The perception of the use of case method for knowledge management: the experience of the public prosecution office of Minas Gerais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Alessandra de Souza
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Figueiredo, Frederico de Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41220
Resumo: Objective: This article aimed to verify the perception of the use of the Case Method as a potential Knowledge Management tool at the Public Prosecution Office of Minas Gerais and can serve as a basis for other public administration bodies. Methodology: This is a qualitative field research, whose data was collected through documentary research, participant observation and semi-structured interviews. Data analysis was carried out with content analysis, using the Iramuteq software. The corpus analyzes were compared to the SECI knowledge conversion model, according to the proposed protocol for the research. Results: The results demonstrate that the Case Method complies with all steps of the SECI model, which suggests a potential use of the Case Method as a Knowledge Management tool. Conclusions: The relevance of the Case Method to Knowledge Management was verified by correlating the Case Method to a widely recognized Knowledge Management model, through data triangulation and the application of theory to practice.
id UEL-8_c405943a615fb5f861f8b9387d0eb708
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41220
network_acronym_str UEL-8
network_name_str Informação & Informação
repository_id_str
spelling The perception of the use of case method for knowledge management: the experience of the public prosecution office of Minas GeraisPercepción del uso del método de caso para la gestión del conocimiento: la experiencia del ministerio público de Minas GeraisA percepção do uso do método de casos para a gestão do conhecimento: experiência do ministério público de minas geraisKnowledge management. Organizational learningKnowledge spiralSECI modelCase methodGestión del conocimientoAprendizaje organizacionalEspiral del conocimientoModelo SECIMétodo del casoGestão do conhecimentoAprendizagem organizacionalEspiral do conhecimentoModelo SECIMétodo de casosObjective: This article aimed to verify the perception of the use of the Case Method as a potential Knowledge Management tool at the Public Prosecution Office of Minas Gerais and can serve as a basis for other public administration bodies. Methodology: This is a qualitative field research, whose data was collected through documentary research, participant observation and semi-structured interviews. Data analysis was carried out with content analysis, using the Iramuteq software. The corpus analyzes were compared to the SECI knowledge conversion model, according to the proposed protocol for the research. Results: The results demonstrate that the Case Method complies with all steps of the SECI model, which suggests a potential use of the Case Method as a Knowledge Management tool. Conclusions: The relevance of the Case Method to Knowledge Management was verified by correlating the Case Method to a widely recognized Knowledge Management model, through data triangulation and the application of theory to practice.Objetivo: Este artículo tuvo como objetivo verificar la percepción del uso del Método del Caso como una herramienta potencial de Gestión del Conocimiento, dentro del alcance del Ministerio Público de Minas Gerais, y puede servir como base para otros organismos de la administración pública. Metodología: Esta es una investigación de campo cualitativa, cuyos datos fueron recolectados mediante investigación documental, observación participante y entrevistas semiestructuradas. El análisis de datos se realizó mediante análisis de contenido, utilizando el software Iramuteq. Los análisis de corpus se compararon con el modelo de conversión de conocimiento SECI, de acuerdo con el protocolo propuesto para la investigación. Resultados: Los resultados demuestran que el Método del Caso cumple con todos los pasos del modelo SECI, lo que sugiere un uso potencial del Método del Caso como herramienta de Gestión del Conocimiento. Conclusiones: La relevancia del Método del Caso para la Gestión del Conocimiento se verificó correlacionando el Método del Caso con un modelo de Gestión del Conocimiento ampliamente reconocido, a través de la triangulación de datos y la aplicación de la teoría a la práctica.Objetivo: O presente artigo objetivou verificar a percepção do uso do Método de Casos como potencial ferramenta de Gestão do Conhecimento, no âmbito do Ministério Público de Minas Gerais, podendo servir de base para outros órgãos da administração pública. Metodologia: Trata-se de pesquisa de campo de caráter qualitativo, cuja coleta de dados se deu por meio de pesquisa documental, observação participante e entrevistas semiestruturadas. A análise dos dados se deu por análise de conteúdo, utilizando-se o software Iramuteq. As análises do corpus foram comparadas ao modelo SECI de conversão do conhecimento, conforme o protocolo proposto para a pesquisa. Resultados: Os resultados demonstram que o Método de Casos cumpre todas as etapas do modelo SECI, o que