Análise da formação continuada de professores mediante participação em um grupo de estudos/discussão de física moderna e contemporânea
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4390 |
Resumo: | The aim of this study is to investigate the role of teachers' involvement in groups of study/discussion of Contemporary and Modern Physics topics in the formation of characteristics recommended by theoretical referentials which systematize the work of teachers' education. It is based on the assumption that study groups / discussion can have a very significant effect on teachers' continuing education, mainly when new subjects are dealt for these, such as Contemporary and Modern Physics. The studied groups operate in Parana and São Paulo states, as they are groups which have the same work method, besides different characteristics. From Discourse Textual Analysis techniques, it was possible to categorize the teachers' reports in a meeting diary, in which the discourse was deconstructed in search of the characteristics proposed by theoretical referentials as important for teachers in science. Through this research, it can be concluded that the study / discussion methodology may have rather important effects regarding the acquisition of reflection-in-action and autonomy characteristics by teachers who are involved in the discussions, apart from promoting an important discussion about the theoretical and practical approaches between the reflection-in-action concepts and teacher autonomy and also led to a change in the teachers' vision about the study in group and the upgrading Physics curriculum importance. |
id |
UEM-10_5229758cffdb213b07ca7c849e5b3ba8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4390 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise da formação continuada de professores mediante participação em um grupo de estudos/discussão de física moderna e contemporâneaFormação continuada de professoresFísica modernaAutonomia docenteCiências Exatas e da TerraMatemáticaThe aim of this study is to investigate the role of teachers' involvement in groups of study/discussion of Contemporary and Modern Physics topics in the formation of characteristics recommended by theoretical referentials which systematize the work of teachers' education. It is based on the assumption that study groups / discussion can have a very significant effect on teachers' continuing education, mainly when new subjects are dealt for these, such as Contemporary and Modern Physics. The studied groups operate in Parana and São Paulo states, as they are groups which have the same work method, besides different characteristics. From Discourse Textual Analysis techniques, it was possible to categorize the teachers' reports in a meeting diary, in which the discourse was deconstructed in search of the characteristics proposed by theoretical referentials as important for teachers in science. Through this research, it can be concluded that the study / discussion methodology may have rather important effects regarding the acquisition of reflection-in-action and autonomy characteristics by teachers who are involved in the discussions, apart from promoting an important discussion about the theoretical and practical approaches between the reflection-in-action concepts and teacher autonomy and also led to a change in the teachers' vision about the study in group and the upgrading Physics curriculum importance.O objetivo deste trabalho é investigar o papel da participação de professores em dois grupos de estudo/discussão de tópicos de Física Moderna e Contemporânea na formação de características recomendadas pelos referenciais teóricos que sistematizam os trabalhos de formação de professores, baseando-se na hipótese de que grupos de estudo/discussão podem surtir um efeito bastante significativo na formação continuada dos professores, principalmente quando são tratados assuntos novos para estes, tais como os de Física Moderna e Contemporânea. Os grupos estudados funcionam nos estados de Paraná e São Paulo, uma vez que são grupos que possuem a mesma metodologia de trabalho, porém com características diferentes. A partir das técnicas da Análise Textual Discursiva, foi possível categorizar os relatos dos professores em um diário de reunião, a partir dos quais os discursos foram desconstruídos em busca das características propostas pelos referenciais teóricos como importantes aos docentes em Ciências. Com esta pesquisa, pôde-se concluir que a metodologia de estudos/discussão pode surtir efeitos bastante importantes no que concerne à aquisição de características de reflexão-na-ação e autonomia por professores que participam das discussões, além de promover uma importante discussão sobre as aproximações teóricas e práticas existentes entre as concepções de reflexão-na-ação e de autonomia docente e também provocar uma mudança na visão que estes têm sobre a importância do estudo em grupo e sobre a importância da atualização do currículo de Física.126 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a MatemáticaUEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasLizete Maria Orquiza de Carvalho - UNESPAntonio Medina Neto - UEMSilva, João Ricardo Neves da2018-04-23T19:20:43Z2018-04-23T19:20:43Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4390porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-10-30T15:59:40Zoai:localhost:1/4390Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:33.149317Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise da formação continuada de professores mediante participação em um grupo de estudos/discussão de física moderna e contemporânea |
title |
Análise da formação continuada de professores mediante participação em um grupo de estudos/discussão de física moderna e contemporânea |
spellingShingle |
Análise da formação continuada de professores mediante participação em um grupo de estudos/discussão de física moderna e contemporânea Silva, João Ricardo Neves da Formação continuada de professores Física moderna Autonomia docente Ciências Exatas e da Terra Matemática |
title_short |
Análise da formação continuada de professores mediante participação em um grupo de estudos/discussão de física moderna e contemporânea |
title_full |
Análise da formação continuada de professores mediante participação em um grupo de estudos/discussão de física moderna e contemporânea |
title_fullStr |
Análise da formação continuada de professores mediante participação em um grupo de estudos/discussão de física moderna e contemporânea |
title_full_unstemmed |
Análise da formação continuada de professores mediante participação em um grupo de estudos/discussão de física moderna e contemporânea |
title_sort |
Análise da formação continuada de professores mediante participação em um grupo de estudos/discussão de física moderna e contemporânea |
author |
Silva, João Ricardo Neves da |
author_facet |
Silva, João Ricardo Neves da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Lizete Maria Orquiza de Carvalho - UNESP Antonio Medina Neto - UEM |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, João Ricardo Neves da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação continuada de professores Física moderna Autonomia docente Ciências Exatas e da Terra Matemática |
topic |
Formação continuada de professores Física moderna Autonomia docente Ciências Exatas e da Terra Matemática |
description |
The aim of this study is to investigate the role of teachers' involvement in groups of study/discussion of Contemporary and Modern Physics topics in the formation of characteristics recommended by theoretical referentials which systematize the work of teachers' education. It is based on the assumption that study groups / discussion can have a very significant effect on teachers' continuing education, mainly when new subjects are dealt for these, such as Contemporary and Modern Physics. The studied groups operate in Parana and São Paulo states, as they are groups which have the same work method, besides different characteristics. From Discourse Textual Analysis techniques, it was possible to categorize the teachers' reports in a meeting diary, in which the discourse was deconstructed in search of the characteristics proposed by theoretical referentials as important for teachers in science. Through this research, it can be concluded that the study / discussion methodology may have rather important effects regarding the acquisition of reflection-in-action and autonomy characteristics by teachers who are involved in the discussions, apart from promoting an important discussion about the theoretical and practical approaches between the reflection-in-action concepts and teacher autonomy and also led to a change in the teachers' vision about the study in group and the upgrading Physics curriculum importance. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2018-04-23T19:20:43Z 2018-04-23T19:20:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4390 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4390 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática UEM Maringá, PR Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática UEM Maringá, PR Centro de Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813258671436595200 |