Standardization study of r-1: nonverbal intelligence test for a region of Bahia - Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marlene Alves
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Alves, Irai Cristina Boccato
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Interdisciplinares em Psicologia
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/30594
Resumo: The R-1: Nonverbal Intelligence Test is an instrument that was constructed based on Raven's Progressive Matrices Test according to the theoretical assumptions of Spearman factorial analysis, two-factor theory. The present article aimed to present standards for the R-1 for a sample of drivers and candidates for the National Driver's License for a region of southwestern Bahia - Brazil. The sample consisted of 1507 adults, of both sexes, and three educational levels, who underwent psychological evaluation in a clinic accredited to DETRAN-BA. In order to investigate the influence of sex and educational level was calculated statistic tests that indicated significant differences in scores in relation to studied variables. The results pointed out the need for norms by sex and schooling. Such studies contribute to the advancement of research in psychological assessment in the context of traffic.
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spelling Standardization study of r-1: nonverbal intelligence test for a region of Bahia - BrazilEstudio normativo del R-1: test no verbal de inteligencia para una región de la Bahía - BrasilEstudo normativo do R-1: Teste Não Verbal de Inteligência para uma região da Bahia-BrasilNonverbal intelligence testTest standardizationTraffic Psychology.Test de inteligencia no verbalEstandarización del testPsicología del Tránsito.Teste de Inteligência Não VerbalPadronização do testePsicologia do TrânsitoThe R-1: Nonverbal Intelligence Test is an instrument that was constructed based on Raven's Progressive Matrices Test according to the theoretical assumptions of Spearman factorial analysis, two-factor theory. The present article aimed to present standards for the R-1 for a sample of drivers and candidates for the National Driver's License for a region of southwestern Bahia - Brazil. The sample consisted of 1507 adults, of both sexes, and three educational levels, who underwent psychological evaluation in a clinic accredited to DETRAN-BA. In order to investigate the influence of sex and educational level was calculated statistic tests that indicated significant differences in scores in relation to studied variables. The results pointed out the need for norms by sex and schooling. Such studies contribute to the advancement of research in psychological assessment in the context of traffic.El R-1: Prueba no verbal de inteligencia es un instrumento que fue construido con base en el Test de Matrices Progresivas de Reven de acuerdo a los presupuestos teóricos del análisis factorial de Spearman, teoría bifactorial. El presente artículo objetivó presentar normas para el R-1 de una muestra de conductores y candidatos a Cartera Nacional de Habilitación para una región del suroeste de Bahía - Brasil. La muestra fue compuesta de 1507 adultos, de ambos sexos e tres niveles de escolaridad, que realizaron evaluación psicológica en una clínica acreditada al DETRAN-BA. Con el fin de determinar las diferencias entre los grados de escolaridad e sexos fueran realizados testes estadísticos del total de puntos. Los resultados apuntaron la necesidad de normas por sexo y por escolaridad. Tales estudios contribuyen al avance de las investigaciones en evaluación psicológica en el contexto del tránsito.O R-1: Teste Não Verbal de Inteligência é um instrumento que foi construído com base no Teste de Matrizes Progressivas de Raven de acordo aos pressupostos teóricos da análise fatorial de Spearman, teoria bifatorial. O presente artigo objetivou apresentar normas para o R-1 para uma amostra de motoristas e candidatos a Carteira Nacional de Habilitação de uma região do sudoeste da Bahia - Brasil. A amostra foi composta de 1507 adultos, de ambos os sexos e três níveis de escolaridade, que realizaram avaliação psicológica em uma clínica credenciada ao DETRAN-BA. Para determinar a influência do sexo e da escolaridade foram realizados testes estatísticos, que indicaram diferenças significativas nas pontuações em função dessas variáveis. Os resultados apontaram a necessidade de estabelecer normas por sexo e por nível de escolaridade para a população estudada. Tais estudos contribuem para o avanço nas pesquisas em avaliação psicológica no contexto do trânsito.Universidade Estadual de Londrina2018-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/3059410.5433/2236-6407.2018v9n3suplp38Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 9 n. 3supl (2018); 38-532236-6407reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologiainstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/30594/24357Copyright (c) 2018 Estudos Interdisciplinares em Psicologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marlene AlvesAlves, Irai Cristina Boccato2022-11-24T13:00:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30594Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eipPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/oai||revistaeip@uel.br2236-64072236-6407opendoar:2022-11-24T13:00:19Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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