Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4693 |
Resumo: | This paper presents the results of a qualitative research whose objective was to understand the potentialities that emerge from the use of autoscopy, in an educational context, for the formation of the reflexive practice of undergraduate students in Chemistry, who participated in a program of initiation to teaching. In the studied context, three-phase autoscopy was used during the application of Didactic Sequences on Chemical and Hydrocarbon Bonds for 1st grade students. and 3rd. year of the Secondary Education that are part of the subproject of Chemistry / PIBID-UEM. In order to answer the research question "What are the potential of autoscopy for the reflections of pibidians, in teaching situations, in the school context in Chemistry classes?", A methodological path was sought that includes the following steps: application of a questionnaire at the beginning and end of activities, replanning and application of didactic sequences. Data analysis was performed based on Bardin (2014) and obtained through different instruments and video recording. The results of this research reveal that autoscopy, in the context investigated, presents elements of reflection on action and reflection for action. Thus, although it is a complex process, it was possible to identify the positive effects of autoscopy at several moments, such as: in the registers, in the discussions, in the collaborative and individual moments of teacher training, especially on reflective practice |
id |
UEM-10_7fb10c9ca7f89e488b2091cc5a085112 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4693 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopiaProfessores - Formação inicialAutoscopia - PIBIDCiências Exatas e da TerraMatemáticaThis paper presents the results of a qualitative research whose objective was to understand the potentialities that emerge from the use of autoscopy, in an educational context, for the formation of the reflexive practice of undergraduate students in Chemistry, who participated in a program of initiation to teaching. In the studied context, three-phase autoscopy was used during the application of Didactic Sequences on Chemical and Hydrocarbon Bonds for 1st grade students. and 3rd. year of the Secondary Education that are part of the subproject of Chemistry / PIBID-UEM. In order to answer the research question "What are the potential of autoscopy for the reflections of pibidians, in teaching situations, in the school context in Chemistry classes?", A methodological path was sought that includes the following steps: application of a questionnaire at the beginning and end of activities, replanning and application of didactic sequences. Data analysis was performed based on Bardin (2014) and obtained through different instruments and video recording. The results of this research reveal that autoscopy, in the context investigated, presents elements of reflection on action and reflection for action. Thus, although it is a complex process, it was possible to identify the positive effects of autoscopy at several moments, such as: in the registers, in the discussions, in the collaborative and individual moments of teacher training, especially on reflective practiceEste trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa qualitativa que teve como objetivo compreender quais as potencialidades que emergem do emprego da autoscopia, em contexto educativo, para a formação da prática reflexiva de estudantes de Licenciatura em Química, que participavam de um programa de iniciação à docência. No contexto estudado, a autoscopia trifásica foi utilizada durante a aplicação de Sequências Didáticas sobre Ligações Químicas e Hidrocarbonetos, para alunos de 1º. e 3º. ano do Ensino Médio que fazem parte do subprojeto de Química/PIBID-UEM. Para responder a questão de pesquisa ?Quais as potencialidades da autoscopia para as reflexões de pibidianos, em situações de atividades de docência, no contexto escolar em aulas de Química??, buscou-se um percurso metodológico que compreende as seguintes etapas: aplicação de um questionário no início e final das atividades, replanejamento e aplicação de sequências didáticas. A análise dos dados foi realizada com base em Bardin (2014) e obtida por meio de diferentes instrumentos e da videogravação. Os resultados desta pesquisa revelam que a autoscopia, no contexto investigado, apresenta elementos da reflexão sobre a ação e reflexão para a ação. Dessa forma, embora se trate de um processo complexo, foi possível identificar os efeitos positivos da autoscopia, em vários momentos, tais como: nos registros, nas discussões, nos momentos colaborativos e individual da formação de professores, notadamente, sobre a prática reflexiva161 f.Universidade Estadual de Maringá.BrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a MatemáticaMaringá, PRCentro de Ciências ExatasNeide Maria Michellan Kiouranis [Orientador] - UEMProf.ª Dr.ª Neide Maria Michellan KiouranisMaria de Fátima Carmona Simões da Paixão - IPCBMarcelo Pimentel da Silveira - UEMTakahashi, Danieli Azanha Gazzoni2018-08-14T13:12:02Z2018-08-14T13:12:02Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTAKAHASHI, Danieli Azanha Gazzoni. Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia. 2018. 161 f. Dissertação (mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4693porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-08-14T14:02:06Zoai:localhost:1/4693Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:50.984933Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia |
title |
Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia |
spellingShingle |
Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia Takahashi, Danieli Azanha Gazzoni Professores - Formação inicial Autoscopia - PIBID Ciências Exatas e da Terra Matemática |
title_short |
Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia |
title_full |
Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia |
title_fullStr |
Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia |
title_full_unstemmed |
Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia |
title_sort |
Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia |
author |
Takahashi, Danieli Azanha Gazzoni |
author_facet |
Takahashi, Danieli Azanha Gazzoni |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Neide Maria Michellan Kiouranis [Orientador] - UEM Prof.ª Dr.ª Neide Maria Michellan Kiouranis Maria de Fátima Carmona Simões da Paixão - IPCB Marcelo Pimentel da Silveira - UEM |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Takahashi, Danieli Azanha Gazzoni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professores - Formação inicial Autoscopia - PIBID Ciências Exatas e da Terra Matemática |
topic |
Professores - Formação inicial Autoscopia - PIBID Ciências Exatas e da Terra Matemática |
description |
This paper presents the results of a qualitative research whose objective was to understand the potentialities that emerge from the use of autoscopy, in an educational context, for the formation of the reflexive practice of undergraduate students in Chemistry, who participated in a program of initiation to teaching. In the studied context, three-phase autoscopy was used during the application of Didactic Sequences on Chemical and Hydrocarbon Bonds for 1st grade students. and 3rd. year of the Secondary Education that are part of the subproject of Chemistry / PIBID-UEM. In order to answer the research question "What are the potential of autoscopy for the reflections of pibidians, in teaching situations, in the school context in Chemistry classes?", A methodological path was sought that includes the following steps: application of a questionnaire at the beginning and end of activities, replanning and application of didactic sequences. Data analysis was performed based on Bardin (2014) and obtained through different instruments and video recording. The results of this research reveal that autoscopy, in the context investigated, presents elements of reflection on action and reflection for action. Thus, although it is a complex process, it was possible to identify the positive effects of autoscopy at several moments, such as: in the registers, in the discussions, in the collaborative and individual moments of teacher training, especially on reflective practice |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-14T13:12:02Z 2018-08-14T13:12:02Z 2018 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TAKAHASHI, Danieli Azanha Gazzoni. Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia. 2018. 161 f. Dissertação (mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018. http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4693 |
identifier_str_mv |
TAKAHASHI, Danieli Azanha Gazzoni. Prática reflexiva na formação inicial de professores : intervenções no PIBID/Química por meio da autoscopia. 2018. 161 f. Dissertação (mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018. |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4693 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá. Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática Maringá, PR Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá. Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática Maringá, PR Centro de Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801841420807438336 |