia de esta herramienta para el contexto de enseñanza. El eje teórico se fundamenta en estudios de Bronckart (1999); Dolz, Noverraz y Shneuwvly (2004), Costa-Hubes y Simioni (2014), entre otros. Los resultados revelan que, a partir de las contribuciones del curso, los profesores fueron capaces de elaborar una secuencia didáctica, considerando las dimensiones enseñables del género trabajado y las capacidades de lenguaje, así como han comprendido que este instrumento auxilia el profesor en la organización de sus clases. Este trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa sobre produção de sequências didáticas de gêneros textuais escritos da ordem do argumentar, no contexto de uma formação continuada para professores do Ensino Médio, em um município paraibano. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, de cunho colaborativo, vinculada ao campo de estudos da Linguística Aplicada, cujo corpus é constituído por uma sequência didática e uma sessão reflexiva realizada com um dos cursistas sobre a relevância de tal instrumento para o contexto de ensino. O eixo teórico desta investigação está representado pelos estudos de Bronckart (1999); Dolz, Noverraz e Shneuwvly (2004), Costa-Hubes e Simioni (2014), entre outros. Os resultados revelaram que, com as contribuições do curso, os professores foram capazes de elaborar uma sequência didática, considerando as dimensões ensináveis do gênero trabalhado e as capacidades de linguagem, bem como compreenderam que o referido instrumento auxilia o docente na organização de suas aulas.Universidade Estadual de Londrina2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4714410.5433/1519-5392.2023v23n1Espp269-291Entretextos; v. 23 n. 1Esp (2023): Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz; 269-2912764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47144/48697Copyright (c) 2023 Senhora Luciana Vieira , Senhora Fátima Alveshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha, Luciana Vieira AlvesAlves , Maria de Fátima2023-06-06T16:58:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47144Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-06-06T16:58:28Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A produção de sequências didáticas de gêneros da ordem do argumentar: perspectivas aplicadas à formação docente |
title |
A produção de sequências didáticas de gêneros da ordem do argumentar: perspectivas aplicadas à formação docente |
spellingShingle |
A produção de sequências didáticas de gêneros da ordem do argumentar: perspectivas aplicadas à formação docente Rocha, Luciana Vieira Alves Gêneros Textuais da Ordem do Argumentar Sequências Didáticas Formação Continuada |
title_short |
A produção de sequências didáticas de gêneros da ordem do argumentar: perspectivas aplicadas à formação docente |
title_full |
A produção de sequências didáticas de gêneros da ordem do argumentar: perspectivas aplicadas à formação docente |
title_fullStr |
A produção de sequências didáticas de gêneros da ordem do argumentar: perspectivas aplicadas à formação docente |
title_full_unstemmed |
A produção de sequências didáticas de gêneros da ordem do argumentar: perspectivas aplicadas à formação docente |
title_sort |
A produção de sequências didáticas de gêneros da ordem do argumentar: perspectivas aplicadas à formação docente |
author |
Rocha, Luciana Vieira Alves |
author_facet |
Rocha, Luciana Vieira Alves Alves , Maria de Fátima |
author_role |
author |
author2 |
Alves , Maria de Fátima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Luciana Vieira Alves Alves , Maria de Fátima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gêneros Textuais da Ordem do Argumentar Sequências Didáticas Formação Continuada |
topic |
Gêneros Textuais da Ordem do Argumentar Sequências Didáticas Formação Continuada |
description |
This study presents the results of a research on the production of didactic sequences based on argumentative text genres, in the context of continuing education for high school teachers, in a small city in Paraíba. This is a qualitative, collaborative research, linked to the field of Applied Linguistics, whose corpus consists of a didactic sequence and a reflective session held with one of the course participants, highlighting the relevance of such an instrument for the teaching context. The theoretical axis of this investigation is based on the studies by Bronckart (1999); Dolz, Noverraz and Shneuwvly (2004), Costa-Hubes and Simioni (2014), among others. The results revealed that, with the contributions of the course, the teachers were able to elaborate a didactic sequence, considering the teachable dimensions of the worked genre and the language skills, as well as understanding that the referred instrument helps the teacher in his class preparation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47144 10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp269-291 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47144 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2023v23n1Espp269-291 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47144/48697 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Senhora Luciana Vieira , Senhora Fátima Alves https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Senhora Luciana Vieira , Senhora Fátima Alves https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 23 n. 1Esp (2023): Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz; 269-291 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315390067638272 |