COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
DOI: | 10.59306/poiesis.v18e332024242-260 |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20180 |
Resumo: | The article, based on historical and dialectical materialism, derives from the following question-problem: what theoretical-conceptual and didactic-methodological aspects should be prioritized in the continuing education actions of literacy teachers? Taking as a starting point the experience of the researchers at the head of teacher training projects in public schools, the study aims to produce a contribution that critically confronts contemporary legal frameworks for literacy; for this, the main contradictions of such frameworks will be revealed. The point of arrival, which is also the additional objective and the intended result, is the presentation, didactic and with indications for further study, of guidelines for continuing education of literacy teachers, which bet on autonomy, as opposed to alienation. |
id |
UNISUL-4_baa69ffb031839fab4a2c7fa76dc2a37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20180 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
spelling |
COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/ASFormação de professoresFormação continuadaAlfabetizaçãoDiretrizes para formação de alfabetizadoresAutonomia docenteThe article, based on historical and dialectical materialism, derives from the following question-problem: what theoretical-conceptual and didactic-methodological aspects should be prioritized in the continuing education actions of literacy teachers? Taking as a starting point the experience of the researchers at the head of teacher training projects in public schools, the study aims to produce a contribution that critically confronts contemporary legal frameworks for literacy; for this, the main contradictions of such frameworks will be revealed. The point of arrival, which is also the additional objective and the intended result, is the presentation, didactic and with indications for further study, of guidelines for continuing education of literacy teachers, which bet on autonomy, as opposed to alienation. El artículo, fundamentado en el materialismo histórico y dialéctico, deriva de la siguiente cuestión-problema: ¿qué aspectos teórico-conceptuales y didáctico-metodológicos deben ser priorizados en las acciones de formación continuada de alfabetizadores? Tomando como punto de partida la experiencia de las investigadoras al frente de proyectos de formación de profesores en redes públicas de enseñanza, el estudio tiene por objetivo producir una contribución que enfrente críticamente los marcos legales contemporáneos para la alfabetización; para ello, se revelarán las principales contradicciones de tales marcos. El punto de llegada, que es también el objetivo adicional y el resultado pretendido, es la presentación, didáctica y con indicaciones para profundización por el estudio, de directrices para formación continuada de alfabetizadores, que apueste por la autonomía, contraponiéndose a la alienación. O artigo, fundamentado no materialismo histórico e dialético, deriva da seguinte questão-problema: que aspectos teórico-conceituais e didático-metodológicos devem ser priorizados nas ações de formação continuada de alfabetizadores/as? Tomando como ponto de partida a experiência das pesquisadoras à frente de projetos de formação de professores/as em redes públicas de ensino, o estudo tem por objetivo produzir uma contribuição que enfrente criticamente os marcos legais contemporâneos para a alfabetização pelo desvelamento de suas principais contradições. O ponto de chegada, que é também objetivo adicional e resultado pretendido, é a apresentação, didática e com indicações para aprofundamento pelo estudo, de diretrizes para formação continuada de alfabetizadores/as, que aposte na autonomia, contrapondo-se à alienação. Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2018010.59306/poiesis.v18e332024242-260Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 242-2602179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20180/19245Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPedralli, RosângelaFranz, CíntiaNagel cristofolini, Marcia2024-05-20T21:22:52Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20180Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:52Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS |
title |
COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS |
spellingShingle |
COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS Pedralli, Rosângela Formação de professores Formação continuada Alfabetização Diretrizes para formação de alfabetizadores Autonomia docente Pedralli, Rosângela Formação de professores Formação continuada Alfabetização Diretrizes para formação de alfabetizadores Autonomia docente |
title_short |
COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS |
title_full |
COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS |
title_fullStr |
COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS |
title_full_unstemmed |
COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS |
title_sort |
COMO SE FAZ AGORA PARA ALFABETIZAR? DESAFIOS E DIRETRIZES À FORMAÇÃO CONTINUADA DE ALFABETIZADORES/AS |
author |
Pedralli, Rosângela |
author_facet |
Pedralli, Rosângela Pedralli, Rosângela Franz, Cíntia Nagel cristofolini, Marcia Franz, Cíntia Nagel cristofolini, Marcia |
author_role |
author |
author2 |
Franz, Cíntia Nagel cristofolini, Marcia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pedralli, Rosângela Franz, Cíntia Nagel cristofolini, Marcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Formação continuada Alfabetização Diretrizes para formação de alfabetizadores Autonomia docente |
topic |
Formação de professores Formação continuada Alfabetização Diretrizes para formação de alfabetizadores Autonomia docente |
description |
The article, based on historical and dialectical materialism, derives from the following question-problem: what theoretical-conceptual and didactic-methodological aspects should be prioritized in the continuing education actions of literacy teachers? Taking as a starting point the experience of the researchers at the head of teacher training projects in public schools, the study aims to produce a contribution that critically confronts contemporary legal frameworks for literacy; for this, the main contradictions of such frameworks will be revealed. The point of arrival, which is also the additional objective and the intended result, is the presentation, didactic and with indications for further study, of guidelines for continuing education of literacy teachers, which bet on autonomy, as opposed to alienation. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20180 10.59306/poiesis.v18e332024242-260 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20180 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v18e332024242-260 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20180/19245 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 242-260 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1822181779083100160 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.59306/poiesis.v18e332024242-260 |