A proposal for a peer-assessment grid of writing in Portuguese as additional language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borba, Laura Campos de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/36242
Resumo: This paper adjusts the teacher-student assessment grid of de Dilli, Schoffen e Schlatter (2012) to a grid that stimulates interaction among students to assess writing in Portuguese as Additional Language from intermediate level onwards. The theoretical framework used builds on Bakhtin's notion of language use (BAKHTIN, 1997, 2006) and notions of the area of language assessment, especially the concept of assessment (BACHMAN, 1991; CHAPELLE, 1999; RICHARDS; SCHMIDT, 2010), their pedagogic function (LUCKESI, 1996; SANTOS, 2005; SCHLATTER et al., 2005), and the concept of proficiency (SCHOFFEN, 2009). The methodology consists of substituting technical terms and including a step to mediate the development of linguistic awareness. The resultant grid stimulates responsive reactions and promotes collaborative learning through interaction. In conclusion, the adjusted grid encourages teachers to adopt an inclusive attitude during the assessment process, helps students in developing a more active attitude, and fosters learning through interaction.
id UEL-5_d7af09f7f6141f0f626fc856c70462de
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36242
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling A proposal for a peer-assessment grid of writing in Portuguese as additional languagePropuesta de una tabla de coevaluación de la producción escrita en portugués como lengua adicionalProposta de uma grade de avaliação por pares da produção escrita em português como língua adicionalTask-based language teachingAssessment in additional languagesEnfoque por tareas. Evaluación en lenguas adicionales.Ensino-aprendizagemAvaliaçãoLínguas adicionaisThis paper adjusts the teacher-student assessment grid of de Dilli, Schoffen e Schlatter (2012) to a grid that stimulates interaction among students to assess writing in Portuguese as Additional Language from intermediate level onwards. The theoretical framework used builds on Bakhtin's notion of language use (BAKHTIN, 1997, 2006) and notions of the area of language assessment, especially the concept of assessment (BACHMAN, 1991; CHAPELLE, 1999; RICHARDS; SCHMIDT, 2010), their pedagogic function (LUCKESI, 1996; SANTOS, 2005; SCHLATTER et al., 2005), and the concept of proficiency (SCHOFFEN, 2009). The methodology consists of substituting technical terms and including a step to mediate the development of linguistic awareness. The resultant grid stimulates responsive reactions and promotes collaborative learning through interaction. In conclusion, the adjusted grid encourages teachers to adopt an inclusive attitude during the assessment process, helps students in developing a more active attitude, and fosters learning through interaction.Este trabajo tiene por objetivo adaptar la tabla de evaluación profesor-alumno de de Dilli, Schoffen e Schlatter (2012) para una tabla que fomente la interacción alumno-alumno para evaluar la producción escrita en la enseñanza de portugués como lengua adicional a partir del nivel intermedio. El marco teórico se basa principalmente en la noción bajtiniana de uso de la lengua (BAKHTIN, 1997, 2006) y en la evaluación de lenguas (BACHMAN, 1991, CHAPELLE, 1999; RICHARDS; SCHMIDT, 2010), su función pedagógica (LUCKESI, 1996; SANTOS, 2005; SCHLATTER et al., 2005) y la noción de competencia (SCHOFFEN, 2009). La metodología consistió en la sustitución de términos técnicos y en la inclusión de un espacio para mediar la reflexión lingüística. De ello resulta una tabla que estimula una actitud responsiva y promueve un aprendizaje colaborativo. Se concluye que la tabla propuesta motiva la adopción de una postura inclusiva del profesor en el proceso de evaluación, auxilia a los alumnos en el desarrollo de una postura más activa y fomenta el aprendizaje mediante la interacción.Este artigo tem como objetivo adaptar a grade de avaliação professor-aluno de Dilli, Schoffen e Schlatter (2012) para uma grade que fomente a interação aluno-aluno para avaliar a produção escrita no ensino de PLA a partir do nível intermediário. O marco teórico advém principalmente da noção bakhtiniana de uso da língua (BAKHTIN, 1997, 2006) e da avaliação de línguas, especialmente o conceito de avaliação (BACHMAN, 1991; CHAPELLE, 1999; RICHARDS; SCHMIDT, 2010), sua função pedagógica (LUCKESI, 1996; SANTOS, 2005; SCHLATTER et al., 2005) e a noção de proficiência (SCHOFFEN, 2009). Como metodologia, substituíram-se os termos técnicos e incluiu-se um espaço para mediar a reflexão linguística. O resultado é uma grade que estimula uma atitude responsiva e promove uma aprendizagem colaborativa. Conclui-se que a grade proposta motiva uma postura inclusiva do professor no processo de avaliação, auxilia os alunos no desenvolvimento de uma postura ativa e fomenta a aprendizagem por meio da interação.Universidade Estadual de Londrina2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/3624210.5433/1519-5392.2020v20n2p23Entretextos; v. 20 n. 2 (2020); 23-422764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/36242/28483Copyright (c) 2020 Entretextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessBorba, Laura Campos de2021-02-24T12:25:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36242Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2021-02-24T12:25:50Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv A proposal for a peer-assessment grid of writing in Portuguese as additional language
Propuesta de una tabla de coevaluación de la producción escrita en portugués como lengua adicional
Proposta de uma grade de avaliação por pares da produção escrita em português como língua adicional
title A proposal for a peer-assessment grid of writing in Portuguese as additional language
spellingShingle A proposal for a peer-assessment grid of writing in Portuguese as additional language
Borba, Laura Campos de
Task-based language teaching
Assessment in additional languages
Enfoque por tareas. Evaluación en lenguas adicionales.
Ensino-aprendizagem
Avaliação
Línguas adicionais
title_short A proposal for a peer-assessment grid of writing in Portuguese as additional language
title_full A proposal for a peer-assessment grid of writing in Portuguese as additional language
title_fullStr A proposal for a peer-assessment grid of writing in Portuguese as additional language
title_full_unstemmed A proposal for a peer-assessment grid of writing in Portuguese as additional language
title_sort A proposal for a peer-assessment grid of writing in Portuguese as additional language
author Borba, Laura Campos de
author_facet Borba, Laura Campos de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borba, Laura Campos de
dc.subject.por.fl_str_mv Task-based language teaching
Assessment in additional languages
Enfoque por tareas. Evaluación en lenguas adicionales.
Ensino-aprendizagem
Avaliação
Línguas adicionais
topic Task-based language teaching
Assessment in additional languages
Enfoque por tareas. Evaluación en lenguas adicionales.
Ensino-aprendizagem
Avaliação
Línguas adicionais
description This paper adjusts the teacher-student assessment grid of de Dilli, Schoffen e Schlatter (2012) to a grid that stimulates interaction among students to assess writing in Portuguese as Additional Language from intermediate level onwards. The theoretical framework used builds on Bakhtin's notion of language use (BAKHTIN, 1997, 2006) and notions of the area of language assessment, especially the concept of assessment (BACHMAN, 1991; CHAPELLE, 1999; RICHARDS; SCHMIDT, 2010), their pedagogic function (LUCKESI, 1996; SANTOS, 2005; SCHLATTER et al., 2005), and the concept of proficiency (SCHOFFEN, 2009). The methodology consists of substituting technical terms and including a step to mediate the development of linguistic awareness. The resultant grid stimulates responsive reactions and promotes collaborative learning through interaction. In conclusion, the adjusted grid encourages teachers to adopt an inclusive attitude during the assessment process, helps students in developing a more active attitude, and fosters learning through interaction.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/36242
10.5433/1519-5392.2020v20n2p23
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/36242
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2020v20n2p23
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/36242/28483
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Entretextos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Entretextos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 20 n. 2 (2020); 23-42
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315389431152640