Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conceição, André Júnior da
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4079
Resumo: This study focused on public policies on the Junior Scientific Initiation (ICJ) in Paraná, and especially at the State University of Londrina (UEL). In recent years, research funding agencies, foundations that support research in the states of the federation (FAPS), and the National Council for Scientific and Technological Development - CNPq have published proposals to implement the ICJ in the pockets of research institutions interested in this form of agreement. In order to evaluate public policies aimed at the ICJ, we conducted a study at UEL using the sociology of Pierre Bourdieu, specifically his notion of the scientific field. In this study, we interviewed high school students who participated in this program to verify the contribution to the formation of a scientific habitus. Interviewed also teachers presenting their representations of the program. After presenting the results of this search and readback of information gathered along with the other sources investigated in this study, we found that the ICJ favors the formation of a qualified demand the scientific field. Furthermore, we propose that this program is targeted at students in unfavorable socioeconomic conditions, because a significant portion of students who participated in the program demonstrate a favorable profile to enroll in the scientific field, even without participation in this program.
id UEM-10_6b3774fb8d1a496e947c1e878ee62493
oai_identifier_str oai:localhost:1/4079
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científicoContributions of the scientific Program Started in Junior State University of Londrina (UEL): the formation of a scientific field suitable for habitus.Política e educação EducaçãoFinalidades e objetivosPesquisaPolíticas públicasEducação inclusivaEducação e EstadoIniciação Científica JúniorHabitusUELLondrinaParaná (Estado)Brasil.Junior Undergraduate ResearchThe scientific fieldHabitusHigh schoolBrazil.Linguística, Letras e ArtesLetrasThis study focused on public policies on the Junior Scientific Initiation (ICJ) in Paraná, and especially at the State University of Londrina (UEL). In recent years, research funding agencies, foundations that support research in the states of the federation (FAPS), and the National Council for Scientific and Technological Development - CNPq have published proposals to implement the ICJ in the pockets of research institutions interested in this form of agreement. In order to evaluate public policies aimed at the ICJ, we conducted a study at UEL using the sociology of Pierre Bourdieu, specifically his notion of the scientific field. In this study, we interviewed high school students who participated in this program to verify the contribution to the formation of a scientific habitus. Interviewed also teachers presenting their representations of the program. After presenting the results of this search and readback of information gathered along with the other sources investigated in this study, we found that the ICJ favors the formation of a qualified demand the scientific field. Furthermore, we propose that this program is targeted at students in unfavorable socioeconomic conditions, because a significant portion of students who participated in the program demonstrate a favorable profile to enroll in the scientific field, even without participation in this program.O presente estudo abordou as políticas públicas sobre a Iniciação Científica Júnior ( ICJ) no Paraná e, sobretudo, na Universidade Estadual de Londrina (UEL). Nos últimos anos as agências de fomento à pesquisa das fundações de amparo à pesquisa nos estados da federação (FAPS), bem como o Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq vêm publicando propostas de implantação de bolsas de ICJ nas instituições de pesquisa interessadas nessa forma de convênio. Com o objetivo de avaliar as políticas públicas voltadas à ICJ, realizamos um estudo na UEL utilizando a sociologia da ciência de Pierre Bourdieu e, especificamente, sua noção de campo científico. Neste estudo, entrevistamos alunos de ensino médio que participaram deste programa a fim de verificar a contribuição para a formação de um habitus científico. Entrevistamos, ainda, docentes que apresentaram suas representações sobre o programa. Após a apresentação dos resultados desta pesquisa e cotejamentos das informações levantadas juntamente com as demais fontes investigadas nesta pesquisa, constatamos que a ICJ favorece à formação de uma demanda qualificada ao campo científico. Outrossim, propomos que este programa seja direcionado a estudantes em condições socioeconômicas desfavoráveis, pois uma parcela significativa de estudantes que participaram do programa demonstram um perfil favorável ao ingresso no campo científico, mesmo sem a participação neste programa.124 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Políticas PúblicasUEMMaringá, PRCentro de Ciências Humanas, Letras e ArtesWalter Lúcio de Alencar PraxedesAntonio Ozai da Silva - UEMWesley Attrot - UELConceição, André Júnior da2018-04-18T19:24:37Z2018-04-18T19:24:37Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4079porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-18T19:24:37Zoai:localhost:1/4079Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:16.128235Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico
Contributions of the scientific Program Started in Junior State University of Londrina (UEL): the formation of a scientific field suitable for habitus.
title Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico
spellingShingle Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico
Conceição, André Júnior da
Política e educação Educação
Finalidades e objetivos
Pesquisa
Políticas públicas
Educação inclusiva
Educação e Estado
Iniciação Científica Júnior
Habitus
UEL
Londrina
Paraná (Estado)
Brasil.
Junior Undergraduate Research
The scientific field
Habitus
High school
Brazil.
Linguística, Letras e Artes
Letras
title_short Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico
title_full Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico
title_fullStr Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico
title_full_unstemmed Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico
title_sort Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico
author Conceição, André Júnior da
author_facet Conceição, André Júnior da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Walter Lúcio de Alencar Praxedes
Antonio Ozai da Silva - UEM
Wesley Attrot - UEL
dc.contributor.author.fl_str_mv Conceição, André Júnior da
dc.subject.por.fl_str_mv Política e educação Educação
Finalidades e objetivos
Pesquisa
Políticas públicas
Educação inclusiva
Educação e Estado
Iniciação Científica Júnior
Habitus
UEL
Londrina
Paraná (Estado)
Brasil.
Junior Undergraduate Research
The scientific field
Habitus
High school
Brazil.
Linguística, Letras e Artes
Letras
topic Política e educação Educação
Finalidades e objetivos
Pesquisa
Políticas públicas
Educação inclusiva
Educação e Estado
Iniciação Científica Júnior
Habitus
UEL
Londrina
Paraná (Estado)
Brasil.
Junior Undergraduate Research
The scientific field
Habitus
High school
Brazil.
Linguística, Letras e Artes
Letras
description This study focused on public policies on the Junior Scientific Initiation (ICJ) in Paraná, and especially at the State University of Londrina (UEL). In recent years, research funding agencies, foundations that support research in the states of the federation (FAPS), and the National Council for Scientific and Technological Development - CNPq have published proposals to implement the ICJ in the pockets of research institutions interested in this form of agreement. In order to evaluate public policies aimed at the ICJ, we conducted a study at UEL using the sociology of Pierre Bourdieu, specifically his notion of the scientific field. In this study, we interviewed high school students who participated in this program to verify the contribution to the formation of a scientific habitus. Interviewed also teachers presenting their representations of the program. After presenting the results of this search and readback of information gathered along with the other sources investigated in this study, we found that the ICJ favors the formation of a qualified demand the scientific field. Furthermore, we propose that this program is targeted at students in unfavorable socioeconomic conditions, because a significant portion of students who participated in the program demonstrate a favorable profile to enroll in the scientific field, even without participation in this program.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2018-04-18T19:24:37Z
2018-04-18T19:24:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4079
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4079
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801841376309018624