COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pedralli, Rosângela
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Franz, Cíntia, Nagel cristofolini, Marcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20180
Resumo: The article, based on historical and dialectical materialism, derives from the following question-problem: what theoretical-conceptual and didactic-methodological aspects should be prioritized in the continuing education actions of literacy teachers? Taking as a starting point the experience of the researchers at the head of teacher training projects in public schools, the study aims to produce a contribution that critically confronts contemporary legal frameworks for literacy; for this, the main contradictions of such frameworks will be revealed. The point of arrival, which is also the additional objective and the intended result, is the presentation, didactic and with indications for further study, of guidelines for continuing education of literacy teachers, which bet on autonomy, as opposed to alienation. 
id UNISUL-4_baa69ffb031839fab4a2c7fa76dc2a37
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20180
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/ASFormação de professoresFormação continuadaAlfabetizaçãoDiretrizes para formação de alfabetizadoresAutonomia docenteThe article, based on historical and dialectical materialism, derives from the following question-problem: what theoretical-conceptual and didactic-methodological aspects should be prioritized in the continuing education actions of literacy teachers? Taking as a starting point the experience of the researchers at the head of teacher training projects in public schools, the study aims to produce a contribution that critically confronts contemporary legal frameworks for literacy; for this, the main contradictions of such frameworks will be revealed. The point of arrival, which is also the additional objective and the intended result, is the presentation, didactic and with indications for further study, of guidelines for continuing education of literacy teachers, which bet on autonomy, as opposed to alienation. El artículo, fundamentado en el materialismo histórico y dialéctico, deriva de la siguiente cuestión-problema: ¿qué aspectos teórico-conceptuales y didáctico-metodológicos deben ser priorizados en las acciones de formación continuada de alfabetizadores? Tomando como punto de partida la experiencia de las investigadoras al frente de proyectos de formación de profesores en redes públicas de enseñanza, el estudio tiene por objetivo producir una contribución que enfrente críticamente los marcos legales contemporáneos para la alfabetización; para ello, se revelarán las principales contradicciones de tales marcos. El punto de llegada, que es también el objetivo adicional y el resultado pretendido, es la presentación, didáctica y con indicaciones para profundización por el estudio, de directrices para formación continuada de alfabetizadores, que apueste por la autonomía, contraponiéndose a la alienación. O artigo, fundamentado no materialismo histórico e dialético, deriva da seguinte questão-problema: que aspectos teórico-conceituais e didático-metodológicos devem ser priorizados nas ações de formação continuada de alfabetizadores/as? Tomando como ponto de partida a experiência das pesquisadoras à frente de projetos de formação de professores/as em redes públicas de ensino, o estudo tem por objetivo produzir uma contribuição que enfrente criticamente os marcos legais contemporâneos para a alfabetização pelo desvelamento de suas principais contradições. O ponto de chegada, que é também objetivo adicional e resultado pretendido, é a apresentação, didática e com indicações para aprofundamento pelo estudo, de diretrizes para formação continuada de alfabetizadores/as, que aposte na autonomia, contrapondo-se à alienação. Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2018010.59306/poiesis.v18e332024242-260Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 242-2602179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20180/19245Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPedralli, RosângelaFranz, CíntiaNagel cristofolini, Marcia2024-05-20T21:22:52Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20180Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:52Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS
title COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS
spellingShingle COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS
Pedralli, Rosângela
Formação de professores
Formação continuada
Alfabetização
Diretrizes para formação de alfabetizadores
Autonomia docente
title_short COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS
title_full COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS
title_fullStr COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS
title_full_unstemmed COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS
title_sort COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS
author Pedralli, Rosângela
author_facet Pedralli, Rosângela
Franz, Cíntia
Nagel cristofolini, Marcia
author_role author
author2 Franz, Cíntia
Nagel cristofolini, Marcia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pedralli, Rosângela
Franz, Cíntia
Nagel cristofolini, Marcia
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Formação continuada
Alfabetização
Diretrizes para formação de alfabetizadores
Autonomia docente
topic Formação de professores
Formação continuada
Alfabetização
Diretrizes para formação de alfabetizadores
Autonomia docente
description The article, based on historical and dialectical materialism, derives from the following question-problem: what theoretical-conceptual and didactic-methodological aspects should be prioritized in the continuing education actions of literacy teachers? Taking as a starting point the experience of the researchers at the head of teacher training projects in public schools, the study aims to produce a contribution that critically confronts contemporary legal frameworks for literacy; for this, the main contradictions of such frameworks will be revealed. The point of arrival, which is also the additional objective and the intended result, is the presentation, didactic and with indications for further study, of guidelines for continuing education of literacy teachers, which bet on autonomy, as opposed to alienation. 
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20180
10.59306/poiesis.v18e332024242-260
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20180
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v18e332024242-260
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20180/19245
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 242-260
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218746441170944