Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/45188 |
Resumo: | In recent decades, bilingual schools have been widely established in Brazil. Within this plurilingual educational universe, the immersive approach of a second language (L2) gains prominence, and a frequent issue of this focus converges to the appropriate use of the first language (L1) in learning the target language. The current research reflects on the L1–L2 relationship in classrooms for learning German as a Foreign Language and, for this purpose, a two-year study in elementary school was conducted in a bilingual school in Brazil. The empirical study, predominantly qualitative, sought to examine the school performance of L2 learning from two groups — the experimental group with the limitation of the use of L1 and the control group with opportune use of L1. The research generated guiding principles with the aim of helping language teachers to make decisions about their language use choices in the immersive classroom, since, on the one hand, the limitation of L1 use provides better readiness on the behalf of learners to communicate in the target language, on the other hand, it can limit participation in second language learning. |
id |
UEL-5_c04aaa6cfbe9aeaac8c6e62746ce4db0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45188 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal studyLimitación del uso de L1 y su impacto en el aprendizaje de L2: un estudio longitudinal Limitação do uso da L1 e seu impacto na aprendizagem de L2: um estudo longitudinalL1 no aprendizado de L2L1/L2 em programas imersivosAlemão como Língua Estrangeira. L1 in L2 learning L1/L2 in immersion classroomsGerman as a foreign languageL1 en el aprendizaje de L2Alemán como lengua extranjeraL1 /L2 en programas inmersivosIn recent decades, bilingual schools have been widely established in Brazil. Within this plurilingual educational universe, the immersive approach of a second language (L2) gains prominence, and a frequent issue of this focus converges to the appropriate use of the first language (L1) in learning the target language. The current research reflects on the L1–L2 relationship in classrooms for learning German as a Foreign Language and, for this purpose, a two-year study in elementary school was conducted in a bilingual school in Brazil. The empirical study, predominantly qualitative, sought to examine the school performance of L2 learning from two groups — the experimental group with the limitation of the use of L1 and the control group with opportune use of L1. The research generated guiding principles with the aim of helping language teachers to make decisions about their language use choices in the immersive classroom, since, on the one hand, the limitation of L1 use provides better readiness on the behalf of learners to communicate in the target language, on the other hand, it can limit participation in second language learning.En las últimas décadas, las escuelas bilingües fueron ampliamente criadas en Brasil. Dentro de este universo educativo plurilingüe, el enfoque inmersivo de una segunda lengua (L2) gana espacio y una cuestión frecuente de este enfoque converge hacia el uso apropiado de la primera lengua (L1) en el aprendizaje de la lengua meta. La investigación actual reflexiona sobre la relación L1-L2 en los salones de clases para el aprendizaje del alemán como lengua extranjera y, para ello, se realizó un estudio de dos años en la escuela primaria de una escuela bilingüe en Brasil. El estudio empírico predominantemente cualitativo buscó examinar el rendimiento escolar del aprendizaje de L2 en dos grupos: el grupo experimental con uso limitado de L1 y el grupo de control con uso oportuno de L1. Los resultados generaron principios rectores con el objetivo de ayudar a docentes de L2 a tomar decisiones sobre sus elecciones de uso del idioma en el aula de inmersión, ya que, por un lado, la limitación del uso de L1 proporciona una mejor disposición, por parte de aprendices, para comunicación en la lengua alvo, por otro lado, puede limitar la participación en los contextos de aprendizaje de una segunda lengua. Nas últimas décadas, escolas bilíngues foram amplamente criadas no Brasil. Dentro desse universo educacional plurilíngue, a abordagem imersiva de uma segunda língua (L2) ganha espaço, e uma questão contumaz desse enfoque converge para o uso apropriado da primeira língua (L1) no aprendizado da língua-alvo. O atual trabalho traz uma reflexão sobre a relação L1–L2 em salas de aula de aprendizado de alemão como língua estrangeira, e, para esse fim, foi conduzido um estudo de dois anos no ensino fundamental de uma escola bilíngue no Brasil. O estudo empírico, predominantemente qualitativo, procurou examinar o rendimento escolar de aprendizado da L2 de dois grupos — o grupo do experimento, com a limitação do uso da L1, e o grupo de controle, com uso oportunizado da L1. Os resultados geraram princípios orientadores, com o objetivo de ajudar docentes de L2 a tomar decisões sobre suas escolhas de uso do idioma na sala de aula de imersão, pois, se de um lado a limitação do uso da L1 proporciona uma melhor prontidão, por parte das/dos aprendizes, para comunicação na língua-alvo, por outro, ela pode ser limitadora de participação em contextos de aprendizado de uma segunda língua.Universidade Estadual de Londrina2022-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa Empírica de Campo.application/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4518810.5433/1519-5392.2022v22n2Esp.p63Entretextos; v. 22 n. 2Esp. (2022): Dossiê: Educação e formação de professores para o contexto bilíngue; 63-822764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/45188/48088Copyright (c) 2022 Entretextoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVasques de Araujo, Ana Beatriz2023-04-07T09:04:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45188Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-04-07T09:04:16Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study Limitación del uso de L1 y su impacto en el aprendizaje de L2: un estudio longitudinal Limitação do uso da L1 e seu impacto na aprendizagem de L2: um estudo longitudinal |
title |
Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study |
spellingShingle |
Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study Vasques de Araujo, Ana Beatriz L1 no aprendizado de L2 L1/L2 em programas imersivos Alemão como Língua Estrangeira. L1 in L2 learning L1/L2 in immersion classrooms German as a foreign language L1 en el aprendizaje de L2 Alemán como lengua extranjera L1 /L2 en programas inmersivos |
title_short |
Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study |
title_full |
Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study |
title_fullStr |
Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study |
title_full_unstemmed |
Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study |
title_sort |
Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study |
author |
Vasques de Araujo, Ana Beatriz |
author_facet |
Vasques de Araujo, Ana Beatriz |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasques de Araujo, Ana Beatriz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
L1 no aprendizado de L2 L1/L2 em programas imersivos Alemão como Língua Estrangeira. L1 in L2 learning L1/L2 in immersion classrooms German as a foreign language L1 en el aprendizaje de L2 Alemán como lengua extranjera L1 /L2 en programas inmersivos |
topic |
L1 no aprendizado de L2 L1/L2 em programas imersivos Alemão como Língua Estrangeira. L1 in L2 learning L1/L2 in immersion classrooms German as a foreign language L1 en el aprendizaje de L2 Alemán como lengua extranjera L1 /L2 en programas inmersivos |
description |
In recent decades, bilingual schools have been widely established in Brazil. Within this plurilingual educational universe, the immersive approach of a second language (L2) gains prominence, and a frequent issue of this focus converges to the appropriate use of the first language (L1) in learning the target language. The current research reflects on the L1–L2 relationship in classrooms for learning German as a Foreign Language and, for this purpose, a two-year study in elementary school was conducted in a bilingual school in Brazil. The empirical study, predominantly qualitative, sought to examine the school performance of L2 learning from two groups — the experimental group with the limitation of the use of L1 and the control group with opportune use of L1. The research generated guiding principles with the aim of helping language teachers to make decisions about their language use choices in the immersive classroom, since, on the one hand, the limitation of L1 use provides better readiness on the behalf of learners to communicate in the target language, on the other hand, it can limit participation in second language learning. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa Empírica de Campo. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/45188 10.5433/1519-5392.2022v22n2Esp.p63 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/45188 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2022v22n2Esp.p63 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/45188/48088 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Entretextos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Entretextos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 22 n. 2Esp. (2022): Dossiê: Educação e formação de professores para o contexto bilíngue; 63-82 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315389970120704 |