Multimodalidade na ação de ensinar língua inglesa para crianças como ferramenta didática na coconstrução do sentido
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48318 |
Resumo: | This article, under the theme planning and mobilization of didactic tools in the co-construction of meaning in the classroom, aims to propose and analyze multimodal actions for teaching English to children in the 1st year of elementary school. The study is anchored in Le Ferrec and Leclère (2015) and Leclère (2021) with regard to the meanings produced in the language classroom; Kress et al (2001) regarding multimodal teaching and learning and Kress (2010) and Ribeiro (2021) regarding multimodality. This investigation is characterized as exploratory and bibliographic with a qualitative data approach. The selected corpora are constituted by the illustrated book Brown Bear, Brown Bear, What Do You See? by Bill Martin Jr. and Eric Carle, and by student-produced games for teaching and learning. The results showed that the multimodal teaching of the English language favors the learning of the students, especially the children in the literacy process, since the language through the visual mode is more recurrent. |
id |
UEL-5_c873bd17538cb171596630bee9c880c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48318 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Multimodalidade na ação de ensinar língua inglesa para crianças como ferramenta didática na coconstrução do sentido MultimodalidadeEnsino da língua inglesaLivros ilustradosThis article, under the theme planning and mobilization of didactic tools in the co-construction of meaning in the classroom, aims to propose and analyze multimodal actions for teaching English to children in the 1st year of elementary school. The study is anchored in Le Ferrec and Leclère (2015) and Leclère (2021) with regard to the meanings produced in the language classroom; Kress et al (2001) regarding multimodal teaching and learning and Kress (2010) and Ribeiro (2021) regarding multimodality. This investigation is characterized as exploratory and bibliographic with a qualitative data approach. The selected corpora are constituted by the illustrated book Brown Bear, Brown Bear, What Do You See? by Bill Martin Jr. and Eric Carle, and by student-produced games for teaching and learning. The results showed that the multimodal teaching of the English language favors the learning of the students, especially the children in the literacy process, since the language through the visual mode is more recurrent.Este artículo, bajo el tema planificación y movilización de herramientas didácticas en la co-construcción de sentido en el aula, tiene como objetivo proponer y analizar acciones multimodales para la enseñanza del inglés a niños del 1º año de la enseñanza fundamental. El estudio se ancla en Le Ferrec y Leclère (2015) y Leclère (2021) con respecto a los significados producidos en el aula de lengua; Kress et al (2001) sobre enseñanza y aprendizaje multimodal y Kress (2010) y Ribeiro (2021) sobre multimodalidad. Esta investigación se caracteriza por ser exploratoria y bibliográfica con un enfoque cualitativo de datos. Los corpus seleccionados están constituidos por el libro ilustrado Oso pardo, oso pardo, ¿qué ves? por Bill Martín Jr. y Eric Carle, y por juegos producidos por estudiantes para la enseñanza y el aprendizaje. Los resultados mostraron que la enseñanza multimodal del idioma inglés favorece el aprendizaje de los estudiantes, en especial de los niños en proceso de lectoescritura, ya que el lenguaje a través de la modalidad visual es más recurrente.Este artigo, sob o tema planejamento e mobilização de ferramentas didáticas na coconstrução do sentido em sala de aula, tem por objetivo propor e analisar ações de caráter multimodal para o ensino da língua inglesa de crianças do 1° ano do ensino fundamental. O estudo ancora-se em Le Ferrec e Leclère-Messebel (2015) e Leclère (2021) no que diz respeito aos sentidos produzidos em sala de aula de línguas; Kress et al. (2001) no que se refere ao ensino e à aprendizagem multimodal e Kress (2010) e Ribeiro (2021) acerca da multimodalidade. Esta investigação caracteriza-se como exploratória e bibliográfica com abordagem de dados qualitativa. Os corpora selecionados são constituídos pelo livro ilustrado Brown Bear, Brown Bear, What Do You See? de Bill Martin Jr. e Eric Carle e por jogos produzidos pelos alunos para o ensino e aprendizagem. Os resultados demonstraram que o ensino multimodal da língua inglesa favorece a aprendizagem dos alunos, em especial, as crianças em processo de alfabetização, uma vez que a linguagem pelo modo visual é mais recorrente. Universidade Estadual de Londrina2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4831810.5433/1519-5392.2023v23n4p68-89Entretextos; v. 23 n. 4 (2023): Atem´ático ; 68-892764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48318/49545Copyright (c) 2023 Daiane Zamoner, Ernani Cesar de Freitashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZamoner, Daianede Freitas, Ernani Cesar2024-02-23T16:02:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48318Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2024-02-23T16:02:48Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Multimodalidade na ação de ensinar língua inglesa para crianças como ferramenta didática na coconstrução do sentido |
title |
Multimodalidade na ação de ensinar língua inglesa para crianças como ferramenta didática na coconstrução do sentido |
spellingShingle |
Multimodalidade na ação de ensinar língua inglesa para crianças como ferramenta didática na coconstrução do sentido Zamoner, Daiane Multimodalidade Ensino da língua inglesa Livros ilustrados |
title_short |
Multimodalidade na ação de ensinar língua inglesa para crianças como ferramenta didática na coconstrução do sentido |
title_full |
Multimodalidade na ação de ensinar língua inglesa para crianças como ferramenta didática na coconstrução do sentido |
title_fullStr |
Multimodalidade na ação de ensinar língua inglesa para crianças como ferramenta didática na coconstrução do sentido |
title_full_unstemmed |
Multimodalidade na ação de ensinar língua inglesa para crianças como ferramenta didática na coconstrução do sentido |
title_sort |
Multimodalidade na ação de ensinar língua inglesa para crianças como ferramenta didática na coconstrução do sentido |
author |
Zamoner, Daiane |
author_facet |
Zamoner, Daiane de Freitas, Ernani Cesar |
author_role |
author |
author2 |
de Freitas, Ernani Cesar |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zamoner, Daiane de Freitas, Ernani Cesar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Multimodalidade Ensino da língua inglesa Livros ilustrados |
topic |
Multimodalidade Ensino da língua inglesa Livros ilustrados |
description |
This article, under the theme planning and mobilization of didactic tools in the co-construction of meaning in the classroom, aims to propose and analyze multimodal actions for teaching English to children in the 1st year of elementary school. The study is anchored in Le Ferrec and Leclère (2015) and Leclère (2021) with regard to the meanings produced in the language classroom; Kress et al (2001) regarding multimodal teaching and learning and Kress (2010) and Ribeiro (2021) regarding multimodality. This investigation is characterized as exploratory and bibliographic with a qualitative data approach. The selected corpora are constituted by the illustrated book Brown Bear, Brown Bear, What Do You See? by Bill Martin Jr. and Eric Carle, and by student-produced games for teaching and learning. The results showed that the multimodal teaching of the English language favors the learning of the students, especially the children in the literacy process, since the language through the visual mode is more recurrent. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48318 10.5433/1519-5392.2023v23n4p68-89 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48318 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2023v23n4p68-89 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/48318/49545 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Daiane Zamoner, Ernani Cesar de Freitas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Daiane Zamoner, Ernani Cesar de Freitas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 23 n. 4 (2023): Atem´ático ; 68-89 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315390137892864 |