sugere um potencial uso do Método de Casos como ferramenta de Gestão de Conhecimento. Conclusões: Verificou-se a relevância do Método de Casos para a Gestão do Conhecimento ao correlacionar o Método de Casos a um modelo de Gestão do Conhecimento amplamente reconhecido, por meio da triangulação de dados e a aplicação da teoria à prática.Universidade Estadual de Londrina2021-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4122010.5433/1981-8920.2021v26n2p106Informação & Informação; v. 26 n. 2 (2021); 106-1301981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41220/pdf_1Copyright (c) 2021 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alessandra de SouzaFigueiredo, Frederico de Carvalho2022-06-08T17:14:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41220Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2022-06-08T17:14:16Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv The perception of the use of case method for knowledge management: the experience of the public prosecution office of Minas Gerais
Percepción del uso del método de caso para la gestión del conocimiento: la experiencia del ministerio público de Minas Gerais
A percepção do uso do método de casos para a gestão do conhecimento: experiência do ministério público de minas gerais
title The perception of the use of case method for knowledge management: the experience of the public prosecution office of Minas Gerais
spellingShingle The perception of the use of case method for knowledge management: the experience of the public prosecution office of Minas Gerais
Santos, Alessandra de Souza
Knowledge management. Organizational learning
Knowledge spiral
SECI model
Case method
Gestión del conocimiento
Aprendizaje organizacional
Espiral del conocimiento
Modelo SECI
Método del caso
Gestão do conhecimento
Aprendizagem organizacional
Espiral do conhecimento
Modelo SECI
Método de casos
title_short The perception of the use of case method for knowledge management: the experience of the public prosecution office of Minas Gerais
title_full The perception of the use of case method for knowledge management: the experience of the public prosecution office of Minas Gerais
title_fullStr The perception of the use of case method for knowledge management: the experience of the public prosecution office of Minas Gerais
title_full_unstemmed The perception of the use of case method for knowledge management: the experience of the public prosecution office of Minas Gerais
title_sort The perception of the use of case method for knowledge management: the experience of the public prosecution office of Minas Gerais
author Santos, Alessandra de Souza
author_facet Santos, Alessandra de Souza
Figueiredo, Frederico de Carvalho
author_role author
author2 Figueiredo, Frederico de Carvalho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Alessandra de Souza
Figueiredo, Frederico de Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Knowledge management. Organizational learning
Knowledge spiral
SECI model
Case method
Gestión del conocimiento
Aprendizaje organizacional
Espiral del conocimiento
Modelo SECI
Método del caso
Gestão do conhecimento
Aprendizagem organizacional
Espiral do conhecimento
Modelo SECI
Método de casos
topic Knowledge management. Organizational learning
Knowledge spiral
SECI model
Case method
Gestión del conocimiento
Aprendizaje organizacional
Espiral del conocimiento
Modelo SECI
Método del caso
Gestão do conhecimento
Aprendizagem organizacional
Espiral do conhecimento
Modelo SECI
Método de casos
description Objective: This article aimed to verify the perception of the use of the Case Method as a potential Knowledge Management tool at the Public Prosecution Office of Minas Gerais and can serve as a basis for other public administration bodies. Methodology: This is a qualitative field research, whose data was collected through documentary research, participant observation and semi-structured interviews. Data analysis was carried out with content analysis, using the Iramuteq software. The corpus analyzes were compared to the SECI knowledge conversion model, according to the proposed protocol for the research. Results: The results demonstrate that the Case Method complies with all steps of the SECI model, which suggests a potential use of the Case Method as a Knowledge Management tool. Conclusions: The relevance of the Case Method to Knowledge Management was verified by correlating the Case Method to a widely recognized Knowledge Management model, through data triangulation and the application of theory to practice.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41220
10.5433/1981-8920.2021v26n2p106
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41220
identifier_str_mv 10.5433/1981-8920.2021v26n2p106
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41220/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Informação & Informação; v. 26 n. 2 (2021); 106-130
1981-8920
reponame:Informação & Informação
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Informação & Informação
collection Informação & Informação
repository.name.fl_str_mv Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||infoeinfo@uel.br
_version_ 1799305987023175680