Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4079 |
Resumo: | This study focused on public policies on the Junior Scientific Initiation (ICJ) in Paraná, and especially at the State University of Londrina (UEL). In recent years, research funding agencies, foundations that support research in the states of the federation (FAPS), and the National Council for Scientific and Technological Development - CNPq have published proposals to implement the ICJ in the pockets of research institutions interested in this form of agreement. In order to evaluate public policies aimed at the ICJ, we conducted a study at UEL using the sociology of Pierre Bourdieu, specifically his notion of the scientific field. In this study, we interviewed high school students who participated in this program to verify the contribution to the formation of a scientific habitus. Interviewed also teachers presenting their representations of the program. After presenting the results of this search and readback of information gathered along with the other sources investigated in this study, we found that the ICJ favors the formation of a qualified demand the scientific field. Furthermore, we propose that this program is targeted at students in unfavorable socioeconomic conditions, because a significant portion of students who participated in the program demonstrate a favorable profile to enroll in the scientific field, even without participation in this program. |
id |
UEM-10_6b3774fb8d1a496e947c1e878ee62493 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4079 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científicoContributions of the scientific Program Started in Junior State University of Londrina (UEL): the formation of a scientific field suitable for habitus.Política e educação EducaçãoFinalidades e objetivosPesquisaPolíticas públicasEducação inclusivaEducação e EstadoIniciação Científica JúniorHabitusUELLondrinaParaná (Estado)Brasil.Junior Undergraduate ResearchThe scientific fieldHabitusHigh schoolBrazil.Linguística, Letras e ArtesLetrasThis study focused on public policies on the Junior Scientific Initiation (ICJ) in Paraná, and especially at the State University of Londrina (UEL). In recent years, research funding agencies, foundations that support research in the states of the federation (FAPS), and the National Council for Scientific and Technological Development - CNPq have published proposals to implement the ICJ in the pockets of research institutions interested in this form of agreement. In order to evaluate public policies aimed at the ICJ, we conducted a study at UEL using the sociology of Pierre Bourdieu, specifically his notion of the scientific field. In this study, we interviewed high school students who participated in this program to verify the contribution to the formation of a scientific habitus. Interviewed also teachers presenting their representations of the program. After presenting the results of this search and readback of information gathered along with the other sources investigated in this study, we found that the ICJ favors the formation of a qualified demand the scientific field. Furthermore, we propose that this program is targeted at students in unfavorable socioeconomic conditions, because a significant portion of students who participated in the program demonstrate a favorable profile to enroll in the scientific field, even without participation in this program.O presente estudo abordou as políticas públicas sobre a Iniciação Científica Júnior ( ICJ) no Paraná e, sobretudo, na Universidade Estadual de Londrina (UEL). Nos últimos anos as agências de fomento à pesquisa das fundações de amparo à pesquisa nos estados da federação (FAPS), bem como o Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq vêm publicando propostas de implantação de bolsas de ICJ nas instituições de pesquisa interessadas nessa forma de convênio. Com o objetivo de avaliar as políticas públicas voltadas à ICJ, realizamos um estudo na UEL utilizando a sociologia da ciência de Pierre Bourdieu e, especificamente, sua noção de campo científico. Neste estudo, entrevistamos alunos de ensino médio que participaram deste programa a fim de verificar a contribuição para a formação de um habitus científico. Entrevistamos, ainda, docentes que apresentaram suas representações sobre o programa. Após a apresentação dos resultados desta pesquisa e cotejamentos das informações levantadas juntamente com as demais fontes investigadas nesta pesquisa, constatamos que a ICJ favorece à formação de uma demanda qualificada ao campo científico. Outrossim, propomos que este programa seja direcionado a estudantes em condições socioeconômicas desfavoráveis, pois uma parcela significativa de estudantes que participaram do programa demonstram um perfil favorável ao ingresso no campo científico, mesmo sem a participação neste programa.124 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Políticas PúblicasUEMMaringá, PRCentro de Ciências Humanas, Letras e ArtesWalter Lúcio de Alencar PraxedesAntonio Ozai da Silva - UEMWesley Attrot - UELConceição, André Júnior da2018-04-18T19:24:37Z2018-04-18T19:24:37Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4079porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-18T19:24:37Zoai:localhost:1/4079Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:16.128235Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico Contributions of the scientific Program Started in Junior State University of Londrina (UEL): the formation of a scientific field suitable for habitus. |
title |
Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico |
spellingShingle |
Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico Conceição, André Júnior da Política e educação Educação Finalidades e objetivos Pesquisa Políticas públicas Educação inclusiva Educação e Estado Iniciação Científica Júnior Habitus UEL Londrina Paraná (Estado) Brasil. Junior Undergraduate Research The scientific field Habitus High school Brazil. Linguística, Letras e Artes Letras |
title_short |
Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico |
title_full |
Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico |
title_fullStr |
Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico |
title_full_unstemmed |
Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico |
title_sort |
Contribuições do Programa de Iniciação Científica Júnior na Universidade Estadual de Londrina (UEL) : a formação de um habitus adequado ao campo científico |
author |
Conceição, André Júnior da |
author_facet |
Conceição, André Júnior da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Walter Lúcio de Alencar Praxedes Antonio Ozai da Silva - UEM Wesley Attrot - UEL |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Conceição, André Júnior da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política e educação Educação Finalidades e objetivos Pesquisa Políticas públicas Educação inclusiva Educação e Estado Iniciação Científica Júnior Habitus UEL Londrina Paraná (Estado) Brasil. Junior Undergraduate Research The scientific field Habitus High school Brazil. Linguística, Letras e Artes Letras |
topic |
Política e educação Educação Finalidades e objetivos Pesquisa Políticas públicas Educação inclusiva Educação e Estado Iniciação Científica Júnior Habitus UEL Londrina Paraná (Estado) Brasil. Junior Undergraduate Research The scientific field Habitus High school Brazil. Linguística, Letras e Artes Letras |
description |
This study focused on public policies on the Junior Scientific Initiation (ICJ) in Paraná, and especially at the State University of Londrina (UEL). In recent years, research funding agencies, foundations that support research in the states of the federation (FAPS), and the National Council for Scientific and Technological Development - CNPq have published proposals to implement the ICJ in the pockets of research institutions interested in this form of agreement. In order to evaluate public policies aimed at the ICJ, we conducted a study at UEL using the sociology of Pierre Bourdieu, specifically his notion of the scientific field. In this study, we interviewed high school students who participated in this program to verify the contribution to the formation of a scientific habitus. Interviewed also teachers presenting their representations of the program. After presenting the results of this search and readback of information gathered along with the other sources investigated in this study, we found that the ICJ favors the formation of a qualified demand the scientific field. Furthermore, we propose that this program is targeted at students in unfavorable socioeconomic conditions, because a significant portion of students who participated in the program demonstrate a favorable profile to enroll in the scientific field, even without participation in this program. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2018-04-18T19:24:37Z 2018-04-18T19:24:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4079 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4079 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas UEM Maringá, PR Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas UEM Maringá, PR Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813258630799032320 |