Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Takahashi, Danieli Azanha Gazzoni
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4693
Resumo: This paper presents the results of a qualitative research whose objective was to understand the potentialities that emerge from the use of autoscopy, in an educational context, for the formation of the reflexive practice of undergraduate students in Chemistry, who participated in a program of initiation to teaching. In the studied context, three-phase autoscopy was used during the application of Didactic Sequences on Chemical and Hydrocarbon Bonds for 1st grade students. and 3rd. year of the Secondary Education that are part of the subproject of Chemistry / PIBID-UEM. In order to answer the research question "What are the potential of autoscopy for the reflections of pibidians, in teaching situations, in the school context in Chemistry classes?", A methodological path was sought that includes the following steps: application of a questionnaire at the beginning and end of activities, replanning and application of didactic sequences. Data analysis was performed based on Bardin (2014) and obtained through different instruments and video recording. The results of this research reveal that autoscopy, in the context investigated, presents elements of reflection on action and reflection for action. Thus, although it is a complex process, it was possible to identify the positive effects of autoscopy at several moments, such as: in the registers, in the discussions, in the collaborative and individual moments of teacher training, especially on reflective practice
id UEM-10_7fb10c9ca7f89e488b2091cc5a085112
oai_identifier_str oai:localhost:1/4693
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopiaProfessores - Formação inicialAutoscopia - PIBIDCiências Exatas e da TerraMatemáticaThis paper presents the results of a qualitative research whose objective was to understand the potentialities that emerge from the use of autoscopy, in an educational context, for the formation of the reflexive practice of undergraduate students in Chemistry, who participated in a program of initiation to teaching. In the studied context, three-phase autoscopy was used during the application of Didactic Sequences on Chemical and Hydrocarbon Bonds for 1st grade students. and 3rd. year of the Secondary Education that are part of the subproject of Chemistry / PIBID-UEM. In order to answer the research question "What are the potential of autoscopy for the reflections of pibidians, in teaching situations, in the school context in Chemistry classes?", A methodological path was sought that includes the following steps: application of a questionnaire at the beginning and end of activities, replanning and application of didactic sequences. Data analysis was performed based on Bardin (2014) and obtained through different instruments and video recording. The results of this research reveal that autoscopy, in the context investigated, presents elements of reflection on action and reflection for action. Thus, although it is a complex process, it was possible to identify the positive effects of autoscopy at several moments, such as: in the registers, in the discussions, in the collaborative and individual moments of teacher training, especially on reflective practiceEste trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa qualitativa que teve como objetivo compreender quais as potencialidades que emergem do emprego da autoscopia, em contexto educativo, para a formação da prática reflexiva de estudantes de Licenciatura em Química, que participavam de um programa de iniciação à docência. No contexto estudado, a autoscopia trifásica foi utilizada durante a aplicação de Sequências Didáticas sobre Ligações Químicas e Hidrocarbonetos, para alunos de 1º. e 3º. ano do Ensino Médio que fazem parte do subprojeto de Química/PIBID-UEM. Para responder a questão de pesquisa ?Quais as potencialidades da autoscopia para as reflexões de pibidianos, em situações de atividades de docência, no contexto escolar em aulas de Química??, buscou-se um percurso metodológico que compreende as seguintes etapas: aplicação de um questionário no início e final das atividades, replanejamento e aplicação de sequências didáticas. A análise dos dados foi realizada com base em Bardin (2014) e obtida por meio de diferentes instrumentos e da videogravação. Os resultados desta pesquisa revelam que a autoscopia, no contexto investigado, apresenta elementos da reflexão sobre a ação e reflexão para a ação. Dessa forma, embora se trate de um processo complexo, foi possível identificar os efeitos positivos da autoscopia, em vários momentos, tais como: nos registros, nas discussões, nos momentos colaborativos e individual da formação de professores, notadamente, sobre a prática reflexiva161 f.Universidade Estadual de Maringá.BrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a MatemáticaMaringá, PRCentro de Ciências ExatasNeide Maria Michellan Kiouranis [Orientador] - UEMProf.ª Dr.ª Neide Maria Michellan KiouranisMaria de Fátima Carmona Simões da Paixão - IPCBMarcelo Pimentel da Silveira - UEMTakahashi, Danieli Azanha Gazzoni2018-08-14T13:12:02Z2018-08-14T13:12:02Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTAKAHASHI, Danieli Azanha Gazzoni. Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia. 2018. 161 f. Dissertação (mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4693porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-08-14T14:02:06Zoai:localhost:1/4693Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:50.984933Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia
title Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia
spellingShingle Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia
Takahashi, Danieli Azanha Gazzoni
Professores - Formação inicial
Autoscopia - PIBID
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
title_short Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia
title_full Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia
title_fullStr Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia
title_full_unstemmed Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia
title_sort Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia
author Takahashi, Danieli Azanha Gazzoni
author_facet Takahashi, Danieli Azanha Gazzoni
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Neide Maria Michellan Kiouranis [Orientador] - UEM
Prof.ª Dr.ª Neide Maria Michellan Kiouranis
Maria de Fátima Carmona Simões da Paixão - IPCB
Marcelo Pimentel da Silveira - UEM
dc.contributor.author.fl_str_mv Takahashi, Danieli Azanha Gazzoni
dc.subject.por.fl_str_mv Professores - Formação inicial
Autoscopia - PIBID
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
topic Professores - Formação inicial
Autoscopia - PIBID
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
description This paper presents the results of a qualitative research whose objective was to understand the potentialities that emerge from the use of autoscopy, in an educational context, for the formation of the reflexive practice of undergraduate students in Chemistry, who participated in a program of initiation to teaching. In the studied context, three-phase autoscopy was used during the application of Didactic Sequences on Chemical and Hydrocarbon Bonds for 1st grade students. and 3rd. year of the Secondary Education that are part of the subproject of Chemistry / PIBID-UEM. In order to answer the research question "What are the potential of autoscopy for the reflections of pibidians, in teaching situations, in the school context in Chemistry classes?", A methodological path was sought that includes the following steps: application of a questionnaire at the beginning and end of activities, replanning and application of didactic sequences. Data analysis was performed based on Bardin (2014) and obtained through different instruments and video recording. The results of this research reveal that autoscopy, in the context investigated, presents elements of reflection on action and reflection for action. Thus, although it is a complex process, it was possible to identify the positive effects of autoscopy at several moments, such as: in the registers, in the discussions, in the collaborative and individual moments of teacher training, especially on reflective practice
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-14T13:12:02Z
2018-08-14T13:12:02Z
2018
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TAKAHASHI, Danieli Azanha Gazzoni. Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia. 2018. 161 f. Dissertação (mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4693
identifier_str_mv TAKAHASHI, Danieli Azanha Gazzoni. Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia. 2018. 161 f. Dissertação (mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4693
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá.
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá.
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801841420807438336