Concepção de jogos matemáticos segundo uma perspectiva fenomenológica : uma reflexão sobre o ensino-aprendizagem na "sala de apoio"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paula, Luciane Arantes de
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4512
Resumo: The game is one of the tools that man has developed to meet his needs to make calculations. However, today, its use is surrounded by doubts and unfounded prejudices. This work presents an investigation on the influence of games in the teaching of mathematics to solve problems. Its specific objective was to observe how the students of elementary school in an environment of Room of Support modify their procedures when using games for the resolution of exercises. These teaching resources can serve to expedite the resolution and possibly enhance the reasoning. The playful use of a formal process of teaching-learning can make the student seek solutions that challenge his critical thinking, lifting it to new challenges. The proposed methodology, based on the use of phenomenological mark of the game as an entertainment for the teaching-learning, with the subject of elementary school students, form the basis for the verification of results. The assumptions made in justifying and verifying that the game plays a role in teaching mathematics, with strong emphasis on interaction with teaching resources in the informal traditional teaching, may serve to foster new relationships of the student with the concepts and content and with the physical and social environment in which he is inserted.
id UEM-10_14727a2fbb2ee0f15150f3689e527e19
oai_identifier_str oai:localhost:1/4512
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Concepção de jogos matemáticos segundo uma perspectiva fenomenológica : uma reflexão sobre o ensino-aprendizagem na "sala de apoio"FenomenologiaMatemáticaEnsinoConcepçõesEnsino FundamentalEnsino de MatemáticaRecursos didáticosBrasil.Teaching of MathematicsElementary SchoolEducational ResourcesBrazil.Ciências Exatas e da TerraMatemáticaThe game is one of the tools that man has developed to meet his needs to make calculations. However, today, its use is surrounded by doubts and unfounded prejudices. This work presents an investigation on the influence of games in the teaching of mathematics to solve problems. Its specific objective was to observe how the students of elementary school in an environment of Room of Support modify their procedures when using games for the resolution of exercises. These teaching resources can serve to expedite the resolution and possibly enhance the reasoning. The playful use of a formal process of teaching-learning can make the student seek solutions that challenge his critical thinking, lifting it to new challenges. The proposed methodology, based on the use of phenomenological mark of the game as an entertainment for the teaching-learning, with the subject of elementary school students, form the basis for the verification of results. The assumptions made in justifying and verifying that the game plays a role in teaching mathematics, with strong emphasis on interaction with teaching resources in the informal traditional teaching, may serve to foster new relationships of the student with the concepts and content and with the physical and social environment in which he is inserted.O jogo é uma das ferramentas que o homem desenvolveu para atender as suas necessidades de fazer cálculos. Entretanto, ainda hoje, seu uso está cercado de dúvidas e preconceitos infundados. Este trabalho apresenta uma investigação sobre a influência dos jogos no ensino da matemática na resolução de problemas. Seu objetivo específico foi o de observar como os alunos do Ensino Fundamental num ambiente de Sala de Apoio modificam seus procedimentos quando passam a usar jogos para a resolução de exercícios. Esses recursos didáticos podem servir para agilizar a resolução e, possivelmente, potencializar o raciocínio. O uso do lúdico num processo formal de Ensino-Aprendizagem pode fazer com que o aluno busque soluções que desafiem seu espírito crítico, levantando-o a novos desafios. A metodologia proposta embasada no uso da interrogação fenomenológica do jogo como elemento lúdico para o ensino-aprendizagem, tendo como sujeito alunos do Ensino Fundamental, formará a base para a verificação de resultados. As premissas levantadas na justificativa e na verificação de que a ludicidade desempenha um papel catalisador no ensino de matemática, com forte ênfase na interação com recursos didáticos informais no ensino tradicional, poderá servir ao fomento de novas e necessárias relações do aluno com os conceitos e conteúdos e com meio físico e social no qual se encontra inserido.BrasilUEMMaringá, PRMarcos Cesar Danhoni NevesAndré Koch Torres de Assis - UNICAMPPolônia Altoé Fusinato - UEMPaula, Luciane Arantes de2018-04-23T19:22:49Z2018-04-23T19:22:49Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4512porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-23T19:22:49Zoai:localhost:1/4512Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:40.861397Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepção de jogos matemáticos segundo uma perspectiva fenomenológica : uma reflexão sobre o ensino-aprendizagem na "sala de apoio"
title Concepção de jogos matemáticos segundo uma perspectiva fenomenológica : uma reflexão sobre o ensino-aprendizagem na "sala de apoio"
spellingShingle Concepção de jogos matemáticos segundo uma perspectiva fenomenológica : uma reflexão sobre o ensino-aprendizagem na "sala de apoio"
Paula, Luciane Arantes de
Fenomenologia
Matemática
Ensino
Concepções
Ensino Fundamental
Ensino de Matemática
Recursos didáticos
Brasil.
Teaching of Mathematics
Elementary School
Educational Resources
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
title_short Concepção de jogos matemáticos segundo uma perspectiva fenomenológica : uma reflexão sobre o ensino-aprendizagem na "sala de apoio"
title_full Concepção de jogos matemáticos segundo uma perspectiva fenomenológica : uma reflexão sobre o ensino-aprendizagem na "sala de apoio"
title_fullStr Concepção de jogos matemáticos segundo uma perspectiva fenomenológica : uma reflexão sobre o ensino-aprendizagem na "sala de apoio"
title_full_unstemmed Concepção de jogos matemáticos segundo uma perspectiva fenomenológica : uma reflexão sobre o ensino-aprendizagem na "sala de apoio"
title_sort Concepção de jogos matemáticos segundo uma perspectiva fenomenológica : uma reflexão sobre o ensino-aprendizagem na "sala de apoio"
author Paula, Luciane Arantes de
author_facet Paula, Luciane Arantes de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Marcos Cesar Danhoni Neves
André Koch Torres de Assis - UNICAMP
Polônia Altoé Fusinato - UEM
dc.contributor.author.fl_str_mv Paula, Luciane Arantes de
dc.subject.por.fl_str_mv Fenomenologia
Matemática
Ensino
Concepções
Ensino Fundamental
Ensino de Matemática
Recursos didáticos
Brasil.
Teaching of Mathematics
Elementary School
Educational Resources
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
topic Fenomenologia
Matemática
Ensino
Concepções
Ensino Fundamental
Ensino de Matemática
Recursos didáticos
Brasil.
Teaching of Mathematics
Elementary School
Educational Resources
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
description The game is one of the tools that man has developed to meet his needs to make calculations. However, today, its use is surrounded by doubts and unfounded prejudices. This work presents an investigation on the influence of games in the teaching of mathematics to solve problems. Its specific objective was to observe how the students of elementary school in an environment of Room of Support modify their procedures when using games for the resolution of exercises. These teaching resources can serve to expedite the resolution and possibly enhance the reasoning. The playful use of a formal process of teaching-learning can make the student seek solutions that challenge his critical thinking, lifting it to new challenges. The proposed methodology, based on the use of phenomenological mark of the game as an entertainment for the teaching-learning, with the subject of elementary school students, form the basis for the verification of results. The assumptions made in justifying and verifying that the game plays a role in teaching mathematics, with strong emphasis on interaction with teaching resources in the informal traditional teaching, may serve to foster new relationships of the student with the concepts and content and with the physical and social environment in which he is inserted.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009
2018-04-23T19:22:49Z
2018-04-23T19:22:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4512
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4512
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv
Brasil
UEM
Maringá, PR
publisher.none.fl_str_mv
Brasil
UEM
Maringá, PR
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813258673036722176