Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasques de Araujo, Ana Beatriz
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/45188
Resumo: In recent decades, bilingual schools have been widely established in Brazil. Within this plurilingual educational universe, the immersive approach of a second language (L2) gains prominence, and a frequent issue of this focus converges to the appropriate use of the first language (L1) in learning the target language. The current research reflects on the L1–L2 relationship in classrooms for learning German as a Foreign Language and, for this purpose, a two-year study in elementary school was conducted in a bilingual school in Brazil. The empirical study, predominantly qualitative, sought to examine the school performance of L2 learning from two groups — the experimental group with the limitation of the use of L1 and the control group with opportune use of L1. The research generated guiding principles with the aim of helping language teachers to make decisions about their language use choices in the immersive classroom, since, on the one hand, the limitation of L1 use provides better readiness on the behalf of learners to communicate in the target language, on the other hand, it can limit participation in second language learning.
id UEL-5_c04aaa6cfbe9aeaac8c6e62746ce4db0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45188
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal studyLimitación del uso de L1 y su impacto en el aprendizaje de L2: un estudio longitudinal Limitação do uso da L1 e seu impacto na aprendizagem de L2: um estudo longitudinalL1 no aprendizado de L2L1/L2 em programas imersivosAlemão como Língua Estrangeira. L1 in L2 learning L1/L2 in immersion classroomsGerman as a foreign languageL1 en el aprendizaje de L2Alemán como lengua extranjeraL1 /L2 en programas inmersivosIn recent decades, bilingual schools have been widely established in Brazil. Within this plurilingual educational universe, the immersive approach of a second language (L2) gains prominence, and a frequent issue of this focus converges to the appropriate use of the first language (L1) in learning the target language. The current research reflects on the L1–L2 relationship in classrooms for learning German as a Foreign Language and, for this purpose, a two-year study in elementary school was conducted in a bilingual school in Brazil. The empirical study, predominantly qualitative, sought to examine the school performance of L2 learning from two groups — the experimental group with the limitation of the use of L1 and the control group with opportune use of L1. The research generated guiding principles with the aim of helping language teachers to make decisions about their language use choices in the immersive classroom, since, on the one hand, the limitation of L1 use provides better readiness on the behalf of learners to communicate in the target language, on the other hand, it can limit participation in second language learning.En las últimas décadas, las escuelas bilingües fueron ampliamente criadas en Brasil. Dentro de este universo educativo plurilingüe, el enfoque inmersivo de una segunda lengua (L2) gana espacio y una cuestión  frecuente de este enfoque converge hacia el uso apropiado de la primera lengua (L1) en el aprendizaje de la lengua meta. La investigación actual reflexiona sobre la relación L1-L2 en los salones de clases para el aprendizaje del alemán como lengua extranjera y, para ello, se realizó un estudio de dos años en la escuela primaria de una escuela bilingüe en Brasil. El estudio empírico predominantemente cualitativo buscó examinar el rendimiento escolar del aprendizaje de L2 en dos grupos: el grupo experimental con uso limitado de L1 y el grupo de control con uso oportuno de L1. Los resultados generaron principios rectores con el objetivo de ayudar a docentes de L2 a tomar decisiones sobre sus elecciones de uso del idioma en el aula de inmersión, ya que, por un lado, la limitación del uso de L1 proporciona una mejor disposición, por parte de aprendices, para comunicación en la lengua alvo, por otro lado, puede limitar la participación en los contextos de aprendizaje de una segunda lengua. Nas últimas décadas, escolas bilíngues foram amplamente criadas no Brasil. Dentro desse universo educacional plurilíngue, a abordagem imersiva de uma segunda língua (L2) ganha espaço, e uma questão contumaz desse enfoque converge para o uso apropriado da primeira língua (L1) no aprendizado da língua-alvo. O atual trabalho traz uma reflexão sobre a relação L1–L2 em salas de aula de aprendizado de alemão como língua estrangeira, e, para esse fim, foi conduzido um estudo de dois anos no ensino fundamental de uma escola bilíngue no Brasil. O estudo empírico, predominantemente qualitativo, procurou examinar o rendimento escolar de aprendizado da L2 de dois grupos — o grupo do experimento, com a limitação do uso da L1, e o grupo de controle, com uso oportunizado da L1. Os resultados geraram princípios orientadores, com o objetivo de ajudar docentes de L2 a tomar decisões sobre suas escolhas de uso do idioma na sala de aula de imersão, pois, se de um lado a limitação do uso da L1 proporciona uma melhor prontidão, por parte das/dos aprendizes, para comunicação na língua-alvo, por outro, ela pode ser limitadora de participação em contextos de aprendizado de uma segunda língua.Universidade Estadual de Londrina2022-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa Empírica de Campo.application/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4518810.5433/1519-5392.2022v22n2Esp.p63Entretextos; v. 22 n. 2Esp. (2022): Dossiê: Educação e formação de professores para o contexto bilíngue; 63-822764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/45188/48088Copyright (c) 2022 Entretextoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVasques de Araujo, Ana Beatriz2023-04-07T09:04:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45188Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-04-07T09:04:16Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study
Limitación del uso de L1 y su impacto en el aprendizaje de L2: un estudio longitudinal
Limitação do uso da L1 e seu impacto na aprendizagem de L2: um estudo longitudinal
title Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study
spellingShingle Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study
Vasques de Araujo, Ana Beatriz
L1 no aprendizado de L2
L1/L2 em programas imersivos
Alemão como Língua Estrangeira.
L1 in L2 learning
L1/L2 in immersion classrooms
German as a foreign language
L1 en el aprendizaje de L2
Alemán como lengua extranjera
L1 /L2 en programas inmersivos
title_short Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study
title_full Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study
title_fullStr Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study
title_full_unstemmed Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study
title_sort Limitation of L1 use and its impact on L2 learning: a longitudinal study
author Vasques de Araujo, Ana Beatriz
author_facet Vasques de Araujo, Ana Beatriz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasques de Araujo, Ana Beatriz
dc.subject.por.fl_str_mv L1 no aprendizado de L2
L1/L2 em programas imersivos
Alemão como Língua Estrangeira.
L1 in L2 learning
L1/L2 in immersion classrooms
German as a foreign language
L1 en el aprendizaje de L2
Alemán como lengua extranjera
L1 /L2 en programas inmersivos
topic L1 no aprendizado de L2
L1/L2 em programas imersivos
Alemão como Língua Estrangeira.
L1 in L2 learning
L1/L2 in immersion classrooms
German as a foreign language
L1 en el aprendizaje de L2
Alemán como lengua extranjera
L1 /L2 en programas inmersivos
description In recent decades, bilingual schools have been widely established in Brazil. Within this plurilingual educational universe, the immersive approach of a second language (L2) gains prominence, and a frequent issue of this focus converges to the appropriate use of the first language (L1) in learning the target language. The current research reflects on the L1–L2 relationship in classrooms for learning German as a Foreign Language and, for this purpose, a two-year study in elementary school was conducted in a bilingual school in Brazil. The empirical study, predominantly qualitative, sought to examine the school performance of L2 learning from two groups — the experimental group with the limitation of the use of L1 and the control group with opportune use of L1. The research generated guiding principles with the aim of helping language teachers to make decisions about their language use choices in the immersive classroom, since, on the one hand, the limitation of L1 use provides better readiness on the behalf of learners to communicate in the target language, on the other hand, it can limit participation in second language learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Pesquisa Empírica de Campo.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/45188
10.5433/1519-5392.2022v22n2Esp.p63
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/45188
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2022v22n2Esp.p63
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/45188/48088
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Entretextos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Entretextos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 22 n. 2Esp. (2022): Dossiê: Educação e formação de professores para o contexto bilíngue; 63-82
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315389970120704